Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Musk võiks olla suunanäitaja Rail Balticule?
E smaspäeval avalikustas SpaceXi tegevjuht ja elektriautode tootja Tesla asutaja Elon Musk järjekordse visioonika leiutise, mis võimaldab reisida ühest linnast teisekiirusega üle 1000 kilomeetri tunnis. Idee on alles paberil, kuid kas see võiks olla midagi ka Rail Balticule?
Muski projekti “Hyperloop” järgi saab tulevikus pikki vahemaid läbida kiirusega 1300 kilomeetrit tunnis kihutavas kapslis, mida ümbritseb tunnel. Niimoodi reisides kuluks San Franciscost Los Angelesse (643 kilomeetrit) jõudmiseks ainult pool tundi. Reisijatele mõeldud versiooni väljaehitamine maksab umbes kuus miljardit dollarit. Versioon, kuhu pardale saab ka autod võtta, maksab 10 miljardit dollarit. Ambitsioonika projektikavandi panid kokku nii Tesla kui ka SpaceX-i insenerid.
Hyperloop on madalrõhuline süsteem, mis kasutab kapslite liigutamiseks õhusurvet. Korraga mahub kapslitesse praeguse kavandi järgi 28 reisijat ning tegemist ei oleks maa-aluse tunneliga. “Hyperloop oleks minu arvates õige lahendus sellistele linnapaaridele, mille vahel toimub tihe liiklus ning mis ei asu teineteisest kaugemal kui 1500 kilomeetrit,” ütles Musk.
Kogu süsteem saaks energiat päikesepaneelidest.
Pikaajaline kasu. Rail Baltic on 950 kilomeetri pikkune kiirraudtee projekt, mis kaasab Helsingi, Tallinna, Riia, Vilniuse, Varssavi ja Berliini. Projekti maksumuseks hinnatakse 3,6 miljardit eurot ning tõenäoliselt valmib see 2020. aastal. Riiast Tallinna jõudmiseks kuluks kaks tundi.
Kuigi Muski projekti ehitamiskulud on suuremad, võib sellest saadav pikaajaline kasu olla väga suur. Musk toob toruprojekti puhul välja selle, et see on kiire, ohutu, odav, mugav, ilmastikust sõltumatu, energiasäästlik, maavärinakindel ning ei sõltu teeoludest. Just need eelised aitaksid Eestisse tuua rohkem inimesi ning suuremat tähelepanu.
Kui Rail Baltic ehitada torusüsteemina, siis võib Eestil avaneda võimalus hakata tootma vajaminevaid koostisosi. See tähendaks rohkem töökohti ja suuremat maksutulu.