Hansapank ja Skype  panevad idusid kasvama

05. veebruar 2014, 00:00

Paljude Eesti idufirmade loojail ja töötajail on varasem kogemus Hansapangast või Skype’ist, mida nad peavad oluliseks verstapostiks oma karjääris.

Mullune Äripäeva aasta ärimees Kristo Käärmann, kes pälvis tiitli koos Taavet Hinrikusega TransferWise’i eest, märkis detsembris Äripäevale antud intervjuus, et väga oluline panus nende Londonis baseeruvasse idufirmasse on tulnud Hansapangast ja Skype’ist. Nimelt on töötajad sealt saadud kogemused toonud kaasa TransferWise’i.

“Täna on meil teine generatsioon Hansapanga maffiat, millest osa on saanud Skype’i maffiaks ja on tulevikus võib-olla TransferWise’i maffia,” ütles Käärmann toona.

Hansapanga ja Skype’i nn maffiat on teisteski Eesti idufirmades. Esmalt läks palju Hansapanga töötajaid Skype’i. TransferWise’i kaasasutaja Taavet Hinrikus oli lausa Skype’i esimene töötaja.

Teine osa kunagisi hansapankureid asutas tarkvarafirma Codeborne. Üks seltskond Skype’i ekstöötajaid lõi suhtlusprogrammi Fleep. Teine seltskond samast ettevõttest on kodulehtede valmistaja Edicy taga. Seda nimekirja võiks pikalt jätkata.

Mis aga on nende kahe ettevõtte puhul nii erilist, et sealt on teatud mõttes välja kasvanud sedavõrd oluline osa uusi idufirmasid?

Isiklik panus. Kunagine Hansapanga töötaja, nüüd e-teenuste arendamist pakkuva Ziraffi asutaja Margus Simson on töötanud lisaks Hansapangale teisteski suurettevõtetes, näiteks Eesti Energias ja vahetult enne Hansapanka ka SEBs. Tema hinnangul on pangast tulnud oluline väärtus see, et Hansapank oli tugevalt orienteeritud tulemustele, mille saavutamine oli igaühe enda otsustada. “See andis mulle kui noorele juhile teistsuguse käekirja. Ma sain aru, et lahendus seisab minu peal – ma pean võimalikult palju teistega suhtlema ja arutama, et leida parim lahendus, aga kuidas konkreetselt ma tulemuse ära toon, on vaid minus endas kinni,” kirjeldas Simson töökultuuri.

Ta märkis, et SEBs oli siis erinev töökeskkond, kus rohkem tehti otsuseid konsensuslikult. Samas rõhutas ta, et see ei teinud ühte organisatsiooni teisest halvemaks või paremaks, vaid suhtumised olid erinevad. Lisaks tõi Simson välja kaks hansapangast õpitud aspekti, millest juhindub siiani. Esmalt arusaam, et isegi kui olukord on keeruline ja on miljon põhjust, miks midagi teha ei saa, tuleb leida sellele olukorrale lahendus. Teisalt näitas pank, mismoodi asjad maailmas käivad, ja õpetas, kuidas need asjad võiksid käia.

Skype Eesti endine juht Tiit Paananen peab oluliseks Hansapangast saadud suhtlusvõrgustikku, mis oli abiks inimeste palkamisel Skype’is. “Teisalt nad ei ole väga võrreldavad, Hansapank oli mõneski mõttes organisatsioonina oluliselt täiskasvanum kui Skype,” märkis ta.

Teatud mõttes oli mõne hiljem Skype’is toimunud protsessi kohta kogemus Hansapangast olemas, kuid Paananeni hinnangul olid ettevõtted tema seal töötamise ajal mikro-makro skaalal väga erinevad ja pigem sellist oskusteabe uuesti kasutamist ei olnud.

Peamine on kiirus. “Mõlemad ettevõtted olid kiire kasvu faasis, oluliselt tähtsam teadmistest oli nende omandamise kiirus ja tööriistade valimise võimekus. Põhimõtteliselt – kui oli vaja probleem lahendada, oli olulisem see, kui kiiresti sa suutsid probleemist aru saada ja vahendid ja meetodid valida, selle asemel, et hakata midagi vana juurutama, millesse sul oli usku,” rääkis Paananen.

