Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Järjekordne audit hindab Väo ristmiku ohtlikuks
Värske liiklusohutusaudit annab Väo ristmiku projekti ohutusele mitterahuldava hinnangu ja on järjekorras juba mitmes kriitika. Maanteeamet kavatseb siiski sama projektiga edasi minna.
Ristmiku rajamisega ollakse tõsises ajahädas, euroraha kasutamiseks vajalikus ajagraafikus püsimiseks on tarvis ehitushankeni jõuda uue aasta alguses. Ajasurve võib ka olla põhjus, miks olemasolevat lahendust korduva kriitika kiuste läbi surutakse, kuigi maanteeamet eitab kiirustamist liiklusohutuse arvel. “Lahendused peavad olema ohutud sõltumata sellest, kas kasutatakse Euroopa Liidu või riigi finantseerimist,” teatas maanteeameti planeeringute osakonna juht Tõnis Tagger. Ta lisas, et audit ei muuda Väo sõlme detailplaneeringu põhimõttelist liikluslahendust, kuid amet kaalub kõiki audiitori väljatoodud riske, et tagada liikluslahenduse ohutus. Ka Tallinna linnaplaneerimisameti juht Anu Hallik-Jürgenstein sekundeeris Taggerile ja ütles, et linn ei pea vajalikuks muuta detailplaneeringut.
Ministeerium arutab auditi tulemusi. “Ministeeriumi jaoks on kindlasti oluline, et tulevasel ristmikul oleks tagatud ohutus. Kindlasti arutame maanteeametiga auditi tulemusi,” kommenteeris tekkinud olukorda majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda. Maanteeamet andis samas eile mõista, et ministeeriumil pretensioone pole.
Kui otsustajad näivad olevat projekti ohutuses veendunud, miks siis värske audit lahendust ikkagi ohtlikuks peab? “Projekteeritud lahenduse muutmata kujul väljaehitamine kinnistab liiklusohtlike konfliktkohtadega lahenduse aastakümneteks,” hoiatas liiklusohutusauditi koostanud OÜ Tinter-Projekt audiitor Indrek Oden. Sõlme projekteeritud juurdepääsud muudavad niigi keerulise sõlme liiklusskeemi veelgi keerulisemaks, osutab auditi koostaja keset ristmikku kerkivale Olerexi tanklale. Lahenduseks pakkus audiitor tanklale juurdepääsu rajamist ristmiku keskpunktist eemale, kasutades kogujateid.
Värske auditi koostas Tinter-Projekt maanteeameti tellimusel novembris. Aga ka enne viimast viidatud auditit on eksperdid ja teedeinsenerid korduvalt Väo ringristmiku detailplaneeringut kritiseerinud, eelkõige põhjusel, et keset ristmikku on kavandatud Olerexi tankla koos ligipääsudega otse ristmikult.
Olerex pani oma raha mängu. Veebruaris kirjutas Äripäev, et Olerex maksis kinni riiklikult tähtsa Väo liiklussõlme ehitusprojekti. Olerex rahastas ka projekti esimest liiklusohutusauditit, millele maanteeamet Äripäeva survel siiski täiendava ekspertiisi tellis. Juba siis viitasid asjatundjad huvide konfliktile ja projekti liiklusohtlikkusele. Majandusminister Juhan Parts lubas lausa oma mütsi ära süüa, kui kuulis projekti rahastamisest kütusefirma poolt. Tõsi, Parts ei suutnud lihtsalt uskuda erafirma lahkust.
Mis on mis
Väo liiklussõlm
Rahu, Peterburi ja Lagedi tee mitmetasandiline ristmik ühendab Muuga, Paldiski ja Tallinna kesklinna sadamaid ning rahvusvahelisi põhimaanteid. Teedeinsenerid on sõlme nimetanud Eesti maanteetranspordi üheks tähtsamaks.Liiklussõlme ehitamise piirhind on 19 miljoniteurot, ehitamist rahastab 80% ulatuses Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfond.Detailplaneeringu algatas maanteeamet juba 2007. aastal, kuid algne versioon läks täielikult muutmisele 2011. aasta alguses.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.