Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas hoida ära mõjuvõimuga kauplemine?

    Poliitikud ja eriti riigikogu liikmed ei peaks riigiettevõtete nõukogus olema, oli TTÜ emeriitprofessoril, endisel majandusministril Jaak Leimannil lihtne lahendus sellele, kuidas tagada, et riigifirma nõukogudes olevad poliitikud ei keeraks oma suhteid rahaks.

    Eilne Eesti Ekspress kirjutas, et IRLi poliitikud Nikolai Stelmach ja Indrek Raudne võtsid kopsaka vaheltkasu Tallinna Sadama vara soodsa väljamüügi eest ajal, mil Raudne oli Tallinna Sadama nõukogu liige. Sellest loost lähtudes alustas riigiprokuratuur kohe ka kriminaalmenetlust karistusseadustiku mõjuvõimuga kauplemist käsitleva paragrahvi alusel. Asja hakkab uurima kaitsepolitseiamet.
    “Ega sajaprotsendiliselt saagi inimeste huvide mitmekesisust ja sellest tulenevat konflikti välistada,” tõdes Leimann ning lisas, et see on kahjuks kõikides maailma riikides nii, et aeg-ajalt mingi jama seoses poliitikutega esile kerkib.
    Ajakirjandusel tähtis osa. Leimanni sõnul on ajakirjandusel oluline roll, et väärjuhtumid avalikuks saaksid. “Ma meenutan oma ministriaastaid, kui hommikuti ikka vaatasid väikse hingevärinaga ajalehti – ega mingit jama pole oma valitsemisalal,” meenutas ta. “Samas, ega minister ei jõua süveneda kõigi inimeste tausta ja tegelikult isegi sellest ei piisa. Raske on ära arvata inimese moraalselt palet. Registreid on palju, aga moraaliregistrit ei ole.”
    Jaak Leimann on olnud majandusminister Edgar Savisaare, Tiit Vähi ja Mart Siimanni valitsuses.
    ASi Eesti Raudtee nõukogu liikme Urmas Sõõrumaa sõnul on riigiettevõtte nõukogu kollektiivne organ ja seal ühe või ka paari nõukogu liikme suur soov ei tähenda iseenesest midagi. “Nii võimsaid nõukogu liikmeid ei ole, kes suudaksid oma isikliku tahte niisama lihtsalt sellest kadalipust läbi suruda,” lausus ta, lisades, et suurte riigiettevõtete nõukogudes on üldjuhul kaheksa inimest.
    Teiseks nimetavad riigiettevõtete nõukogu liikmeid valitsevad parteid. “Seal ju jälgitakse üksteist, ega seal ka nii-öelda sikku teha ei saa,” nentis ta.
    Sõõrumaa möönis, et elus on aga ka nii, et kui keegi kedagi valib, siis keegi meeldib kellelegi millegipärast natuke rohkem kui teine. “Meeldivust ei saa olematuks teha, see käib asja juurde.”
    ASi Tavid nõukogu liikme, endise majandus- ja kommunikatsiooniministri Meelis Atoneni sõnul teevad erakonnad ja ettevõtlusorganisatsioonid oma parima äranägemise järgi ettepaneku, kes kuskil (riigiettevõtte nõukogus – toim) olla võiks. “Aga ikka mõni inimene võib osutuda mustaks lambaks. Kõige kurvem on see, et mõnda inimest võim rikub,” nentis Atonen. “Sajaprotsendilist garantiid inimese aususe kohta pole olemas.”
    Minister ei otsusta üksi. Samas oli Atonen seda meelt, et ehkki minister kinnitab oma valdkonna riigiettevõtete nõukogu liikmed, ei oleks aus panna ebaõnnestunud valikut vaid ministri südamele. “Tegelikult on ju üpris hästi teada, et kokkulepped ei käi nii, et üks minister üksi otsustab selliseid asju,” seletas ta. “Tegelikult on ikka natuke laiem poliitiline konsensus. Ei ole olemas must-valget mustrit.”
    Meelis Atonen oli majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi valitsuses. Atonen on ASi Eesti Post nõukogu esimees ja ASi Eesti Energia nõukogu liige.
    Justiitsminister Kristen Michal nentis üldiselt, et eks korruptsioon sõltub inimeste eetikast, oskustest ja tasemest. Konkreetselt Raudse-Stelmachi juhtumist ta rääkima ei nõustunud, märkides vaid, et kuivõrd prokuratuur on menetluse alustanud, siis edasised küsimused peaksidki prokuratuuri minema.
    Majandusminister Juhan Parts ei olnud eile kommentaarideks kättesaadav.
    Raudne ja Stelmach lubavad head nime kaitsta kohtus. IRLi poliitiku, Tallinna Sadama nõukogu eksliikme Indrek Raudse sõnul puudus tal erahuvi Tallinna Sadamale kuulunud naftafirma aktsiate müügis.
    “Ma ei ole ühelgi moel osalenud nimetatud tehingu ettevalmistamisel. Tallinna Sadama poolt pidas 2008. aastal sõlmitud Scantransi aktsiate müügitehingu läbirääkimisi ettevõtte juhatus ning nõukogu kinnitas juhatuse ettepaneku ühehäälselt. Minul puudus tehingus igasugune erahuvi,” kinnitas Raudne kolmapäeva õhtul saadetud teates.
    “Väited, et mis tahes Scantransiga seotud ettevõtjad on mulle otse või kaudselt maksnud raha selle tehinguga seoses, ei vasta tõele,” lisas ta. Raudse sõnul pöördus ta Põhja ringkonnaprokuratuuri poole palvega Eesti Ekspressi väiteid kontrollida ja otsustada, kas antud asjaolud annavad alust kriminaalmenetluse algatamiseks.
    IRLi poliitiku Nikolai Stelmachi sõnul on tema seostamine Tallinna Sadamale kuulunud naftafirma aktsiate müügiga laim. “Kuivõrd tegemist on väga ränkade valesüüdistustega, siis olen sunnitud astuma samme enda maine kaitsmiseks ning valeandmete ümberlükkamiseks,” teatas Stelmach.
    Stelmach tunnistas, et tema elukaaslase Liina Tamme äriühing nõustas ASi Scantrans omanikke ettevõtte väärtuse hindamisel ning Tallinna Sadamale kuulunud Scantransi aktsiate omandamisega seotud tehingu dokumentatsiooni ettevalmistamisel. “Ei Liina Tamm ega mina ole kordagi osalenud ühelgi Scantransi aktsionäride ja Tallinna Sadama esindajate vahelisel läbirääkimisel ega suhelnud antud tehingu raames Sadama esindajatega,” selgitas Stelmach.
    “Raudse seostamine antud lepinguga on pahatahtlik ja meelevaldne ning Raudne kuulis sellise lepingulise suhte olemasolust eile (teisipäeval) pärast Eesti Ekspressi ajakirjanike kontaktivõttu,” lisas ta. “Pean kahetsusega märkima, et olen langenud planeeritud, teadliku ja pahatahtliku laimurünnaku ohvriks,” kinnitas Stelmach.
    Stelmach teatas, et pöördus samuti prokuratuuri poole palvega kontrollida Eesti Ekspressi ajakirjanike esitatud väiteid ning otsustada, kas neis on alust kriminaalmenetluse algatamiseks.
    Meedia väited tõid kontrolli
    Politsei- ja piirivalveameti peadirektori Raivo Küüdi sõnul amet küll teadis elamislubade ärist, kuid IRLi poliitikute Indrek Raudse ja Nikolai Stelma-chi tegemistest saadi teada alles ajakirjandusest.Raivo Küüt vastas Äripäeva küsimustele.
    Kui kaua amet juba teab sellisest elamislubade ärist? Sel aastal ilmnes kasv ühte tüüpi lubade taotluste arvus ja me võtsime selle tähelepanu orbiiti. Võtsime kõikide nende juhtumite lahendused ette ja teeme kõikides nendes ka järelkontrolli, et selgitada välja, mis on nende asjade taust, kas on fiktiivselt lubasid taotletud või on tegelikult ikkagi äri tuldud ajama. Selle kõik selgitame välja ja vastavalt sellele võtame vastu ka otsused.
    Kas konkreetselt Raudse ja Stelmachi äridest olite teadlik? Sellist informatsiooni meil otseselt ei olnud ja kui ajakirjanduses esitati niisugused väited, siis ka andsin korralduse täiendavalt kõik need juhtumid üle kontrollida, aga järelevalve kontroll oli pidev ka varem.
    Kas viimastel päevadel on ka minister Teile mingisugust survet avaldanud? Ei ole surve avaldamisest mingit juttu. Me räägime konkreetselt probleemidest, mis selles valdkonnas esinevad, ja meie teeme vastavalt seadustele oma tööd ikka edasi.
    Teid patuoinaks ei tehta? Kui me näeme, et kuskil on möödalaske, siis me reageerime sellele, täiustame oma süsteeme, aga praegu ma siiski olen veendunud, et meie ametnikud on käitunud vastavalt seadustele ja teevad seda kindlasti ka edaspidi.
     
