Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estonian Airi finantsjuht peab Eestit oma pelgupaigaks

    Sügisel Estonian Airi finantsjuhi kohale asunud ja varem pikalt Swedbankis töötanud ameeriklane Wade Stokes on elanud siin regioonis mitmes riigis, kuid pidanud just Eestit oma pelgupaigaks. Stokes räägib eesti keelt, hoiab kodukapis Viisnurga suuski ja armastab töötada start-up’idega.

    1994. aasta suvel sõidab Frankfurdist Tallinna Vene lennuk Tupolev, pardal üheksaliikmeline ameeriklaste grupp. Chicagost Saksamaa kaudu Eesti poole lendavad Ameerika noored on saanud värskelt majandushariduse ning USA riik saadab nad Ida-Euroopasse, et nad aitaksid siinsetel ettevõtjatel oma ärisid käima lükata.
    Reisijatel on palju kohvreid. Nii palju, et istmete kohal asuvatele riiulitele (pagasilaekaid Tupolevidel polnud) kogu pagas ei mahtunud. Stjuardessid on lubanud osa pagasist lausa vahekäiku panna. Kogu lennu teenindavad nad reisijaid, naeratus näol, üle kottide-kohvrite turnides. “See oli nii uskumatu,” ütleb tookord pardal olnud
    Stokes, “aga see oli näide heast klienditeenindusest ja kindlasti positively surprising,” tsiteerib ta Eesti kui turismisihtkoha reklaamlauset.
    Sügisest töötab Stokes Estonian Airi finantsjuhina ja tunneb, et on jõudnud ringiga tagasi sinna, kust ta elu Eestis alustas. “See teeb tunde, et olen õige valiku teinud,” ütleb ta uue ameti kohta.
    Alustuseks eesti keele kursused. 1994. aastal Eestisse saabudes läbivad ameeriklased kõigepealt intensiivsed keelekursused ja seejärel asub Stokes konsultandina tööle ajakirjanduse levitamisega tegelevasse ASi Lehemees. Firma annab talle elukohaks korteri Mustamäel Tammsaare teel ja nii satub ta otse proosalisse postsovetlikku olmesse. “Minu lähedal elas ka mõni teine ameeriklane. Ma mäletan, et kui keegi avastas, et Kaubahallis oli mingi toit, mis oli kättesaadav väga harva, siis helistati üksteisele: “Laimid on siin, tule kohe!”” meenutab ta naerdes. “Kõige fantastilisem asi oli, kui Statoil 1995. aastal uksed avas. See oli sellel ajal kõige parem toidupood, vähemalt bensiinijaamas.” Stokes oli tollal juba ilma näinud mees, ta oli ka varem Ida-Euroopas käinud, kuid Eestisse tulek oli tema sõnul ikkagi kultuuriline šokk.
    Aasta möödudes, kui USA riigi abiprogramm lõpeb, oli Stokesil kavas koju minna, kuid nädal enne tagasilendu saab ta telefonikõne Rootsist – rahvusvaheline telekomiettevõte Millicom räägib läbi Levicomiga, et käivitada QGSM. Stokes kutsutakse QGSMi omanikfirma Ritabelli finantsjuhiks. Ta otsustabki siia jääda ja asub tööle koos Tõnis Paltsu ja Toomas Peegiga. Esialgu on tööruumid väiksed, 2–3 inimest ühes toas. QGSMi ostab hiljem ära Tele2 ning Stokesi jaoks tähendab see karjääri jätkumist Millicomi kontsernis Venemaal.
    2003. aastal, pärast mõneaastast Taanis töötamist otsustab nüüdseks abiellunud Stokes koos oma eestlannast abikaasaga Eestisse naasta. Stokes leiab tööd Hansa investeerimisfondides riskijuhina. Ta teeb Eesti suurpangas suurepärase karjääri. 2006. aastal saab temas Priit Põldoja ettepanekul Hansapanga finantsjuht. Täpselt kriisi ajal kutsutakse Stokesi aga Stockholmi krediidi riskijuhiks.
    “Võttis väheke aega, et mõista, et asjad lähevad halvas suunas,” meenutab Stokes kriisi algust. “Kui mäletan õigesti, siis me isegi nägime mõnda esialgset märki 2007. aasta IV kvartalis. Kui siis kriis 2008. aasta lõpus saabus, oli hea, et organisatsioon oli küllaltki hästi juhitud. Me saime aru, et eesmärgid, mis meil olid, polnudki tegelikult need, mida organisatsioon vajas, ja pidime end 180 kraadi ümber pöörama.”
    Stokes töötas veel sel aastal Stockholmis Swedbankis vanemanalüütikuna Erkki Raasukese meeskonnas, kui sai Estonian Airi personalijuhilt kõne ettepanekuga liituda Estonian Airi juhatusega.
    Ta ütles jah-sõna kahel põhjusel. “Lennundus on selline tööstus, mille kohta igaühel on midagi öelda – see on sexy industry. Paljud inimesed kasutavad lennutransporti ja reisimine on huvitav. Teiseks on mulle alati meeldinud töötada start-up’idega. Oleme Estonian Airiga praegu nagu start-up’i faasis: uus juhtkond, uued aktsionärid, kellega oleme kinnitanud uue strateegia,” ütleb Stokes.
    Otsus Eestisse jääda tuli kergelt. Stokes lisab, et otsus Eestisse naasta sündis kergelt. Tema jutust jääbki kõlama, et ka mujal töötades on ta alati pidanud Eestit n-ö pelgupaigaks. “Kui ma töötasin Venemaal, siis mul oli alati korter Eestis. Oli hea, et alati oli üks põgenemiskoht,” märgib ta.
    “Mäletan, et 1994. aasta suvel me vaatasime, kuidas viimased Nõukogude tankid lahkusid. Kui ma mõtlen sellele ja vaatan praegu Tallinna siluetti, siis see on lihtsalt uskumatu, et nii palju on juhtunud ja juhtunud hästi.”
    Stokesi armastusest Eesti vastu kõneleb ka see, et talvel võib teda kohata Pirita või Valgehobusemäe suusaradadel. Murdmaasuusad pani ta esimest korda alla siin. “Ma pole kunagi osalenud Tartu maratonil või Vasaloppetil, aga ma väga naudin suusatamist. Mul on endiselt kapis ka Viisnurga suusad,” märgib ta.
    Ei saa jätta küsimata, et küllap ei köitnud Stokesi mitte niivõrd Eesti ise, vaid oma tulevase naise kohtamine. Stokes vastab, et otsus end Eestiga siduda tuli varem. Aga ka nüüd koos perega on nad pärast Rootsis ja Taanis elamist ning tihedaid Ameerikas käike otsustanud naasta Eestisse. “Tallinnas on ümber keskaegse linnasüdame olemas kõik Euroopa pealinna eelised ja see on omakorda ümbritsetud kaunist maaelust ja rannikust,” ütleb ta. “Olen õppinud hindama eestlaste pragmaatilisust. Mu elu ja sõbrad on koondunud siia ja hoopis Ühendriikides käin ma külas. 1994. aastal poleks ma eales osanud seda oodata.”
     
