Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Turundus. Pane töötaja oma firmast hästi rääkima

    See, kuidas töötaja oma tööst sõprade seltskonnas või sotsiaalmeedias räägib, ütleb nii mõndagi ettevõtte sisekommunikatsiooni õnnestumise kohta, ütlevad kommunikatsioonieksperdid. Üha rohkem ettevõtteid peab lisaks avalikkusega suhtlemisele tähtsaks sisekommunikatsiooni, mis teeb paremaks nii töötajate omavahelised suhted kui ka ettevõtte näo.

    Kommunikatsiooniekspert Aune Past märgib,  et ettevõtja peab endalt küsima, missugune on tema firma kultuur ja väärtused. Akadeemiline maailm eristab nelja tüüpi kultuuriga ettevõtteid.
    Igaüks enda eest või arutelu siseringis. Võimukeskse kultuuriga ettevõttes on kommunikatsioon ühesuunaline, valitseb ainult üks arvamus, teised on valearvamused. Igaüks rabab endale nii palju võimu, kui saab, ega lase teisi kõnelema.
    Rollikeskse kultuuriga ettevõttes valitseb ratsionaalsus ja seaduse järgimine täht-tähelt, ka kommunikatsioon järgib neid reegleid.
    Ülesandekeskse kultuuriga ettevõttes üritatakse tulemust saavutada iga hinnaga, kommunikatsioon peab sellele kaasa aitama. Sõna antakse ennekõike neile, kes asjast midagi teavad.
    Isikule orienteeritud kultuuriga ettevõttes eeldatakse aga, et kommunikatsioon toimub vaid oma liikmete huvides, kel on üheskoos hea olla, kelle puhul on oluline oma sisering, oma “meie”.
    Pasti hinnangul päris stiilipuhast ettevõtet tavaliselt ei leia. Ta peab eriti oluliseks, et ette­võtte sisekommunikatsioon kuuluks kokku kultuuriga. Sellest, missugune on sisekommunikatsioon, sõltub paljuski see, missugusena end teistele näidatakse.
    Temaga nõustus kommunikatsioonifirma Hamburg ja Partnerid kommunikatsioonispetsialist Jekaterina Eilart, kes märkis, et isegi kui tava­töötajad otseselt meediaga ei suhtle, esindab iga töötaja siiski kaudselt ettevõtet, kus ta töötab. “See, kuidas me oma tööst mujal räägime, peegeldab tööandja ja ettevõtte mainet, ja ka siin on sisekommunikatsiooni roll väga suur.”
    Ta rõhutas, et rahulolev ja informeeritud töötaja on ettevõtte heale mainele esmatähtis.
    Pettunud töötaja. Ühiste väärtuste jagamine ja töökorras sisekommunikatsioon aitavad Pasti ja ­Eilarti sõnul vältida ka möödarääkimisi. ­Eilart ütlebs et kui igal ettevõtte töötajal tekib ­õigus ette­võtte eest valimatult kõneleda, on reeglina tulemuseks vastukäivad ja segased sõnumid, mis seavad ettevõtte maine ohtu.
    “Teiselt poolt, mida laiem on kõneisikute ring, seda tugevamana ettevõte paistab,” nentis ta. Tema hinnangul tulebki nende kahe poole vahel leida optimaalne tasakaal.
    Past tõdes, et kui ettevõtte “eraelu” on stabiilne, on väike tõenäosus, et mõni töötaja läheb avalikkuse ette musta pesu pesema. “Kui aga ettevõttes pole avatud kommunikatsioon väärtustatud, räägib pettunud ja võib-olla ka ennast abituna tundev inimene kõike, mida ta ette kujutab, ja lisab natukene veel värvi jaoks juurde. Osa inimesi ihkab 15 minutit kuulsust kas või omaenda hea maine hinnaga,” ütles ta.
    Organisatsioon on kommunikatsioon. Past märkis, et igal töötajal peab tekkima tunne, et ta on ettevõttes oluline lüli ja aitab kaasa terviku moodustumisele. “Nii nagu täiemõistuslikud inimesed ei räägi oma pereliikmetest halba ega anna nende delikaatseid andmeid meediale või turunaistele, on see ka oma ettevõttega,” ütleb ta.
