Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Miks logistikateenust sisse osta?
Logistikateenuse sisseostmine aitab ettevõttel hoida vaiksematel aegadel kulud all ja leida kõrgperioodil samas lisatööjõudu. Teenust saab sisse osta ka nii osaliselt kui kogu tarneahela ulatuses.
Paljud logistikapartnerid suudavad täna pakkuda aga ka lisateenuseid, nagu ümberpakendamine ja väiketootmine.
"Logistikateenuse sisseostmine muutub järjest populaarsemaks, sest ettevõtted üritavad üha enam keskenduda oma põhitegevusele ning kaasavad tugiteenuste osutamisse erinevaid partnereid," ütles Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA) juht Alvar Tõruke. Ta lisas, et tüüpiliseks näiteks on siin hulgikaubandus, aga kindlasti ka erinevad tootmisettevõtted, samuti jaeketid, postimüügiettevõtted kui internetikaubamajad.
Sisseostmise poolt rääkivaid argumente on Tõrukese sõnul mitmeid, näiteks kulude kokkuhoid sõltuvalt hooajalistest mahtudest. Ta selgitas, et kui ettevõte hoiab logistilist võimekust ise, siis see tähendab ka püsikulusid, teenuse sisseostmise puhul on tegu aga muutuva kuluga. "Seega on ettevõttel vaiksematel aegadel väiksem koormus ja suuremate mahtude korral loodetavasti piisav võimsus," rääkis Tõruke.
Ta ütles, et kui näiteks jõulueelsel perioodil mahud kahekordistuvad, jääb vajalike lisatöötajate leidmine ja kaupade õigeaegne kohaletoimetamine logistikafirma hooleks, kes on harjunud selliste väljakutsetega toime tulema.
Lisaks on tema sõnul mõnel juhul konkreetse logistikaülesande lahendamiseks vajalik tehnoloogia sedavõrd kallis või tingimused nii erilised, et ettevõtte jaoks ei ole nende soetamine ratsionaalne.
Teenuste valik on lai
Logistika Pluss OÜ tegevjuhi Toomas Orutari sõnul on ettevõtetel võimalik osta sisse sisuliselt kõiki logistikaga seotud teenuseid terve tarneahela ulatuses. "Meie ettevõte pakub oma partneritele maksimaalset lahendust, kus lisaks logistika tarneahelale on võimalik ka spetsiifilisi tootmisteenuseid sisse osta," märkis ta. Orutari kinnitusel praktiseeritakse Põhja-Euroopas sellist võimalust juba ammu. Ta tõi näiteks Nokia kõige suurema tehase Salos, kus ettevõtte enda ladu opereeris nende logistikapartner.
Smarten Logistics AS logistikadirektori Aivo Tamme kinnitusel on logistikateenuste puhul erinevate võimaluste ring küllaltki lai. "Kasutatakse nii logistikateenuste osalist sisseostmist, mille puhul näiteks ladustatakse ja komplekteeritakse kaubad oma laos, aga transportteenus ostetakse sisse. Teisalt on väga levinud ka kompleksteenuse kasutamine, kus kõik olulisemad logistilised tegevused viib läbi logistikafirma ning klient saab keskenduda oma põhitegevusele."
Tamme sõnul tuleb üha sagedamini ette, et logistikafirma aitab klienti ka erinevate lisaväärtusteenuste tegemisel, alates toodete kleebistamisest ja ümberpakendamisest kuni väiketootmiseni välja. Lisaks kuuluvad levinumate sisseostetavate teenuste hulka rahvusvaheline transport, aktsiisi- ja tollilao teenused ning kaubavarude juhtimine.
Kulude ja energia kokkuhoid
Peamine põhjus, miks logistikateenuseid sisse ostetakse, on juhtide sõnul see, et ettevõtte juhtkond saaks keskenduda oma põhitegevusele ning strateegiliste eesmärkide täitmisele. "Nad ei pea enam muretsema logistikapersonali kompetentsi ja lao tarkvaralahenduse arendamise pärast, see on meie mure," ütles Orutar. Ka tema märkis, et teenuse sisseostmisel muutuvad ettevõtte püsikulud muutuvkuludeks.
5 SAMMU
Enne logistikateenust sisseostmist:
" Tasub mõelda, milline on peamine eesmärk ja olulisemad teenuse sisseostmisest saadavad kasud.
" Eesmärgist tulenevalt saab panna paika, millises ulatuses on mõistlik teenus sisse osta - kas kompleksteenusena või ainult teatud funktsioonid (nt transport).
" Eelnevalt tasub mõelda ka oma firma efektiivsuse tõstmisele ja tänastele logistikakuludele. Siinkohal on logistikafirmad abiks ka nn varjatud kulude ja riskide väljatoomisel, mis suure tõenäosusega on ettevõtjal täna olemas, kuid mille peale ta võibolla ise kohe ei tule.
" Tabus uurida turult, kes on antud valdkonna tegijad ning täpsema tegevusplaani koostamiseks kohtuda juba mõne võimaliku tulevase logistikapartneriga, kes oskab outsourcing'u protsessi konsulteerida ja viia läbi vajalikud arvutused. Pahatihti ei tule ettevõtjad paljude erinevate logistikalahenduste võimaluste peale. Logistikafirmad on need, kes kaardistavad ettevõtja ärispetsiifika ja pakuvad kõige efektiivsema logistika komplekslahenduse.
" Kindlasti oleks hea, kui ettevõtja mõtleks veidi ka oma tulevikuootuste peale, sest seda paremini saavad teenusepakkujad efektiivse logistikalahenduse välja pakkuda.
Allikas: Aivo Tamm, Toomas Orutar
Autor: Birjo Must, Kristi Malmberg