    Kes on kes
    Wade Stokes
    Sündinud 1966. aastal.Estonian Airi juhatuse liige ja finantsjuht alates 19. septembrist 2011.Ta on töötanud finantsjuhtimise alal telekommunikatsiooni- ja pangasektoris USAs, Venemaal ja Skandinaavias.Wade Stokes tuli Estonian Airi Swedbanki grupist, kus ta aastail 2006–2008 töötas Eesti finantsjuhina, viimati aga Stockholmis vanemanalüütikuna Erkki Raasukese meeskonnas.
     
    Kommentaar
    Estonian Airi uus strateegia
    Wade Stokes, Estonian Airi finantsjuhtMe alustame uue strateegia elluviimist. Riigil kui omanikul on Estonian Airile kaks ülesannet: nad tahavad, et me suurendaks Eesti sihtpunktide arvu  ja et me teeksime seda stabiilse kasumlikkusega.Lennutööstus on pikaajaline mäng. Nii omanikel kui ka teistel huvitatud osapooltel (finantseerivad partnerid, koostööpartnerid, turismisektor) peab olema pikaajaline perspektiiv, nii et sellest tuleb üks pikk reis.Aga kõige olulisem, mida me tahame teha, on luua Eesti klientidele parem ja tihedam ühendus sihtkohtadega. Aga Eesti turg on küllalt väike ja me peame püüdma saada ka võimalikult palju transfeerreisijaid. Praegu oleme olnud regionaalne lennufirma, lennates ühest punktist teise, aga me muutume võrgustikuga lennufirmaks.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.