Mängud meestele

23. jaanuar 2014, 00:00

Homme ilmuva Äripäeva Dividendide TOPi üks üllatajaid on noor ettevõtja Marko Mänd, kes asutas majanduslanguse ajal internetiturundusettevõtte Hypester OÜ. Ettevõte maksis 2012. aastal omanikele dividende üle miljoni euro.

“Meeldib pakkuda teistele inimestele elamust,” märgib Hypesteri omanik ja juht Marko Mänd (35). Hypester toodab internetimänge, sihtrühm on mehed ning peamised turud ingliskeelsed jõukad riigid ehk Põhja-Ameerika ja Lääne-Euroopa, aga ka Ladina-Ameerika ning Aasia maad.

Hypesteri mängud on free-to-play-loogikaga ehk neid saab mängida tasuta Facebookis, kuid mängijad saavad osta lisateenuseid, et mängus kiiremini edasi liikuda. Männi sõnul on Facebook hea arendusplatvorm. Põhimängijad on meesterahvad, kes on vanemad kui 18. Noorem keskiga on Männi sõnul ka paremad maksjad.

Kontoris ainult mehed. Kohtun Hypesteri meeskonnaga Tallinnas Tammsaare ärikeskuses viiendal korrusel. Büroo seinad on kaunistatud samas ruumis valmivate mängutegelastega. Kuigi tegemist on aasta viimase päevaga, käib kontoris tihe töö. “Praegu töötavad meil ainult mehed ja seetõttu pole ka üllatus, et meie tooteks on meestele suunatud rallimängud,” räägib Mänd. Ta lubab, et kui tulevikus hakatakse tegema naistele suunatud mänge, siis palgatakse ka naisi. Ettevõtte tooteportfellis on praegu kaks rallimängu.

Hypesteri asutas Mänd koos sõber Artur Nikitiniga, kelle pärijatega ta jagas ka 2012. aastal omanikele makstud dividende. Ettevõte alustas tegevust majanduslanguse ajal 2008. aastal.

Mänd seletas, et alustada tuleb tasa ja targu. “Ma ei soovita kellelegi tundmatusse vette hüpata,” sõnab Mänd. “Huvi interneti vastu on mul kogu aeg olnud ning vaikselt olen ma kogu aeg ka midagi teinud.”

Alustati veebikülgede arendamisega. Mänguäri käivitamiseks teeniti alguses raha veebikülgede arendamisega.  Männi sõnul on mänguäri veebilehekülje tegemisest riskantsem ja eeldab suuremat algkapitali.

“Veebis saab üles panna ka prototüübi ning hiljem funktsionaalsust lisada. Kui huvi on leige, siis järelikult pole põhiidee paeluv. Veebirakenduste puhul on vigade tegemine majanduslikult talutavam kui mängude puhul. Mänguarendust tehes tuleb muidugi ka prototüüpida, aga lansseerima peab ikkagi valmistoote,” räägib Mänd.

Enne oma ettevõttega alustamist töötas Mänd umbes neli aastat Hansapangas. Hea sõbra utsitusel otsustas ta aga palgatööst loobuda. “See vabadus, mis eraettevõtlusega kaasneb, kaalub minu jaoks kõik üles,” märgib Mänd.

Et meeskonnavaimu tugevdada, otsustas Mänd eelmise aasta novembris mängu “Street­Race Rivels” arendamiseks luua eraldi ettevõtte Street­Race Rivals OÜ ning jaanuaris kaasas omanikeringi ka teised meeskonna liikmed ehk on nõus tulevikus teenitavat omanikutulu töötajatega jagama.

Mänd on alustanud programmeerijana ning tõdeb, et tal on oma nõrkused. “Mind täiendavad meeskonnas turundusinimesed ja teised programmeerijad,” lausub ta. Männi sõnul ei ole ta kontoris kõige targem inimene. “Iga inimene on siin kontoris mingis asjas targem kui mina,” sõnab ta. “Kui ma näen probleemi, siis teeme koosoleku ja räägime asjad ära, et ei mindaks vales suunas. Vaatan üldpilti, et ei kaldutaks kokkulepitud kursilt kõrvale,” selgitab Mänd.

Peale Tallinna büroo on osa töötajaid Tartus ning osa töötab kodus. “Tartus on head programmeerijad, kes on parimad arendajad ja mängu­disainerid Eestis,” lausub Mänd.