 

 

Taust

Endised tööandjad

Hansapank/Swedbank
Skype, suhtlusprogramm
Codeborne, tarkvaraettevõte
Ziraff, e-teenuste arendaja
Fits.me, virtuaalne riietusruum
Primefish Solutions, süsteemid kalakasvatustele
GuardTime, ajatempliteenus

Skype
Fortumo, mobiilimaksete pakkuja
Inkspin1, videokõnede tehnoloogia
Edicy, kodulehtede valmistaja
Ambient Sound Investments, investeerimisfirma
targetAPI, sisu suunamise kalkuleerimine
Defolio, veebidisaini abiline
Mooncascade, mobiilitarkvara arendaja

Skype, Hansapank
TransferWise, rahvusvahelised ülekanded
Fleep, suhtlusprogramm
Icefire, IT-süsteemide arendus
Pipedrive, müügitarkvara

 

 

 

 

Kommentaar

  • Selged põhimõtted

Rain Lõhmus, Hansapanga üks asutajaid, ettevõtja
Minu jaoks oli ka kõige tähtsam ülikool Hansapank. See oli koht, kus sa kõige rohkem õppisid ja mis kujundas mõtlemist ja käitumist.
Mis seal Hansapangas nii väga oli – ta oli selline suhteliselt hierarhiavaba ja aus. Seal ei sallitud vassimist ja mänge, oli hästi pragmaatiline, uuenduslik ettevõte ja ma arvan, et inimesed, kes seal keskkonnas üles kasvasid, on niimoodi mõtlema jäänud. Mingisugused printsiibid on selgelt sisse programmeeritud. Minu puhul näiteks see, et inimesed peavad ise otsuseid tegema, mitte koosolekutel istuma.

Henn Ruukel, Fleep
Kui ma ei oleks olnud seitse aastat Skype’is, siis kindlasti ei oleks olnud julgust globaalset internetiteenust tegema hakata. Skype’i ajal saadud kogemus, tekkinud tutvused ning Microsofti ostutehingu abil oluliselt paranenud isiklikud rahalised varud on lihtsustanud nii Fleepi käivitamist, tiimi palkamist kui ka investorite kaasamist. Ilma oleks oma iduettevõtte alustamine kindlasti keerukam ja riskantsem.

Annika Brauer, Fits.me
Ma töötasin Swedbankis kokku viis aastat.  Kuna ma alustasin spetsialistina ja kasvasin juhiks, siis ma arvan, et Swedbank andis mulle olulise juhtimiskogemuse ja rahvusvahelise tunnetuse, kuidas erinevatest kultuuridest kolleegidega suhelda.

Ahti Heinla, ASI, targetAPI, Defolio
Mulle on Skype mõjunud eelkõige uste avajana – tehnoloogiamaailmas võin ma pärast Skype’i minna nõu küsima absoluutselt igaühelt – kõik on nõus minuga kohtuma, kui kuulevad, et olin Skype’i alguse juures. Ilma globaalsete kontaktideta on globaalsel tehnoloogiaturul tegutsemine raskendatud ja see on Eesti ettevõtjatel komistuskiviks olnud. Skype’i taustaga inimestel aga seda probleemi pole.

Asko Seeba, targetAPI, Mooncascade
Kõige olulisem mõju Skype’is töötamisel on avatud mõtlemine, et ma ei ole kammitsetud sellega, et äritegevus on piiratud nende asjadega, mis siin Eestis on. Rahvusvaheliste ambitsioonide osas on mõte vaba. Teine asi on pragmaatilise fookuse hoidmine. Kui enne Skype’i kippus minu tööstiil olema mingites punktides liiga idealiseeritud ja jäin kitsa probleemi külge kinni, siis tänu Skype’ile vaatan palju rohkem, et üldpilt koos toimiks.

Erik Laansoo, Fleep
Suured firmad on väga teistsugused – suured ülesanded, suured probleemid, samal ajal on palju ressursse nende lahendamiseks. Teisest küljest on vähem vabadust ja rohkem on igasuguseid osapooli, kelle huvidega peab arvestama. Idufirmades on ressurssi väga vähe, aga vabadust hästi palju.

Jorma Laiapea, TransferWise
See, mida Eesti ettevõtted on teinud ja teevad siiani inimeste arendamisel, eriti Swedbankile tagasi mõeldes, see kõik on olemas erinevates idufirmades. Me ei pea jalg­ratast uuesti leiutama, saame selle järjest paremaks teha.

Rain Johanson, TransferWise
Ma arvan, et julgus on kõige olulisem selle kogemuse juures. Inimesed julgevad proovida ja vaadata, kuidas õnnestuvad, ja kui ei õnnestu, siis see on tohutult hea kogemus. Vaade, kuidas neid asju tehakse, on täielikult muutunud. See on Skype’i kõige suurem panus Eesti IT-maastikule.

Martin Sokk, TransferWise
Eestis on ettevõtted päris hea koolituse andnud selle koha pealt, et tead, kuidas suured organisatsioonid töötavad. Kuigi TransferWise on hetkel suhteliselt väike, sa juba oskad seda ehitada suureks organisatsiooniks. Isegi mitte vaid Skype, vaid palju on Eestis firmasid, kes on andnud süsti start-up’i maastikule, et treenida inimesi mõtlema kastist välja.

 

 

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
04. February 2014, 20:39
Otsi:

Ava täpsem otsing