Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ajajoont jälgiv investor

12. veebruar 2014, 00:00

Praeguseks on börsile jõudnud suur hulk ettevõtteid, kelle tegutsemisalast polnud inimestel veel kümme aastat tagasi õrna aimugi või ei osatud neid ettegi kujutada. Uute firmade ja tegevuste pealetulek on aga sundinud ka investoreid õppima uusi termineid ja näitajaid, mille alusel firmasid hinnata.

Maailma kõige populaarsemal sotsiaalvõrgustikul Facebook täitus hiljuti kümme aastat ning Facebooki vedamisel ongi üheks suuremaks tõusvaks sektoriks saanud sotsiaalmeedia. Tegu on väga huvitava valdkonnaga, kus enamikul juhtudel on firma ülesanne lihtsalt luua keskkond ning kogu sisu tootmine jätta selle kasutajate kanda. Piisava populaarsuse saavutamisel saab hakata sellesse keskkonda reklaami müüma ning sealt peamine raha tulebki.

Põhimõtteliselt saaks paralleeli tuua vabalevi televisioonikanaliga. Firma loob oma telekanali, inimestele on see kanal tasuta kättesaadav ning firma teenib raha kanalis näidatavate reklaamide pealt. Ainus vahe on aga see, et nemad peavad sisu ise tootma või selle eest maksma, sotsiaalvõrgustikes loovad sisu kasutajad ise. See muudab sotsiaalmeediafirma äri palju kasumlikumaks ning lubab firmal keskenduda vaid tehnoloogia täiustamisele.

Tegevusalagi ei ole selge. See on aga tekitanud palju vaidlusi investorite ja analüütikute seas, kas näiteks Twitter ja Facebook on tehnoloogiaettevõtted või reklaamiärid. Ühelt poolt palkavad nad meeletul hulgal tarkvarainsenere, kes loovad innovaatilisi tehnoloogilisi lahendusi. Teiselt poolt on neil palgal ka suur hulk reklaami­inimesi ja peamiselt teenivad nad raha vaid reklaamidest. Eks see tegelikkus jääb sinna kahe vahele halli tsooni ning ilmestab uue põlvkonna ­ettevõtete uut struktuuri.

Need uued ettevõtted aga tähendavad ka seda, et investorid peavad neid uut moodi vaatama. Sellised näitajad, nagu varude käibekordaja või müügipind, on täiesti kadunud, samas kui omakapitali tootlus, puhasrentaablus, müük jne on endiselt küll alles, kuid nende kõrvale on tõusnud uued hinnatavad parameetrid – igakuised aktiivsed kasutajad, ajajoone/seina (time­line) vaatamised, mobiilseadmetest tulenev reklaamitulu. Nendest on näiteks Twitter tuletanud veel omaette suhtarvud, nagu ajajoone vaatamisi keskmise igakuise kasutaja kohta või käive iga 1000 ajajoone vaatamise kohta. Neid suhtarve kasutas firma juba oma IPO-eelsel road show’l.

Twitter on ilmekas näide sellest, kuidas uute firmade puhul ei loe enam ­ootusi ületavad või neile alla jäävad kasumi- ja käibenumbrid, vaid just need uued näitajad. Firma käive kasvas aastaga üle 100%, lõi analüütikute ­ootusi 11%ga, firma teenis korrigeeritud kasumi, kuigi analüütikud ootasid kahjumit ning selle kvartali kasumiprognoos lõi analüütikute ootusi umbes 10%. Ja tulemus? Aktsia pärast tulemusi järelturu kauplemises peaaegu 20% miinuses.

Sotsiaalmeedia. Kuigi see ei pruugi tunduda loogiline, siis just need uued näitajad saatsid Twitteri aktsia kolinal põhja. Twitteri iga­kuiste kasutajate arv kasvas 30%, 241 miljonile, kuigi kvartal varem oli juurdekasv 39%. Kolme kuuga registreeris firma 148 miljardit ajajoone vaatamist, mis jäi alla nii kolmanda kvartali 159 miljardile vaatamisele kui ka analüütikute prognoositud 175 miljardile.

Kes on harjunud traditsiooniliste analüüsidega, veendub, et need ei toimi. Tavahinnangute/suhtarvude järgi on sotsiaalmeedia aktsiad kallid. Üritades firmasid, nagu LinkedIn, Yelp, Twitter või Facebook, analüüsida, tuleb investoril minna päris sügavale ning uurida uusi näitajaid, nagu ajajoone vaatamisi kasutaja kohta, mobiilseadmetest tulenevat tulu, selle osakaalu kogutulus jne. Palju uut avastamist, mis hoiab investori argipäeva veidigi värskema.

 

Mis on mis

  • Sotsiaalmeedia börsifirmad

Facebook – Maailma suurim sotsiaalvõrgustik.
Twitter – Mikroblogikeskkond, mis on üles ehitatud 140tähemärgiliste sõnumite ehk säutsute peale.
Google – Maailma juhtiv otsingumootor, millele kuulub ka sotsiaalvõrgustik Google +.
LinkedIn – Populaarseim tööalaste suhete ja kontaktide sotsiaalvõrgustik.
Renren – Hiina ühe suurema sotsiaalvõrgustiku n-ö Hiina Facebooki omanik.
SINA – Hiina otsingumootor, mis ühtlasi pakub ka sotsiaalvõrgustiku teenuseid.
Zynga – Facebooki ja teiste sotsiaalvõrgustike kaudu veebimänge pakkuv firma.
Yelp – Kasutajate enda arvustused kohalike äride ja teenuste kohta.
MeetMe – Veebist uusi tutvusi otsitavatele inimestele suunatud teenus.
Groupon – Igapäevaste sooduspakkumiste vahendaja.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. February 2014, 18:38
Otsi:

Ava täpsem otsing