Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kosmoseturism: unistus saab tiivad

Ave Lepik, Imeline Teadus 01. veebruar 2014, 15:10

Kui Virgin Galactic tervitab juba sel aastal esimesi pileti ostnud reisijaid SpaceShipTwo pardal, algab kosmoselennunduse uus ajastu.

Ajakirja Imeline Teadus veebruarinumbris ilmunud loo täismahus nägemiseks saate endale teha Äripäeva nädalase tasuta proovitellimuse, kui lähete SIIA .

Brad Pitt teeb seda, Stephen Hawking teeb seda, Raivo Hein teeb seda. Nad ootavad. Ja ootavad põnevusega. Ligikaudu 580 tuntud ja tundmatut inimest seisavad hetkel elu suurima seikluse järjekorras - et reisida kohta, kus on käinud vaid vähesed, ja seda hinna eest, mida saavad endale lubada vaid vähesed. Kosmosereisi pakub ettevõte Virgin Galactic ja ülima tšarterreisi pileti hind küünib 250 000 dollari ehk umbes 187 000 euroni.

Seevastu tagatakse amatöörastronautidele tavalisest võimsam elamus. Kui reisijad on kinnitatud mugavatele istmetele, sööstab SpaceShipTwo kiirusega peaaegu 4000 kilomeetrit tunnis 110 kilomeetri kõrgusele, kust Maa paistab oma absoluutselt soodsaimast küljest - ümara sinivalge oaasina keset süsimusta maailmaruumi.

Jõudnud kenasti kosmosesse, on reisijatel võimalus teha turvavööd lahti ja kogeda ülimat vabadust - liuelda kaaluta olekus viis minutit ringi - enne, kui reis viib tagasi New Mexico tolmavasse kõrbe. Ühtekokku kestab reis kaks tundi ja seega on minutihind reisija kohta peaaegu 9000 eurot. Selle raha eest saavad nad laenuks kosmoseülikonna, astronauditiibadega embleemi, DVD-salvestise reisist ja lisaks muidugi sellise elamuse, mille peale läheks iga täisvereline seikleja kadedusest roheliseks.

Kosmoselennuk murdis helimüüri

Nende tšarterreiside korraldaja on kosmoselennunduse arendamisega tegelev ettevõte Virgin Galactic. Ettevõte pani esimesed piletid müügile kaheksa aastat tagasi, kuid esimese lennu kuupäev pole ikka veel paigas ja seda on mitu korda edasi lükatud. Kui alguses plaanis firma esimese lennu teha 2009. aastal, siis 2013. aasta lõpus viitas kõik sellele, et start toimub detsembris või veelgi tõenäolisemalt 2014. aasta alguses.

Tšarterturismi uue ajastu alguseni on aega loendatud juba kaua. New Mexicosse rajati stardirada juba ammu ja samasse kohta keset kõrbe ehitati ka maailma suurim kommertskosmosejaam, Spaceport America. Ka reaktiivlennuk WhiteKnightTwo, mis kosmoselennuki 15 km kõrgusele peab tõstma, ja kosmoselennuk SpaceShipTwo ise hakkavad stardiks valmis olema.

2013. aasta aprillis tegi kosmoselennuk oma esimese lennu raketikandja abil ning saavutas kiiruse 1,2  Machi ja kõrguse 17 kilomeetrit. Selle puhul kinnitas Virgin Galacticu omanik, Briti multimiljardär Richard Branson, rõõmuga: "Täna on suur päev ja see oli kõige tähendusrikkam katselend Virgin Galacticu programmis."

Ruumi hullata

Virgin Galactic võib tänada Ameerika lennukikonstruktorit Burt Rutanit ja tema firmat Scaled Composites selle eest, et unistus tšarterreisidest kosmosesse saab nüüd tõesti tiivad.

2004. aastal võitis Rutan ihaldatud 10 miljoni dollari suuruse Ansari X auhinna, mis oli lubatud esimesele eraalgatusel välja töötatud korduvalt kasutatavale rakettlennukile, mis suudaks sooritada mehitatud lennu kosmosesse. Auhinna veel ühe tingimusena pidi lennuk kahe nädala jooksul kaks korda saavutama vähemalt 100kilomeetrise kõrguse. Sellele proovile pidas Rutani SpaceShipOne vastu ja vaevalt oli auhinnatud rakettlennuki suits lahtunud, kui Richard Branson võttis Burt Rutaniga ühendust.

Branson oli juba mõnda aega kosmoseturismi mõtteid veeretanud ja tänu Rutani uuenduslikule sõidukile oli see võimalus äkitselt täiesti käeulatuses. Rutani rakettlennuki ainus puudus oli see, et sinna mahtus vaid piloot ja kaks reisijat, kes oleks pidanud olema terve reisi vältel kokpitis. Küsitluste põhjal teadis Branson, et ootusärevad kosmoseturistid esitavad suuremaid nõudmisi ja ei soovi terve aja toolile kinnitatult istuda - makstes kosmosereisi eest kallist hinda, taheti ka istmelt lahkuda ja kabiinis kaaluta olekus ringi hõljuda.

