Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tulumaksu ei tohi upitada avaliku sektori preemiad

    Tänavu jaanuaris laekus kohalikele omavalitsustele 12,5% rohkem tulumaksu kui eelmisel aastal. Nagu selgus, üllatas märkimisväärselt suur kasv omavalitsusjuhte endidki.

    Tulumaksu laekumise hüppelises kasvus mängivad tõenäoliselt keskset rolli avalikus sektoris makstud preemiad, mille maksmist pole Äripäev kunagi toetanud. Kriisieelsete vanade kommete ja kopsakate, 13. kuupalga mõõtu jõulupreemiate juurde naasmiseks pole mingit tarvidust nüüdki.
    Jaanuarikuine jõnks ülespoole on tulumaksu laekumise graafikus olnud läbi aastate, aga nüüd on tegu üllatavalt suure hüppega. Maksuekspert Lasse Lehis viitab lehes samuti, et rekordlaekumise taga on avaliku sektori preemiad ja lisatasud. “Jaanuari laekumine tähendab, et tõus oli detsembris, aga erasektoril on kombeks palgad välja maksta järgmise kuu alguses,” selgitab ta. Lisades, et erasektori “üllatuse” peaksime teada saama veebruaris.
    Vahepeal olid külmutatud. Pannes kaks ja kaks kokku tuleb tõdeda, et avalik sektor on naasnud või naasmas aastalõpupreemiate maksmise tava juurde. Enne kriisi oli see üsna sügavalt juurdunud. Vahepealsetel kriisiaastatel, kui palgad avalikus sektoris enamasti külmutati, lõppes mõistagi ka preemiate maksmine. Kas avalik sektor jooksis selle peale laiali? Muidugi mitte. Keegi ei läinud seetõttu ära, et üks võimalik motivatsiooni­element vähemaks jäi. Vastupidi – avalikud ametikohad täideti kriisi ajal märka suurema konkursiga, sest riigi leib võib olla küll õhem, aga see-eest on see pikk.
    Nüüd on tänu majanduse edenemisele ja maksude suuremale laekumisele palgafondiga lahedamaks läinud. See ei saa aga olla õigustuseks hakata uuesti avalikus sektoris preemiatega lehvitama. Muidu oleme peagi taas olukorras, kus 13. kuupalk muutub avalikus sektoris justkui võõrandamatuks õiguseks. Mida see kahtlemata ei ole.
    Mõistagi ei saa kogu seekordset ano­maalselt kõrget tulumaksulaekumist panna ainult preemiate arvele. Selle juures on mängus muidki tegureid, millele on viidanud ka näiteks rahandusministeerium. Ja isegi preemiat ei maksta kindlasti igal pool ja ühevõrra palju. Ent eeskuju on nakkav ning praeguse suuna jätkudes avaliku sektori preemiate maksmise osakaal ainult kasvab, kui ühiskond sellel ükskõikselt sündida laseb.
    Maksumaksjate taskust. Inimlikult on muidugi arusaadav, et raha ei ole kunagi küll ning preemiast ise ära ütlejaid kohtab haruharva. Olgu siis avalikus sektoris või eraettevõttes. Siiski on vahe sees, kus seda preemiat makstakse. Avaliku sektoris kasutusel oleva raha ei tule ju kusagilt mujalt kui maksumaksja taskust. Kui avalik sektor maksab endale preemiat, siis ainult tänu maksumaksjale. Toimida nii aga olukorras, kus enamik ettevõtjaid ei saa seda endale ega oma töötajatele lubada, ei ole juba lihtsalt ilus. Samavõrra on näiteks põhjendamatu olukord, kui palgakasv avalikus sektoris ületaks palgakasvu erasektoris. Palkade kasv on normaalne, aga siin peab vedajaks olema kindlasti erasektor.
    Samuti pole põhjust väita, nagu ei oleks avaliku sektori töötaja tunnustamist väärt. Suur osa neist kindlasti on. Tunnustamiseks on aga suur hulk teisi, mitterahalisi võimalusi. Nende kasutamisel –preemia maksmise asemel – tuleb asutuste ja organisatsioonide juhtidel vaid tahtmist üles näidata.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.