Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Coca-Cola on jäänud edu lõksu
Mullu aprillis hoiatas investeerimisguru Warren Buffett Coca-Cola aktsionäride üldkoosolekul, et karastusjoogitootja võib oma varasema edu tõttu liiga rahulolevaks muutuda. 10 kuud hiljem on need sõnad tõeks saamas.
Maailma suurim karastusjookide tootja on hädas – välismaal müügi kasvuga ja USAs toodete tervislikkusega. Üleeile teatas ettevõte juba järjest neljandast kvartalist, mil käive vähenes. See saatis aktsia enam kui kahe aasta suurimasse päevasesse langusesse (–3,8%, 37,47 dollarit). See oli halb uudis nii Coca-Colale kui ka ettevõtte suurimale aktsionärile Warren Buffetti Berkshire Hathawayle. Miljardärist investor investeeris Coca-Colasse juba 1994. aastal.
Selline jahtumine tekitab kahtlusi ettevõtte juhi Muhtar Kenti pikaajalise plaani suhtes, mis näeb ette 2020. aastaks suurt käibe kasvu. Analüüsimaja Sanford C. Bernsteini analüütiku Ali Dibadj sõnul ootavad investorid Kentilt hoogsamat tegutsemist.
Kuigi ettevõte teatas eile miljardi dollari suurusest kulude kokkuhoiu kavast aastaks 2016, ei ole see Dibadji sõnul piisav. “Nad peavad palju rohkem kulusid kärpima,” ütles Dibadj Bloombergile. “Vaja on kiiremat innovatsiooni. Ettevõte peab tagastama aktsionäridele rohkem raha.”
Coca-Cola neljanda kvartali käive vähenes aastaga 3,6%, 11 miljardile dollarile. Sellega ei suudetud täita analüütikute ootusi. Osaliselt vajutas käibele pitseri pudeldamisäri müük eelmisel aastal Brasiilias ja Filipiinidel.
Puhaskasum vähenes 8,4%, 1,71 miljardile dollarile ehk 38 sendile aktsia kohta. Mullu oli kasum aktsia kohta 41 senti.
Coca-Cola aktsial on läinud kehvasti. Aktsia on tänavu langenud 9,3%, võrreldes USA S&P 500 aktsiaindeksi 0,4% suuruse langusega. Konkurendi PepsiCo aktsia on tänavu odavnenud 5,7%.
83aastane Buffett soovitas Kentil olla aktiivsem, et konkurentidest eespool püsida. “Mulle meeldib läbikukkumisi uurida,” ütles Buffett mullu aktsionäride üldkoosolekul. “Me tahame näha, miks on äri nii kehvaks jäänud. Peamine asi, mis ettevõtet hävitab, on enesega rahulolu. Peate tahtma rahulolematust, tundma, et keegi on alati teile kuklasse hingamas – see paneb teid pingutama.”
Coca-Cola ja PepsiCo ümber seisab terve hulk uusi konkurente, nende hulgas energiajookide ja mahlajookide tootjaid.
Kent on sageli rääkinud, et ettevõte võib mingis piirkonnas hätta sattuda, kuid suudab selle võitudega mujal tasa teha, kuna tegutseb enam kui 200 riigis. See edu võib kaduda, kuna üha enam kliente loobub tervislikkuse kaalutlustel karastusjookidest, valuutakursside kõikumised söövad käivet ja konkurendid ei maga.
Eemaldumine suhkrujookidest. Arenenud riikides, sealhulgas USAs, on ülekaalulisusevastased kampaaniad suhkrujookide müügi keerulisemaks muutnud. Eelmise aasta alguses tuli Coca-Cola välja telereklaamiga, kus rõhutas, kui tähtsad on sportimine ja kalorid. Reklaami tabas kriitikatorm, kuna Coca-Cola joogid on USAs ülekaalulisuse probleemi üks põhjustajaid. Ligi 36% Ameerika täiskasvanutest ja 17% lastest on ülekaalulised.
Coca-Cola ja PepsiCo panustavad aina enam mahladele, teele, veele ja teistele nendetaolistele jookidele. Coca-Cola ostis veebruaris 10% osaluse Keurigi kohvitootjas Green Mountain Coffee Roasters.
Arenevatel turgudel – Hiinas, Indias ja osas Ladina-Ameerika maades – on ettvõtte toodete koguseline müük vähenenud. Üleilmselt kasvas ettevõtte oma brändi toodete müük kõigest 1%.
“Arenevate turgude kasvutempo aeglustub,” ütles Edward Jonesi analüütik Jack Russo, kes soovitas Coca-Cola aktsiat osta. Ta lisas, et see ei ole Coca-Cola-spetsiifiline probleem. “Pea iga ettevõte räägib meile sama juttu.”
Russo sõnul peaks ettevõte selleks, et investorid rõõmustaksid, ostma aktsiaid tagasi ja suurendama dividendi. Abiks oleks ka agressiivsem kulude kärpimine.
Aktsia kallivõitu. Coca-Cola finantsdirektor Gary Fayard ütles üleeilses esinemises analüütikutele, et juhtkond palub nõukogul suurendada dividendiettepanekut 2014. aasta eest. Ta eeldab, et ettevõte ostab tänavu aktsiaid tagasi 2,5–3 miljardi dollari eest. Seda oleks vähem kui mullu, mil aktsiaid osteti tagasi 3,5 miljardi dollari eest.
Coca-Cola aktsia hinna-kasumi suhe on kõrgevõitu – 18. Aktsia dividenditootlus on ligi 3%. Analüütkud armastavad Coca-Cola aktsiat jätkuvalt. See on saanud 17 ostusoovitust, 9 hoia-soovitust ja 2 müügisoovitust. Aktsia keskmine hinnasiht oli 44,34 dollarit, mis teeks tootluspotentsiaaliks hinnasihini 18,3%.
Monster Beverage. Kui otsida, kes Coca-Colale ja PepsiCo’le kannale astuvad, siis võiks mõelda näiteks energiajookide tootjale Monster Beverage. Paraku on see aktsia väga kallilt hinnatud – P/E 37 – ega maksa dividende.
Jaanuaris spekuleerisid investorid, et kasvuraskustes USA suured karastusjoogitootjad võiksid olla huvitatud Monster Beverage’i ülevõtmisest. Paraku uuritakse ka energiajookide seost tervisehädadega.
Coca-Cola käivet aitaks 16 miljardi dollariline ost siiski kasvatada, hindasid Bank of Montreali analüütikud. Kuuldavasti uuris Coca-Cola Monsteri ülevõtmisvõimalusi 2012. aasta algul. Kõnelused lõppesid, kuna Coca-Cola leidis, et Monster Beverage’i küsitud hind on liiga kõrge.
Lisaks karastusjookide tootjatele võib Monster Beverage’ile silma visata ka Budweiseri õlle tootja Anheuser-Busch InBev, kes selle energiajooke nagunii turustab. Suur karastusjookide tootja on ka Austria Red Bull, kuid see ei ole börsiettevõte.