Rutani lahendus sellele probleemile oli SpaceShipTwo - SpaceShipOne'i täiustatud ja kaks korda suurem versioon. SpaceShipTwo'sse mahub kaks pilooti ja kuus reisijat, kellel on lahedasti ruumi nelja-viie minuti jooksul, mil neil on võimalus kogeda kaaluta olekut, kabiinis ringi liikuda.

Reisijad peavad tingimustega kohanema

Kosmoselennule saab pileti osta iga pungil rahakoti ja enam-vähem hea tervisega inimene. Vanim ootejärjekorras olija on praeguseks saanud 90aastaseks. Ka lapsed on teretulnud, kui nad vaid tunnistatakse teiste reisijate kombel lennukõlbulikuks, läbides kohustusliku arstikontrolli enne starti.

Seiklus algab sellega, et reisijad registreerivad ennast Spaceport America hotelli. Reisijate saabudes antakse neile kosmoseülikond ja kiiver, nii et neil on aega varustusega harjuda ja õppida, kuidas see töötab. Samuti tutvustatakse ohutus- ja hädaolukorraeeskirja. Osana ettevalmistustest peavad reisijad tegema ühe lennu reaktiivlennuki WhiteKnightTwo'ga, mille kabiin ja erikujundusega interjöör on SpaceShipTwo ehtne koopia. Seal juhendatakse neid, kuidas nad saavad nii vaimselt kui füüsiliselt kosmoselennu igast sekundist viimase võtta ja kuidas kasutada optimaalselt kaaluta olekut.

Piletihind langeb

Sestsaadik, kui venelane Juri Gagarin 1961. aastal esimese inimesena kosmoses viibis, on tema murrangulistes jalajälgedes käinud vaid ligikaudu 530 inimest. Kui aga Virgin Galactic alustab veidi aja pärast kosmoseajastu uut etappi, siis kahekordistub kosmoses käinute hulk kõigest kahe aastaga. Nimelt kavatseb Richard Branson investeerida tervesse kosmoselennukite parki, nii et aja jooksul saab ettevõte pakkuda New Mexicost vähemalt ühe lennu päevas. Nii kasvab astronautide hulk plahvatuslikult.

Virgin Galactic loodab, et 2024. aastaks on nad kosmosesse lennutanud kuni 30 000 inimest ja selleks ajaks on kosmoseseikluse hind märgatavalt langenud. Säästureis ei saa sellest siiski kunagi, aga Bransoni sõnul langeb piletihind ühes raketitehnoloogia edasi arenemise ja sellega, et kosmoselennukite hulk kasvab.

"Minu eesmärk on muuta kosmosereisid võimalikult paljudele majanduslikult ületatavateks, nii et praegused lapsed, kes unistavad kosmosesse reisimisest, saavad seda endale täiskasvanuna lubada," kinnitab ta.

  • Kosmosesüstik kiirendab kuni 4000 kilomeetrini tunnis
    15 kilomeetri kõrgusel vabastatakse kosmoselennuk SpaceShipTwo. Rakettmootorid käivitatakse ja kõrvulukustava lärmi saatel kiirendab süstik vaid 70 sekundi jooksul kiiruseni 4000 km/h. Sel ajal mõjub reisijatele neid istmetesse vajutav umbes 3 g suurune gravitatsioonijõud. Esimene lend rakettmootori jõul toimus 2013. aasta aprillis, mil SpaceShipTwo saavutas kiiruse peaaegu 1500 km/h, mis on helikiirusest 1,2 korda kiirem.
  • Rivaal on stardivalmis
    Richard Branson ei ole ainus, kes kavatseb pakkuda turismireise kosmosesse. California firma XCOR Aerospace'il valmis sarnane projekt. Ligi 68 000 eurose hinna eest - pool Virgin Galacticu hinnast - pakub XCOR 2015. aastast lende 100 kilomeetri kõrgusele 9,1 m pikkusel rakettlennukil Lynx Mark II. Arvatavasti juba 2014. aasta märtsis on ettevõte valmis tegema Lynx Mark I-ga reisi 60 kilomeetri kõrgusele. Reisi sisse kuulub ka viie kuni seitsme minuti pikkune kaaluta olek - seda siiski võimaluseta oma istmelt lahkuda. Plaani kohaselt pakub firma lende neli korda päevas ja pileti on endale hankinud juba 175 lootusrikast reisijat.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. February 2014, 15:07
Otsi:

Ava täpsem otsing