Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Paneme ametnikud ise erisoodustusmaksu tasuma
Kui firmaautode lisamaksustamise eesmärk oleks õiglus, siis oleks rahandusministeerium alustanud suurimast ebaõiglusest, lõpetades kuluhüvitiste eest erasõidukite ja autokütuse ostmise riigikogu liikmetele. Järgmiseks oleks võinud teha sõidupäevikute täitmise kohustuslikuks kõigis riigi- ja omavalitsusasutustes. Kumbki poleks küll suurendanud maksulaekumist, kuid riigi kulutusi oleks kokku hoitud.
Miks arvab ministeerium, et ametiautoga tehtavaid erasõite saab avalikus ja erasektoris käsitleda ühtemoodi: kui erisoodustusmaks on tasutud, siis on kõik korras.
Kui president, peaminister, ministrid ja teadmata hulk ametnikke teevad ametiautoga ära nii töö- kui ka erasõidud, siis ei küsi ju keegi neilt endilt erisoodustusmaksu, vaid sellegi maksvad kinni maksumaksjad erasektorist.
Tegevuskulude osa. Sõiduauto erisoodustusmaks on riigiasutuse tegevuskulude loomulik osa, nagu näitavad näiteks Muuseumiehituse SA aastaaruanded 2009–2011, millele on teiste hulgas alla kirjutanud rahandusministeeriumi kantsler Tea Varrak ja nõukogu esimehena riigikogu rahanduskomisjoni liige Remo Holsmer. Seesama Remo Holsmer ütles käibemaksuseaduse muutmise eelnõu lugemisel riigikogus: “Eelnõu eesmärk on, et edaspidi oleks maksustamine õiglasem: kui praegu ostab auto eraisik, siis maksab ta täie rauaga käibemaksu, aga kui auto ostab ettevõtja, saab ta käibemaksu tagasi küsida. Me teame, et tegelikult kasutatakse ametiautosid peale töösõitude ka eratarbeks.” Mõistagi teevad ettevõtjad ja paljud erasektori töötajad ametiautodega ka erasõite, sest see on ajasäästlik, keskkonnasõbralik ja tihti ainuvõimalik lahendus. Loomulikult eelistab inimene sõita mugava ja võimalikult turvalise autoga. Täpselt sama teevad need avaliku sektori töötajad, kellel on ametiauto kasutamise võimalus. Kui riigi tippametnikke sõidutatakse nii töö- kui ka erasõitudel maksumaksja kulul luksusautodega, siis miks ei tohi ettevõtjad sedasama teha oma raha eest?
Kõik maksavad ise. Tõsi, praegune olukord ei ole õiglane eraisikutest autoostjate suhtes, aga kui seadusemuudatuse eesmärk on õiglus, peavad hakkama maksma kõik ametiautode kasutajad nii avalikus kui ka erasektoris oma erasõitude eest ise. Kui eesmärk on aga riigieelarve puudujäägi katmine, peaks alustama puudujäägi välditavatest tekkepõhjustest. Avalikus sektoris on tuhandeid “töökohti”, mille olemasolu ja töötasu on ebaõiglased ja mis võib-olla raiskavad rohkem, kui varastavad maksupetturid.