    Taust
    IRL-i poliitikud Nikolai Stelmach ja Indrek Raudne võtsid kopsaka vaheltkasu Tallinna Sadama vara soodsa väljamüügi eest ajal, mil Raudne oli Tallinna Sadama nõukogu liige.Raudne-Stelmach pakkusid Paljassaare sadamas asuva naftafirma Scantrans suuromanikule Vladimir Kleinerile Tallinna Sadamale kuulunud 18% Scantransi aktsiaid “väga soodsatel tingimustel”.Kleineri sõnul hindas ta aktsiapaki väärtuseks ligi 20 miljonit krooni, Raudne ja Stelmach lubasid paremaid tingimusi ning soovisid “sõbrahinna” korraldamise eest vaheltkasu, mis pidi konfidentsiaalse nõustamislepingu järgi laekuma Stelmachi elukaaslase, audiitor Liina Tamme firma Fox Trade OÜ arvele.Allan Kiilile,Tallinna Sadama juhatuse liikmele jäi 2008 suvel sõlmitud Scantransi aktsiate ostu-müügileping hästi meelde, sest juhatus sai majanduslikult hea otsuse eest nõukogu liikmelt Indrek Raudselt kiita; samas Raudse lobitööd otsuse läbisurumiseks Kiil ei mäleta.
    Allikas: Eesti Ekspress
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.