Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sõidukipark kasvab ja vananeb
2012. aastaga võrreldes suurenes mullu uute sõiduautode müük 4% võrra ja tarbesõidukite müük koguni 8%, kogu autopargi vanus kerkis aga 14 aastale.
“Oli küllalt stabiilne aasta,” kommenteeris Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat. “Uute autode müük näitas kokkuvõttes väikest kasvu, samas autopark kasvas ja vananes kindlalt edasi – sõiduautode keskmine vanus jõudis 14 aastani.”
Sillati sõnul lubas aasta algus enamat, kuid teine pool tõmbas tagasi. Uute autode müük on tema sõnul hea majandusindikaator. Autopargi tihedus on 483 sõiduautot 1000 elaniku kohta, see ületab ELi keskmist.
Järgmiseks aastaks parem kasv. Amserv Grupi tegevdirektor Mart Mägi lausus, et AMTELi teade müügi kasvu kohta polnud ootamatu. “On meeldiv tõdeda, et 2013. aastal olid numbrid jätkuvalt kerges kasvus,” ütles ta.
Mägi lausus, et tänavu on oodata veel paremat kasvu, kuna lausa veerand Eesti elanikest kavatseb auto soetada. “Autojuhtidest plaanib osta 25% ja elanikkonnast 22%,” toetus ta Emori uuringu andmetele.
Eestlased eelistavad tänavu kasutatud autosid, mis on Mägi hinnangul kinni sissetulekutes. Veel tunnevad ostjad rohkem huvi eri kütuseliikide vastu, et soetada ökonoomsem sõiduvahend.
Auto vahetamise põhjustena tõi Mägi välja, et inimeste autopark on vananenud. Kuna vanade masinatega kaasnevad loomulikult ka suuremad kulutused remondiks ja ülalpidamiseks, on uue auto ost tarbijale pigem sääst kui lisakulutus, nentis Mägi.
Mitte uhke, vaid seisev kasv. Auto Forte Tallinn OÜ juhatuse esimees Raido Toonekurg leiab, et 5protsendine autoturu kasv ei ole kasv. “AMTELi tulemus iseloomustab väga selgelt meie praegust turgu, sisuliselt kasv puudub,” ütles ta.
Toonekurg nentis, et kasv on samal tasemel kui 2005. aastal ja samas mahus müüdi autosid ka 2012. ja 2013. aastal ning müüakse ka 2014. aastal. Auto Forte suutis aga turu üldist kasvu kordades ületada – ettevõtte müük kasvas lausa 30%. Alanud aastal on tema hinnangul oodata aga nullkasvu – müüakse ligi 20 000 sõiduautot. Kasvu näeb ta kasutatud sõidukite turul, kus maksuameti tubli töö tulemusena võiks toimuda turu korrastumine, misjärel hakkavad inimesed kasutatud autosid ametlikest esindustest ostma. Kesine kasv on Toonekure hinnangul tingitud majandusolukorrast, mis samuti seisab. “Eestis ei ole majandusmootoreid, on väikseid eksportijaid, aga tervet majandust vaadates hüppelist kasvu ei ole,” hindas Toonekurg.
Sillat märkis, et kasutatud autode müük korrastus riigiametite töö tulemusena juba mullu, kuid ideaalmaastikust oleme veel kaugel.
Korrastumine võtab aega. Sillat nentis, et kindlasti on kohalikult turult pärit ja teada ajalooga auto ostmine kindlam ja turvalisem. “Trend on turu korrastumisele, aga paraku on kõik sellised protsessid aeganõudvad,” lisas ta.
Sillat lausus, et Eestis esmaregistreeritud kasutatud autode keskmine vanus oli 8 aastat, kõige rohkem toodi sisse 5 aastat vanu autosid, aga hulgaliselt ka üle 20 aasta vanu autosid. “Meie autopargi maht ja vanuseline koosseis eeldaksid tegelikult siseturu suuremat osakaalu kasutatud autode turul,” märkis ta.
Tasub teada
Eestlased ostavad ikka Toyotat
Detsembris müüdi Eestis kokku 992 uut sõiduautot, mis on veidi üle 100 vähem kui aasta varem.2013. aastal müüdi 19 500 uut sõiduautot ehk 4% rohkem kui 2012. aastal, mil müüdi 18 778 uut sõiduautot.Automarkidest olid detsembris esikolmikus Toyota, Renault ja Škoda. Toyota müüs 177 uut sõiduautot, Renault 108 ja Škoda 103. Populaarseimad mudelid olid Škoda Octavia, Toyota Avensis ja Honda CR-V.
Allikas: AMTEL