Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ametnike sõidud päeviku vormis kirja ja avalikuks

    Ettevõtja Jaak Nigul tegi eile Äripäevas ilmunud arvamusloos ettepaneku panna ametnikud sõidupäevikut pidama ja erasõitude eest ise maksma: maksulaekumisi see küll ei suurenda, ent riigi raha hoiab kokku igatahes.

    Äripäev toetab Nigula mõtet panna ametnikud sõidupäevikut pidama: esiteks annaks see maksumaksjale ülevaate, kui heaperemehelikult on tema rahaga ümber käidud; teiseks hoiaks see ametnikke tagasi tööautoga erasõite tegemast. Et neid tehakse, on avalik saladus, mille ees on aga pikemat aega silm kinni pigistatud.
    Osalt on see arusaadav: kuigi ameti- ja erasõidul pole üldiselt raske vahet teha, võib kahe sõidu vahel autot vahetada sageli olla ebamugav. Samas ei saa normaalseks pidada olukorda, kus teadmata hulk ametnikke teeb ametiautoga ära nii töö- kui ka erasõidud, kinni maksab need aga maksumaksja – teadmata, kui palju sellest rahast läks n-ö asja ette ehk töösõitude peale ja kui palju n-ö vasakule ehk erasõitudeks.
    Lihtne, loogiline, teostatav.  Sõidupäeviku pidamist ei nõuaks me presidendilt ja valitsus­kabineti liikmetelt, küll aga kõigilt riigiametnikelt, kelle tööülesannetega seotud sõidud ei puutu kokku riigisaladusega.
    Iseenesest ei tohiks nende päevikute täitmine e-riigi võimaluste juures veebis reaalajaski nähtavalt keeruline olla, ent esialgu piisab sellestki, et küsimuse või kahtluse tekkimise korral saaks need vastavast ametkonnast kergesti kätte. Avaliku sõidupäeviku mõte pole mitte juuksekarva lõhkiajamine, vaid avalikkuse kontrolli tekitamine maksumaksja raha kasutamise üle.
    Kuna ametnike erasõitudele maksumaksja raha eest vaadatakse sageli läbi sõrmede, oli vaja korralikku raputust, et harjumuspäraseks peetu suhtes tähelepanelikuks muutuda. Selleks raputuseks kujunes rahandusministri mullune plaan muuta autode käibemaksustamist viisil, mis täitnuks küll riigikassat, valmistanuks aga suurt meelehärmi ettevõtjale.
    Kiiruga ette valmistatud ja avalikkusele halvasti kommunikeeritud autode maksustamise muudatused olid tugevasti riigikassa poole kaldu ja ettevõtja suhtes ebaõiglased nii muudatuse erasõidu/ettevõtluskulu proportsiooni kui ka kavandatu kehtima hakkamise etteteatamisaja poolest. Õnneks jättis president käibemaksumuudatused välja kuulutamata ja nüüd tegeleb nendega uuesti riigikogu.
    Ausus nii era- kui ka avalikus sektoris. Samuti pole saladus, et erasõite teevad ameti­autodega erasektori töötajad. Tõsiasi, et paljudel ettevõtetel puudub käive, küll aga on olemas auto, oligi plaanitud maksumuudatuste ajendiks. Missuguseks osutub sõiduauto käibemaksu mahaarvamise muudatuses isiklike ja töösõitude aktsepteeritav vahekord ja selle maksuhaldurile tõendamise kord, selgub loodetavasti lähiajal. Küll aga võib eeldada, et ­autode käibemaksustamise muutmise plaan nn ideoloogilist pööret ei tee ning eesmärgiks jääb ikkagi ebaõigluse likvideerimine. See tähendab, et need ettevõtjad, kes praegu esitavad isiklikke väljaminekuid ärikulutustena, ei saa seda tulevikus enam teha. See on lahendamist nõudev probleem vaatamata kõigile vigadele, mis läinud aastal kõnealuseid muudatusi ellu viia püüdes tehti.
    Ent sama palju tähelepanu kui ettevõtjate ärikulude pähe esitatavad erakulutused vajab sama nähtus avalikus sektoris. Ametnike avalikud sõidupäevikud on reaalne samm, mis välistab vähendab ametihüvede kasutamist isiklikes huvides.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.