Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Maiusetootja magus äri

06. veebruar 2014, 00:00

Ligi 20 aastat martsipaniga mässanud Anu Zinovjevile ei saanud ühest firmast veel küll – mullu käivitas ta koos Rootsi äripartneriga Türist 75 kilomeetri kaugusel Kohila vallas uue martsipanifirma.

“Rootslased, kellega mu senine firma oli teinud koostööd kaheksa aastat, tahtsid meid ära osta,” räägib Türi külje all Säreveres tegutseva gasellfirma OÜ Convi Food Sweets ainuomanik ja juht Anu Zinovjev. “Arutasime abikaasaga seda pakkumist pikalt ja otsustasime, et targem on teha rootslastega uus firma ja teha neile seda toodet, mida nemad tahavad.”

Uus firma OÜ Scandysnax valmistab eri suuruse ja kujuga martsipanibatoone ning teiseks põhitooteks on martsipanimassist õhukeseks rullitud tordikatted. Kui Kohilas on töö rohkem mehhaniseeritud, siis Säreveres jätkatakse sissetallatud rajal – martsipanist tordikaunistuste ja  martsipanifiguuride tegemist peamiselt käsitsitööna. Kolme viimase aasta jooksul on Convi Food Sweetsi tootmismaht kasvanud kaks korda.

Anu Zinovjev on külalisega oma Säreveres asuvates tootmisruumides just ringkäiku lõpetamas, kui tema juurde astub töötaja, käes karp väikeste siniste lilleõitega. Need on vastvalminud näidised, tehtud peamiselt munavalge ja suhkru segust. “Pikaajaline klient AS Euroleib palus meilt rukkililleõisi, millega kaunistada vabariigi aastapäevaks valmivad tordid,” selgitab Zinovjev.

Tõlgist tootmisjuhiks. Anu Zinovjev sattus martsipanitootmise juurde tänu sellele, et oskas inglise keelt. Nimelt tulid 1990. aastate keskel kaks norrakat ühe koguduse kaudu Türile, et leida martsipanist tordikaunistuste tegemiseks odavat tööjõudu. Lisaks roosiõite valmistajatele vajasid nad tõlk-sekretäri. “Kuna pidin esimesest tööpäevast peale tõlkima ka seda, kuidas tooteid tehakse, sai minust paari aasta pärast sujuvalt tootmisjuht,” meenutab Zinovjev.

Martsipaniäri käivitus Türil hästi, sest Norra eksporditurg on piisavalt suur. Zinovjevi kinnitusel on norrakad väga suured magusasõbrad – üks õige Norra sünnipäev ei ole sünnipäev, kui laua peal ei ole viit erinevat torti. Ja iga tordi peal peab olema hulgaliselt martsipanikaunistusi.

Edust tiivustatuna üritasid norrakad Eestis tootmist oluliselt laiendada, ent liiga mahukad investeeringud said neile saatuslikuks. “Pealegi läksid endised kompanjonid omavahel põhjalikult tülli,” avab Zinovjev tagamaid, miks norrakatele kuulunud martsipanifirma OÜ Dekorspecialisten Eesti 2002. aasta kevadel pankrotistus.

Zinovjev ei mõelnud kaua ning riskis alustada oma ettevõttega. Augustis 2002 asutas ta OÜ Convi Food Sweets. Kuu aega varem oli ta lõpetanud Mainori kõrgkoolis ärijuhtimise eriala.

“Enamik endisi töötajaid tuli uude firmasse üle, oli olemas koht, kus tegevust jätkata, samuti jäid mõned olulised ekspordikliendid alles,” põhjendab Zinovjev, miks ta julges Säreveres martsipanitootmise taaskäivitada.

Kõige olulisem oli aga koostööpartnerite usaldus, rõhutab Zinovjev. “Ma lugesin hiljuti Äripäevast gaselli-lugu, kus üks Räpina mees (põdrasamblapärgade valmistaja OÜ Mosolem omanik Toomas Sein – toim) ütleb, et neil ei ole suuremate partneritega mitte ühtegi lepingut sõlmitud ja kogu äri on üles ehitatud usaldusele. Täpselt sama ka meil!” hüüatab Zinovjev. “Siiamaani. Sest see teeb elu lihtsamaks.”

Zinovjev meenutab, et Convi Food Sweetsil ei olnud alguses vaba raha, et isegi tooraine – martsipanimassi – eest maksta. “Tasusime tarnijatele tasapisi valmiskaubaga,” räägib ta. “Meil oli õnneks ka selliseid Norra kliente, kes olid nõus ettemaksu tegema kauba eest.”

Lapsed töötaks kommipoes. Zinovjev möönab, et kui ta oleks tollal teadnud, millised rasked ajad ees ootavad, poleks ta äkki julgenudki oma firmat teha. “Aga nüüd ma tunnen heameelt, et sai ikka tehtud,” sõnab ta ja lisab, et suureks toeks on talle kõik see aeg olnud abikaasa Sergei. “Tema tegeleb firmas varumisega, hooldab masinaid, ühesõnaga teeb kõike seda, mida mina teha ei jõua või ei oska. Meil on ka kolm väikest last ning niimoodi me kahe peale oma koormust pere ja firma vahel jagame.”

Kas kunagi töötab perefirmas Convi Food Sweets lausa viis Zinovjevit, näitab aeg. “Emme-issi töökohast enam meeldib lastel praegu käia meie Türi linnas asuvas poes Õige Magus. Lapsed ütlevad, et kommipoodi tahaksid nad küll tööle tulla,” muigab Anu Zinovjev.

