Miljoniäri papptopsis

Ave Lepik, Alyona Stadnik 17. veebruar 2014, 15:31

Nagu kogu maailmas, kasvab Eestis topsiga kaasavõetava kohvi pakkumine. Turule siseneb uusi tegijaid.

Statoili ja Coffe Ini kõrval kasvatab klientuuri Cuppps, kes tegutseb Eestis kolmandat aastat. "Idee hakata kohvi müüma kasvas 2010. aastal välja sellest, kui Mäo ümbersõit lõikas Tallinna-Tartu maanteelt ära senised populaarsed peatuskohad," ütles drive-in kohvikuketi Cuppps tegevjuht ja üks omanikke Mart Brauer. "Kuna Neste rajas parajasti maantee äärde uut tanklat, siis tekkiski mõte "taasluua" kaotatud peatuskoht."

Kohvitops autosse töölesõidu ajaks. Et lisada ideele uuenduslikkust ja konkurentidest eristuda, otsustas Bauer oma partneritega müüa vaid kvaliteetkohvi ning teenindada kliente kiirelt ja mugavalt drive-in põhimõttel.

Cuppps on võtnud sihikule kohvisõbrad, kes on töö tõttu palju autoga liikvel. "Samas on meie klient igaüks, kes sõidab hommikul Tallinnas autoga tööle või liikleb maanteel," täpsustas Brauer ja lisas, et loodavad eristuda tootekvaliteedi ja teenindusega. "Viimast saavutame muu hulgas sellega, et maksame oma töötajatele korralikku palka. Meie sektori teenindusvaldkonnas tõenäoliselt üht linna parimat," sõnas ta.

Ettevõttel on praegu kaks müügikohta, üks Tallinnas ja teine Mäos. "Tallinn on meile täiesti uus turg, oleme siin tegutsenud alles paar kuud. Eks aasta teises pooles ole pilt enam-vähem selge, kuidas siin edasi toimetada. Kindlasti pole kavas "rind kummis ja jalaga uks lahti" tüüpi laienemine - pigem vähem kohti, aga kõrgem efektiivsus ja tootlikkus," rääkis Brauer.

Statoil: iga neljas klient ostab kohvi. "Meilt ostab kohvi iga neljas klient ning paljud käivad Statoilis ka ainult kvaliteetkohvi pärast," märkis Statoil Fuel & Retail Eesti juht Kai Realo. Tanklaketil on 46 teenindusjaama, kus on ka istumisnurgaga kohvimoodul. "Statoil on Eesti suurim kohvikukett ning me pingutame iga päev selle nimel, et positsiooni veelgi parandada," märkis ta.

Kohv on Statoili jaoks mootorikütuste, autopesu ja toidupakkumise kõrval üks neljast olulisemast kategooriast, mille arendamisele pööratakse väga suurt tähelepanu. "Meie eelis võrreldes kohalike konkurentidega on tipptasemel kohvimasinad, mis koos heade ubade ja värske piimaga tagavad kohvi kõrge kvaliteedi," rääkis Realo.

Tema sõnul on Statoil viimasel aastal investeerinud nii uutesse kohvimasinatesse kui paigaldanud teenindusjaamadesse uusi kohvimooduleid. "Uued Šveitsis toodetud masinad, mida on tänu kõrgele hinnale (letihind küündib ligi 15 000 euroni) ja suurepärasele kvaliteedile nimetatud ka kohvimasinate Ferrarideks, tagavad klientidele barista-kvaliteediga kohvi," sõnas Realo. "Sama firma masinaid kasutavad ka näiteks Starbucks ja KFC."

Coffee In Statoili ja Cupppsiga ei konkureeri. Coffee Ini asutaja Arvi Vaaderpassi sõnul on take-away ilmselgelt maailmas kõige kiiremini kasvav toitlustamiskontseptsioon. "Meie eesmärk on olla oma segmendis parim, seda just kohvipakkujana, mitte toitlustajana laiemas mõttes," sõnas ta. Sellegipoolest ei välista ta tulevikus sisenemist ka n-ö klassikaliste kohvikute turule eeldusel, et kliendi jaoks seostub Coffee Ini kaubamärk ka siis eelkõige kvaliteetkohviga.

"Kuigi viimasel ajal on Coffee Ini üritatud võrrelda Statoili ja Cupppsiga, ei pea me neid - kogu lugupidamise juures - otsesteks konkurentideks," sõnas Vaaderpass. "Statoil, nagu nimigi ütleb, on kütusefirma, kelle käibest moodustab kohvimüük kaduvväikese osa. Cuppps aga on pigem kiirtoitlustamisfirma, kelle sortimenti kuulub lisaks rikkalikule kabanossi-, piruka- ja saiakestevalikule ka kohv."

Vaaderpassi hinnangul on võrdlus kohatu ka seepärast, et kohvi valmistamise viisid on kardinaalselt erinevad: Statoilis ja Cupppsis automaatmasinatega, Coffee Inis aga käsitsi, klassikaliste käpamasinatega. Käpa- ja automaatmasina võrdlemine on sama ebaadekvaatne kui Picasso originaalteose võrdlemine arvutigraafikaga. Esmapilgul võib isegi leida välist sarnasust, kuid süvenedes sisusse…" jäi ta mõtlikuks.

Kvaliteedita pole turule asja. Samas ei pea Coffee Ini asutaja kvaliteeti konkurentsieeliseks. "See on pigem pilet, ilma milleta pole turule asja. Meeldiv on tõdeda, et Eesti tarbija väärtustab järjest rohkem kvaliteeti," märkis Vaaderpass. "Tihti võib reklaamides kuulda, et kohv on valmistatud värskelt jahvatatud ubadest. See pole muud kui sõnakõlks, sest kõik, nii automaat- kui käpamasinaga tehtud kohvijoogid valmistatakse värskelt jahvatatud ubadest, see on enesestmõistetav."

Äriedu seisukohalt on oluline loomulikult ka asukoht. "Praegu on meil 21 kohvipoodi Tallinnas ja Tartus, kuid me ei välista laienemist teistesse Eesti linnadesse," sõnas Vaaderpass. Sel aastal on neil plaan avada üheksa uut müügikohta.

Kas aga turul on ruumi ka uutele tegijatele? "Selge see, et pikas perspektiivis on edukad eelkõige brändid. Kui keegi suudab uue brändi ehitamisega hakkama saada, siis miks mitte - teadaolevalt on ju vedela kohvi äri üks maailma suuremaid ärisid," märkis Vaaderpass.

ÜKS KÜSIMUS: Millised on kohvituru tänased trendid?
Mart Brauer, Cupppsi tegevjuht ja üks omanikke
Eesti kohvituru hetkeseis on tinglikult võrreldav meie veinituruga 15 aastat tagasi. Tarbija teadlikkuse tõstmisel on vaja ära teha suur töö. Aga eks tulevikus hakkab tarbija aina rohkem hindama puhta kohvi maitset, st ta enam ei tapa kohvi maitset piima, suhkru ja siirupiga. Ehkki vanad harjumused on visad kaduma.

MÜÜGIPUNKTE EESTIS (seisuga veebruar 2013):
Cuppps 2
Statoil 46
Coffee In 21

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
19. February 2014, 14:41
Otsi:

Ava täpsem otsing