Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Peame julgelt piire avardama

    Eesti majandusarengu tagamiseks ei ole jäänud muud valikut, kui julgemalt integreeruda meist suuremasse majandusruumi. Kui veel hiljuti räägiti meil peamiselt oskustööjõu puudusest, siis nüüd ei ole väidetavalt saada enam mitte mingisugust tööjõudu.

    Majanduskasvu võtmena on hakatud üha enam kõnelema tööjõu sissetoomise vajadusest, ent seda ägedamalt on sellele mõttele hakatud ka vastu vaidlema. Pole ju võõrtööjõu sissevool enamikus riikides pikka ja probleemitut õnne kaasa toonud. Kultuurilised ja muud barjäärid on osutunud keerukateks ja pahatihti ka täiesti ületamatuteks.
    Kuid enam pole võimalik pead liiva sisse peita meie praeguse ja tulevase konkurentsivõime, demograafilise olukorra, migratsiooni kiirenemise ja elanike sotsiaalse kaitstuse kindlustamise vajaduse ees. Muutused rahvastiku vanuselises struktuuris, legaalsete (maksumaksjate) töökohtade suhteline vähesus ja suurenev konkurents tööjõu pärast kogu maailmas ei jäta selleks aega.
    Miks ikkagi on riigis, kus 1. jaanuari seisuga oli 74 000 legaalset töökohta vähem kui 2008. aastal, nii raske tööjõudu leida? Ja seda vaatamata üsna suurele tööpuudusele ja tagasihoidlikele sotsiaalsetele tagatistele. Miks on toonase 51% asemel praegu legaalne töökoht ainult 47% elanikkonnast, kuigi 20-65aastaste osatähtsus ega arv pole nende aastate jooksul peaaegu üldse muutunud? Osa neist töötab loomulikult võõrsil, kuid mitte kõik. Sellist tööjõu kadu on meil väga raske korvata - kui 2008. aastal oli 15-19aastasi 94 000, on neid praegu üksnes 64 000.
    Kõige keerulisem probleem. Ilmselt moodustavadki tööturule tulijate väike arv, suur väljaränne ja vähenenud hõivatus Eesti jaoks kõige keerulisema ja mitmetahulisema sotsiaal-majandusliku probleemi, kus vastuseid tuleb leida eeskätt järgmistele küsimustele. Esiteks sellele, miks Eesti töötud ei suuda või ei taha tööd leida. Teiseks sellele, miks ei suudeta tööturul nõudlust ja pakkumist kiiremini teineteisele lähendada, näiteks suurendada vajalike kutsealade populaarsust noorte hulgas. Kolmandaks on endiselt vastuseta, miks me ei suuda luua piisavalt selliseid kõrgemat lisandväärtust loovaid ettevõtmisi, mis suudaksid vähendada noore tööjõu Eestist väljavoolu, kuigi oleme sellisest vajadusest rääkinud juba aastaid. Ning kõige tähtsam oleks mõista seda, miks me nendesse probleemidesse ikka veel üpris ükskõikselt suhtume.
    Optimistid väidavad, et olukorra lahendab tehnoloogiline areng, kuid kahjuks on see jutt ­õige ainult siis, kui räägitakse tervest maailmast või kontinendist. Liiati ei maksa unustada seda, et oleme juba aastaid rääkinud teadmuspõhisest majandusest ja mööda väärtusahelat ülesrühkimisest. Paraku pole kummaski valdkonnas murrangulist edu saavutatud. Töö produktiivsus on meil kriisijärgsetel aastatel küll suurenenud, kuid eeskätt siiski seetõttu, et sedasama tööd tehakse nüüd vähema arvu inimestega.
    Üks meede ei aita. Ei maksa loota, et me võiks siin lõigata erilist kasu mingist ühest meetmest, nagu näiteks riigi suuremast näljutamisest või miinimumpalga olulisest tõstmisest. Suurem miinimumpalk seaks küll piirid sellele, millise minimaalse produktiivsusega tööjõudu Eestimaal rakendada lubatakse, ja võib tunduda, et miinimumpalga järkjärgulise tõstmisega saabki suunata ettevõtjaid pidevalt tegutsema selle nimel, et suurendada oma ettevõttes järjest enam lisandunud väärtust. Kuid on siiski kaheldav, kas miinimumpalga tõstmine ka filigraanse dirigendi käes suudaks anda majandusele sellist kiirendust, mida meie areng vajaks.
    Lugu ei ole siiski niivõrd miinimumpalga suuruses ja inimeste soovis välismaal töötada, vaid tõsiasjas, et liialt suur osa meie kodumaisest tööstusest asub väärtusahelas väga tagasihoidlikul kohal. Meil on liiga vähe selliseid ettevõtteid, mis suudavad tehnoloogilises arengus ja turul parimate hulka jõuda. Ühesõnaga: see on pigem vedurite, mitte aga vagunite probleem.
    Kuid veduritest rääkides peame arvestama sellega, et globaliseerunud maailmas võib alates teatud tehnoloogilisest tasemest ja arengukiirusest olla struktuurse tööjõu puuduse ja tööpuuduse probleem väikeses riigi piires koguni lahendamatu. Väikeses riigis lihtsalt ei olegi uute ideede ja tehnoloogiate jaoks alati võimalik leida kogemustega tööjõudu. Ja vastupidi: et olemasolevale kogemusele ja tööjõule toetudes ei olegi võimalik leida uusi rakendusvõimalusi. Paindlik koolitussüsteem, kuigi see on kriitilise tähtsusega, meid siin piisavalt ei aita. Liiatigi tuleb arvestada, et mida aeg edasi, seda vähem on meil tugevneva konkurentsi tõttu mis tahes tegevuseks aega jäänud.
    Seega tundub, et ega meil polegi majandusarengu tagamiseks jäänud muud valikut, kui julgemalt integreeruda meist suuremasse majandusruumi. Ja teha seda nii, et me seejuures oma kultuurilist identiteeti ei kaotaks.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.