“Mulle meeldib, kui inimesed kasutavad veebi, mobiili või mis iganes IT-lahendust, mida me oleme loonud,” märgib Mänd. “Kui nende arenduste taga on ka kasutajanumbrid, tekitab see hea tunde. Kui sellega ka raha teenib, siis on asjad omal kohal.”

IT-ringkondades Hypesteri ei tunta. “Ma olen vist isegi nende rallimängude nimesid kuulnud, aga sellest ettevõttest ei tea ma küll mitte midagi. See tasuta Facebooki platvormil mängimine ja siis raha eest lisaväärtuste ostmine on tavaline asi, eks kõik need mängud käivadki viimasel ajal nii,” ütleb tehnoloogiaettevõtja ning mitme idufirma looja Allan Martinson.

IT-kolledži lektor ja IT-visionäär Linnar Viik pole Hypesterist ega selle tegijatest samuti midagi kuulnud. “Tasuta Facebooki mängude tootmine on igatahes väga moes,” sõnabViik.

  • Kiirelt kasvav ettevõte

Hypester OÜ käive kasvas 2012. aastal viiendiku võrra ja oli ligi miljon eurot, kasumit teeniti ligi 300 000 eurot. Omanikud võtsid ettevõttest dividendina välja eelneva kahe aasta kasumi ehk miljon eurot.
“Kasum tuleb investeerida uutesse projektidesse,” ütleb ettevõtte omanik Marko Mänd ja lisab, et ei tunne ennast hästi, investeerides näiteks fondidesse ja aktsiatesse.
Ettevõtte edu taga on esimese automängu “StreetRally”­ populaarsus, tulu teeniti ka veebireklaami vahendusest. “Internetiäris tegutsev ettevõte peab olema paindlik ning kergesti hallatav ja pidevalt tuleb testida ­uusi asju,” räägib Mänd. Ta lisab, et firma kiire kasvatamine ei ole eesmärk omaette. “Ei saa töösse panna kõiki projekte, peame tegema korralikku eeltööd ja analüüsi. Enne mõtleme mitu korda, kui teeme,” lausub Mänd.

Eelmine aasta nii edukas ei olnud. Möödunud aasta tulemusi ei osanud ta veel öelda, kuid täpsustas, et ilmselt ei olnud see äriliselt nii hea kui 2012. aasta. Männi sõnul on internetiturundus palju muutunud ja seda paljuski Google’i tõttu, kes on valdkonna suunaja. “Muudatused, mida teeb Google, mõjutavad kõiki veebiarendajaid ja turundajaid,” selgitab Mänd.
Männi firma fookuses on praegu eeskätt Facebook, sest seal on asjad selgemad. “Tuleb teha sisukaid asju, siis hakkavad need ka Google’is hästi tööle,” märgib Mänd.
Tema sõnul on internetiäri kasvav ja veebilehti arendades tuleks mõelda eeskätt mobiiltelefonide peale. “Pigem tee leht mobiili jaoks,” soovitab Mänd. Ta on veendunud, et mobiilirakenduste loomisel on võimalik kõige rohkem raha teenida just mängudega.
Küsimusele, kas ta ei karda, et tema loodud mänge kopeeritakse või tekib konkurents, vastas Mänd, et kopeerimine on kompliment äriidee omanikule. “Alati on kohta teisele ja ka kolmandale tegijale,” tõdeb ta.
Samas on tema sõnul inimestel palju ideid, mida võiks teha, aga põhiline on siiski idee ellu viimine, mida paljud ei tee, sest kardavad läbi kukkuda. “Ajastus ja õnn on ka oluline,” lisab edukas ettevõtja.

 

Mis on mis

Hypesterile edu toonud mängud

  • “StreetRally”

Pealtvaates linna vahel autoga võidusõitmine
Facebooki platvormil, tehtud aastal 2010.
600 000 aktiivset kasutajat kuus.
apps.facebook.com/streetrally

  • “StreetRace Rivals”

Traditsioonilises kiirendusvõistluse vormis mäng.
Mängijad ostavad krediit­kaar­di või SMSiga virtuaalset raha, mida mängus edevamate autode ja autoosade peale kulutada.
Käivitati Facebooki platvormil 2013. aasta augustis. Aastavahetusel täitus miljon Facebooki like’i.
2,6 miljonit aktiivset kasutajat kuus.
apps.facebook.com/street­racerivals

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
23. January 2014, 19:46
Otsi:

Ava täpsem otsing