Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti automüük lippab paremini kui Lätil-Leedul
Lõunanaabrite uute sõidukite müügi mahajäämuse põhjuseks on AMTELi hinnangul ebasoodne maksupoliitika, mida ka Eesti valitsus plaanib kehtestada.
Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) liikmetest automüüjad prognoosivad sel aastal uute sõiduautode müügi 5–8protsendist ja tarbesõidukitele 10protsendist müügi kasvu, samas kui Läti automüüjad plaanivad tänavu müüa 6,2% ja Leedu 2% võrra rohkem uusi autosid kui mullu.
Moller Auto Tallinn ASi juhataja Keijo Kaasiku sõnul on Eesti uute autode müük läbi aastate olnud ca 45% Baltimaade uute autode müügist. “Kokkuvõtlikult lubab kindlam majandus ja suurem müügimaht positiivsemalt tulevikku vaadata,” hindas Kaasik.
“Läti ja Leedu autoturu oluline mahajäämus Eestist on seletatav eelkõige lõunanaabrite ebasoodsa maksupoliitikaga, mis pärsib tuntavalt uute autode soetamist,” kommenteeris AMTELi tegevjuht Arno Sillat. Ta lisas, et Läti autoturul selleks aastaks prognoositav väike kasv on seletatav Läti automaksude tasumisest kõrvalehoidmist piiravate regulatsioonide positiivse mõjuga legaalsele autoturule. Leedus seevastu autoturg kasvu praktiliselt ei planeeri – loodetav 2% võib tema hinnangul sama hästi ka kerget langust tähendada, nagu varasemad aastad on näidanud.
Leedus ülekaalus kasutatud autod. “Leedus tuuakse palju kasutatud autosid Lääne-Euroopast. Leedu näitab, et kui sõiduautode sisendkäibemaksu ei ole võimalik maha arvata, siis ostetakse uusi autosid vähem ja tuuakse sisse palju kasutatud autosid,” märkis AMTELi pressiesindaja Rein Luik. Ta selgitas, et kui Eestis on uute ja kasutatud autode suhe 20 000 uut autot veidi üle 40 000 kasutatud auto kohta, siis Leedus on need numbrid vastavalt 12 000 ja 200 000. Sillat märkis, et kasutatud autode puhul kasutatakse maksude minimeerimiseks erinevaid skeeme.
Maksusoodustuse kaotamine vähendaks uute autode soetamist. Kui Eestis kaoks sisendkäibemaksu mahaarvamise võimalus, nagu praegu on Leedus, elavneks kasutatud autode turg, mis omakorda suurendaks Eesti autopargi vanust, ütles Luik. AMTELi teatal müüdi nii Lätis kui ka Leedus mullu oluliselt vähem uusi sõiduautosid kui Eestis. Eestis müüdi eelmisel aastal 19 500 uut sõiduautot, Lätis vaid 10 637 ja Leedus 12 152.
Ka Amserv Auto juhatuse liige Margus Nõmmik märkis, et kuigi Eesti inimesel läheb uue mudeliga harjumiseks pisut aega, eelistab ta uut või vähe pruugitud autot, samas Leedus on tugev kasutatud autode turg. “Ka meie kasutatud autode kliendiks on Leedu suured autoplatsid,” lisas Nõmmik.
Eelmise aasta lõpul tellitud tarbesõidukeid toimetati tänavu jaanuaris klientidele kätte 15% võrra rohkem kui möödunud aasta esimesel kuul, kokku müüdi jaanuaris 436 tarbesõidukit. “Tööautode müügi kasv näitab majanduse arengut – kui tootmise ja kaubavahetuse mahud kasvavad, on rohkem vedada ja see kajastub ka müüginumbrites,” hindas Sillat.
Nõmmik tõi välja uue tendentsi – nimelt on paljud suurettevõtted oma aasta juba ette planeerinud ja 20 protsenti Amservi eelarvest on juba uute tellimustega täidetud. “See on täitsa uus tendents, et autopargi vahetust planeeritakse pikemalt ette. Ei ole emotsioonioste, tehakse selged kalkulatsioonid ja vahetatakse autopark välja,” selgitas ta.
Nõmmiku sõnul sarnaneb alanud aasta esimene kuu eelmise aasta jaanuariga, suurt tõusu ta uueks aastaks ei ennustata. Jaanuaris kasvas Amserv Auto müük veidi üle 10 protsendi.
Tasub teada
Jaanuaris oli uute autode müük kesine
2014. aasta jaanuaris müüdi kokku 1638 uut sõiduautot, mis on 4% võrra vähem kui mullu samal ajal.Automarkidest püsib jätkuvalt esikohal Toyota, neid osteti koguni 312 tükki. Toyota lähimad konkurendid Škoda ja Volkswageni mudeleid müüdi vastavalt 129 ja 120.Populaarseim mudel oli jaanuaris Honda CR-V, mida osteti 100 autot. Honda CR-V-le. Järgnesid Škoda Octavia ja Toyota Auris, vastavalt 68 ja 65. Elektriautosid müüdi 12 tükki.