    Pasti sõnul on oluline kõneleda üksnes siis, kui sind kuulatakse. Vähem tähtis pole rääkida ausat ja asja­kohast juttu.
    Viimase aja populaarse nähtusena toob Past näiteks ülekoolitamise, kus rõhutatakse liiga palju vahetu suhtlemise olulisust. “Nii võib teenindaja kliendile öelda: “Oma emale ma soovitaksin”, klient aga ei taju ennast teenindaja emana või ema vanusena. Või ütleb  varastes 20. aastates teenindaja  50+ kortsukreemi kohta: “Ma ise kasutan ka seda”,” selgitas ta halbu näiteid.
    Past märkis, et mida vähem tegeleb ettevõte kraavi kaevamise või telliste tõstmisega, seda olulisem on tulemuste jaoks toimiv kommunikatsioon, nii maja sees kui ka väljaspool.
    Sisekommunikatsioon nõuab eri kanalite kasutamist
    Ettevõtjad suhtlevad töötajatega palju e-kirja teel ja koosolekutel ning korraldavad sageli  koolitusi.Rimi töötajad suhtlevad omavahel intranetis ja meilitsi, ütles Rimi kommunikatsiooni­spetsialist Katrin Bats ja lisas, et praegu juurutatakse ka uut infovahetusprogrammi.Bats lausus, et nende ligi 3000 töötajaga ettevõttes on palgal sise­kommunikatsioonijuht, kes valdkonnaga tegeleb.Tema sõnul läbivad kõik Rimi teenindajad ettevõttesse tööle asudes klienditeenindaja koolituse, kus käsitletakse ka suhtlemist klientide ja ajakirjanikega. “Kõikides kauplustes on käsiraamatud, mis annavad selgeid ja konkreetseid soovitusi, kuidas erinevates olukordades käituda,” lisas ta.
    Tähtis roll osakonnajuhtidel. Sebe kommunikatsioonijuht Gert Daniel Hankewitz märkis, et Sebes tagab töökorras sisekommunikatsiooni igakülgne avatud suhtlemine.Töökorralduslik info liigub Hankewitzi sõnul töötajateni osakonnajuhtide kaudu, ­vajadusel toetab info liikumist ka kommunikatsioonijuht.“Info edastamiseks on meil lisaks otsesele suhtlusele kasutusel teadetetahvlid, liikluskorraldajad, kes suhtlevad otse juhtidega, SMS-teavitus, regulaarsed koosolekud ja kontoris ka ­e-kiri,” loetles ta.
    Infoedastus on väljakutse. Elioni kommunikatsioonijuht Karin Kahre pidas 1600 töötajaga ettevõtte sisekommunikatsiooni suurimaks väljakutseks seda, et kõik eri valdkondade töötajad saaksid ettevõtte uudised ja informatsiooni kätte just neile sobival viisil.Nagu Rimi ja Sebe puhul, kasutatakse ka Elionis erinevaid suhtlemiskanaleid: e-kirju, koosolekuid ja infopäevi, koolitusi.Samuti levib info otse juhi kaudu. “Nii saame kindlad olla, et kõik Elioni töötajad on ettevõttega seotud uudistest teadlikud,” põhjendas ta.
     
    Tasub teada
    Millele peab juht mõtlema, et sisekommunikatsioon tööle hakkaks?
    Aune Past pani algajale personali- või ettevõtte juhile südamele, et pettust ja suisa valet ei tohiks olla ei meedia­suhetes ega töötajasuhetes. Pasti hinnangul on mõttekas endalt küsida:Mida ma tahan ütelda?Mida ma tahan, et teised teeksid?Kuidas ma tahan, et teised ennast tunneksid?
    Et tagada hea sisekommunikatsioon ja olla kindel, et info kõigi töötajateni jõuab, on otstarbekas kasutada erinevaid suhtluskanaleid. Iga töötaja peaks info kätte saama talle mugavaimal viisil. Näiteks võib kasutada:E-kirjuTeha infopäevi või koosolekuidSuhelda silmast silmaSaata Kuukirju tähtsamate sündmuste ja info kohtaSuhelda telefonitsi või internetis
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.