Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parts ja Ansip parandavad kunagisi erastamisvigu
Majandusminister Juhan Partsi ja ka peaminister Andrus Ansipit on viimasel ajal kritiseeritud sellepärast, et valitsus on äritegevust erafirmadelt ära võtnud või võtmas. SASilt võeti üle Estonian Air, Edelaraudteel ei lasta enam reisijaid vedada. Valitsus soovib senisest rohkem osaleda ka saarte ja mandri praamiühenduse korraldamisel.
Sümpaatsed otsused. Edelaraudtee puhul ei olnud ning ka mandri ja saarte vahel reisijaid vedava Väinamere Liinide puhul ei ole tegemist vaba turumajandusega. Riik on neid ärisid maksumaksja rahaga aastaid doteerinud ja pole õige väita, et teenuse hind kujuneb vabas konkurentsis. Seetõttu on pidevalt olnud õhus kahtlused, et erafirmadele makstakse teenuse eest liiga suurt tasu.
Parts ütles viimati riigikogu infotunnis arupärimisele vastates, et riik kavatseb soetada parvlaevad, mille konkursi korras erafirmale välja rendib. Ministri plaani kohaselt soetab parvlaevad riigifirma Tallinna Sadam.
Parts on kindel, et kui riik või riigile kuuluv ettevõte oleks parvlaevade omanik, säästetaks aastas maksumaksjale 8 miljonit eurot.
Lisaks saaks laevade operaatorteenusega tekitada konkurentsi. Kuna praegu kontrollivad parvlaevu Vjatšeslav Leedo ja ettevõtja Olav Miil, on kellelgi teisel väga raske tulla Leedo kõrvale.
Mind ei üllata, kui aasta alguses tekkinud segadust reisirongiliikluses üritatakse nüüd kasutada selleks, et riigi praamiostu plaani halvustada. Näiteks hakatakse hirmutama kehvemate praamide, hõredama sõidugraafiku ja halvema teenusega.
Seda on lihtne teha, sest erinevalt reisirongidest on eraettevõtja mandri ja saarte vahele toonud uued praamid ja teenuse kvaliteedis pole praegusele praamiliikluse korraldajale suurt midagi ette heita. Küsimus on raha suuruses, mida riik selle teenuse eest maksma peab.
Maksumaksja huvides. Sekkudes jõuliselt parvlaeva- ja reisirongiärisse, parandavad Parts ja Ansip kunagiste Mart Laari ja Tiit Vähi valitsuste ajal tehtud eksimused. Riik andis aastaid tagasi praamid ja raudteeliikluse erakätesse ja tegi seda maksumaksjale kehvadel tingimustel.
Praeguse Ansipi valitsuse tegevust on halvustavalt nimetatud riigikapitalismiks. Tegelikult parandab praegune valitsus kunagisi erastamisvigu eesmärgiga säästa maksumaksjale igal aastal mitu miljonit eurot. See ei tähenda, et riik peab alatiseks jääma reisirongiliiklust või praamireise korraldama.
Vikerraadio eetris 14.01 päevakommentaarina