Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
TÖÖSTUS. Toidutööstus panustab detsembris jõulutoodetele
Paljud toiduainetööstused tulevad novembris-detsembris välja spetsiaalsete jõulutoodetega, millega loodetakse aasta lõpust ka käibe märgatavat kasvu.
ASi Atria Eesti müügi- ja turundusdirektor Margus Masing ütleb, et Eesti kultuuritraditsioonid eeldavad jõulutooteid ja selleks tuleb tarbija ootusi teada. “Ootame ka ise huviga, kas populaarsemaks kujunevad traditsioonilised verivorstid ja jõulupraed või kaasaegsete maitsenüanssidega uudistooted,” rääkis ta. “Toidu valmistamise mugavus on järjest olulisem,” kinnitab Masing. “Seetõttu pakume ahjuvorste ning ahjupraade küpsetuskarpides ning praade koos praevalvuriga, et rooga oleks lihtne valmistada ja perenaine pääseks ka praepanni küürimisest.”
Uute toodete väljatöötamisel kuulab Maks & Moorits tarbijaid. “Näiteks verivorstivalikus oleme tarbijate soovil toonud turule traditsioonilise vorstirohu maitsega vorstirohurõnga – ohtra majoraaniga rõngasse keeratud verivorsti,” selgitab Masing, lisades, et kaasaegsemaid maitseelamusi pakub näiteks lambasooles õrna piparmündimaitsega verivorst.
Tema sõnul on Eesti turul ainulaadne lambasooles verivorst riisiga, kuna riis on traditsioonilisest verivorstis kasutatavast kruubist pehmem ning ei sisalda gluteeni.
ASi Fazer Eesti juhatuse esimees Kristjan Kongo märgib, et kuna Fazeri tooteportfell jaguneb kolmeks: leiva-saia tooted, küpsetuspunktides müüdavad pagaritooted ja maiustused, siis sõltuvalt tootekategooriast on ka panus jõulutoodetele erinev. “Mis puudutab maiustusi ehk siis šokolaade ning komme, siis siin on meil olemas oma spetsiaalne jõulutoote portfell, mida turustame Eesti turul – assortiikarbid, kommid ja jõulukalendrid,” ütleb Kongo. “Eeldatav jõulutoodete müügi osakaal jääb sel ajavahemikul suurusjärku 35–40%.”
Küpsetuspunktides, kus Fazer küpsetab värskeid pagaritooteid kohapeal, ei ole hooajaliste toodete osakaal Kongo sõnul väga suur. “Spetsiaalselt talveperioodiks arendame välja paar uut toodet,” ütleb ta, jõulude ajal liiguvad tema sõnul enim stritsli- ja kringlilaadsed tooted.
Kongo kinnitab, et pakendatud leiva-saia vallas on spetsiaalseid jõulutooteid vähe, pühade ajal on ikka au sees olnud traditsiooniline Eesti rukkileib. “Hooajalised tooted ei saavuta siin kategoorias väga märkimisväärset populaarsust,” teab ta. “Sellest hoolimata on Fazeril olemas spetsiaalne jõululeib – Fazeri Must Jõululeib.”
Enamik kapsast müüakse jõuluajal. ASi Salvest turundusdirektor Ain Nõlvak ütleb, et nende tootevalikus on suur hulk tooteid, mille müügid seoses jõuludega mitmekordistuvad. Nendeks tootegruppideks on Nõlvaku sõnul majoneesid, kapsad, kurgid, moosid ja salatid. “Nii kõrvitsasalat kui ka praekapsas on aastate jooksul olnud eestlaste jõululaua lahutamatu osa,” räägib ta. Vaatamata sellele, et kapsaid ostetakse aastaringselt, on nende jõuluperioodi müügimaht Salvestis kaks kolmandikku kogu aasta müügist.
“Rääkides spetsiaalselt ainult jõuludeks mõeldud toodetest meie tooteportfellis tooksin välja jõhvikatoormoosi ja pohlatoormoosi, pohlamoosi, pohlasalati ja kõrvitsasalati,” loetleb Nõlvak. “Need on tooted, mis on mõeldud ja suunatud vaid jõuluperioodiks ja nende puhul müüakse 90% aasta müügist just aasta viimases kvartalis.”
Kommentaar
Jõulud – aasta tähtsamaid pühad
Ruth Roht, ASi Kalev Chocolate Factory kommunikatsioonijuhtJõulud on Kalevile aasta kõige tähtsamad pühad, nendeks valmistutakse pikalt ja põhjalikult. Kalev toob igal aastal jõuludeks välja terve uue kollektsiooni pühadetooteid nii lastele kui ka täiskasvanutele. Sellel aastal on meil kokku 33 jõulutoodet.Alates oktoobri lõpust valmistab Kalev veidi rohkem kui kahe kuuga lisaks tavatoodangule veel üle 600 tonni spetsiaalseid jõulutooteid ehk umbes kolmkümmend suure veoauto koorma täit.Kalevi selle aasta jõulutoodete müük edeneb väga hästi ning prognooside kohaselt tuleb ca 20% suurem kui möödunud aasta jõulumüük.
Pühadetoode müügil juba oktoobris
Marek Viilol, ASi Põltsamaa Felix turunduse ja müügidirektorAinult jõuluks valmistatud tooteid on meil vaid üks – Felixi Jõulukapsas pohlade ja rõõsa koorega. Selle toote toome turule oktoobris ja viimased purgid müüme vahetult enne jõule. See ja Felixi Praekapsas on vaieldamatult eestlaste lemmikud. Ka 90% Põltsamaa Glöggi kogusest müüme jõulude ajal.Kui aastaid tagasi oli kõrvitsasalat tooteks, mida tarbiti vaid jõulupühade ajal, siis hea meel on tõdeda, et see kuldne salat leiab tee tarbijate taldrikule ka muul ajal. Sellest hoolimata müüme jõulude ajal ca 85% kogu aastasest kõrvitsa mahust.Jõulude ajal kasvab Põltsamaa Kange sinepi müük aasta keskmise müügiga võrreldes ligi 70%. Sel ajal söövad sinepit ilmselt ka need, kes muidu oma sülti või lihatükki erinevate kastmetega ei maitsesta.
Detsembris kasvab maht viiendiku võrra
Simmo Kruustük, ASi Nõo Lihatööstuse müügi- ja turundusjuhtDetsembris plaanime veretooteid müüa üle 50 tonni ja jõulupraade üle 30 tonni, mis moodustavad ca 15% üldisest tootmismahust. Suurimad müügikuud on juuni ja detsember, mil hooajatoodete müügi tõttu kasvab tootmismaht vähemalt 20%, võrreldes aasta keskmise kuise müügimahuga. Töötame nendel kuudel 6–7 päeva nädalas, et kõikide koostööpartnerite ostutellimusi täies mahus täita.Viimastel aastatel on kasvanud nõudlus klassikaliste jõulutoodete järele.
Firmakingid toovad lisakäibe
Imre Sokk, OÜ Kõlleste Kommimeistrid tegevjuhtSpetsiaalselt toodame jõulude ajal ainult kahte artiklit – vürtsidega jõulušokolaadi ja jõuluteemalise kujundusega assortiikommide karpi. Iga aasta oktoobris, novembris ja detsembris tuleb käibele lisa ettevõtete kingitustest – nagu ka eelnevatel aastatel, nii ka sel aastal on oluline käibelisa just sellega seotud.