 

Mis on mis

  • OÜ Convi Food Sweets

Aastatel 1995–1998 tootis Türi lähedal Säreveres martsipani OÜ Estmarsi Eesti ja 1998.–2002. aasta kevadeni Norra kapitalile kuulunud OÜ Dekorspecialisten Eesti, mis pankrotistus.
2002 august – Estmarsi Eesti omaaegne sekretär ja Dekorspecialisten Eesti endine tootmisjuht Anu Zinovjev lõi OÜ Convi Food Sweets.
2002  september – Säreveres taaskäivitati martsipanist toodete tootmine.
2011 jaanuar – Türi vallas Kirnas osteti endine meierei hoone, kus lähiaastatel renoveeritakse 800 ruutmeetrit tootmispinda.
2012 kevad – Türil avati oma kauplus Õige Magus.
2013 oktoober – alustati šokolaadiga kaetud martsipanitoodete tootmist peamiselt Norra turule.
Aastas toodab 50 tonni martsipanist tordikaunistusi ja käsitsitööna martsipanifiguure.
90% toodangust läheb eksporti Norrasse ja Rootsi.
Töötajaid 27.
Zinovjev ja tema senine Rootsi äripartner Klaus-Göran Schättinger käivitasid 2013. aasta mais Kohila vallas martsipanitoodete tootmise. Anu Zinovjevile kuulub ettevõttest 30 protsenti.
Eestis on martsipanitootmine koondunud Kesk-Eestisse: Säreveres tegutseb OÜ Convi Food Sweets, Türi-Allikul OÜ Kuldkäpp, Kohila vallas OÜ Scandysnax ja Raplas OÜ Rap­la Martsipan. Martsi­panitooteid valmistab ka Haap­salus tegutsev Rondo Kohvik ja loomulikult Kalev.

 

Üks küsimus

  • Milline vanasõna iseloomustab kõige paremini teie tegevust?

Anu Zinovjev, OÜ Convi Food Sweets juht ja omanik
Kui midagi teed, tee hästi. Südametunnistus ei luba kehvasti teha. Püüan alati kõike hästi teha, aga kuidas see väljapoole paistab, ei ole alati minu otsustada. Ja võib-olla aastate pärast leian, et seda või teist oleks pidanud teisiti tegema. Aga ma vähemalt tean, et sellel hetkel, kui ma tegin, püüdsin teha nii hästi, kui oskasin ja kuidas olud lubasid.
Hoiame väga silma peal, et meie toode oleks kvaliteetne. Et meie partnerid saavad selle, mida nad tellinud on. Meiesugune väikefirma on hästi paindlik ning suuteline tellimused kiiresti täitma.

 

Kommentaar

  • Erinevad sihtturud

Andres Viira, Türi-Allikul asuva martsipanifirma OÜ Kuldkäpp tegevjuht
Türi võiks lisaks kevadepealinnale nimetada ka martsipanipealinnaks. Nii meie kui ka mõne kilomeetri kaugusel asuv Convi Food Sweets teeme martsipanifiguure ning igasuguseid lillekesi tordikaunistuseks. Töö on sama, aga mingit võitlust tööjõu pärast meie vahel ei ole. Me ostame martsipanimassi erinevatelt tootjatelt ja meie kliendid on erinevad. Nemad ekspordivad rohkem Norrasse, meie Rootsi.
Kunagi, ehk viis aastat tagasi, vaatasin ma viimati nende majandusaasta aruannet. Aruande vaatamine ei anna ju tegelikult midagi. Sest sa ju tead, kellele konkurent oma toodangut müüb. Martsipanitoodete tootmine on äärmiselt konservatiivne ala – kui sa oled kuskilt kliendi kätte saanud, võib koostöö aastakümneid kesta.

 

Taust

  • Mis on kiire kasvu põhjused?

Aastatel 2010–2012 kasvas OÜ Convi Food Sweets ärikasum 2,14 ja käive 1,82 korda.
1. Toodangu kahekordne kasv. Kui 2010. aastal toodeti 24 tonni martsipanitooteid, siis 2012. aastal 50 tonni. 90 protsenti toodangust läheb eksporti – Norrasse ja Rootsi. Viimastel aastatel on kõige rohkem kasvanud eksport Rootsi.
2. Seadmete soetamine. Käsitsi tehes ei suuda tootmismahtu hüppeliselt suurendada. 2011. aastal tegi firma seni suurima investeeringu, kui soetas 700 000 krooni eest erinevaid seadmeid. Näiteks kui seni kaaluti martsipanifiguuride tegemisel kõik martsipanitükid käsitsi, siis nüüd on kaalumine automatiseeritud.
3. Käsitsitöö efektiivsuse tõus. Ettevõtte tublid naistöötajad ei väsi üllatamast, leidmaks võimalusi, kuidas üht või teist tööprotsessi kiiremini teha. Ka mõnesekundiline võit ühe toote pealt annab päeva lõpuks päris suure efekti. Näiteks hobuselaka tegemiseks avastati, et see saab väga tõetruu, kui martsipanimass pressida läbi küüslaugupressi.

 

Taust

Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.
Äripäeva Gaselli TOP ilmub 20. veebruaril. Lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2010, 2011 ja 2012. 2010. aasta müügitulu peab olema üle 100 euro ja 2012. aasta müügitulu alla 13 miljoni euro.
Gaselli TOPi jõudis tänavu 1115 ettevõtet.
19. veebruaril korraldab Äripäeva toimetus Gaselli kongressi, kus autasustatakse Gaselli TOPi võitjaid. Kongressil esinevad teiste seas värske Äripäeva aasta ärimees Kristo Käärmann, tippkoolitaja Mare Pork, M.V Wooli asutaja Mati Vetevool ning suurettevõtjad Oleg Ossinovski ja Jüri Mõis.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. February 2014, 19:35
Otsi:

Ava täpsem otsing