Reede 2. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Coca-Cola on jäänud edu lõksu

Romet Kreek 19. veebruar 2014, 15:53

Mullu aprillis hoiatas guruinvestor Warren Buffett Coca-Cola aktsionäride üldkoosolekul, et karastusjoogitootja võib oma varasema edu tõttu liiga rahulolevaks muutuda. 10 kuud hiljem on need sõnad tõeks saamas.

Maailma suurim karastusjoogitootja on hädas – välismaal müügi kasvuga ja USAs toodete tervislikkusega. Eile teatas ettevõte juba järjest neljandast kvartalist, mil käive langes. See saatis aktsia üle kahe aasta suurimasse päevasesse langusesse (-3,8%, 37,47 dollarit). See oli halb uudis nii Coca-Colale kui ka ettevõtte suurimale aktsionärile Warren Buffetti Berkshire Hathawayle. Miljardärist investor investeeris Coca-Colasse juba aastal 1994.

Selline jahtumine tekitab kahtlusi ettevõtte juhi Muhtar Kenti pikaajalise plaani suhtes, kes lubas 2020. aastaks suurt käibe kasvu. Analüüsimaja Sanford C. Bernsteini analüütiku Ali Dibadj sõnul ootavad investorid Kentilt hoogsamat tegutsemist.

Kulude kokkuhoid

Kuigi ettevõte teatas eile miljardi dollari suurusest kulude kokkuhoiu kavast aastaks 2016, ei ole see Dibadji sõnul piisav. "Nad peavad palju rohkem kulusid kärpima," ütles Dibadj Bloombergile. "Vaja on kiiremat innovatsiooni. Ettevõte peab tagastama aktsionäridele rohkem raha."

Coca-Cola neljanda kvartali käive vähenes aastaga 3,6%, 11 miljardile dollarile. Sellega ei suudetud täita analüütikute ootusi. Osaliselt vajutas käibele pitseri pudeldamisäri müük eelmisel aastal Brasiilias ja Filipiinidel.

Puhaskasum vähenes 8,4%, 1,71 miljardile dollarile ehk 38 sendile aktsia kohta. Mullu oli kasum aktsia kohta 41 senti.

Coca-Cola aktsial on läinud tänavu kehvasti, see on langenud 9,3%, võrreldes USA S&P 500 aktsiaindeksi 0,4% suuruse langusega. Konkurendi PepsiCo aktsia on tänavu odavnenud 5,7%.

Juht olgu aktiivsem

83aastane Buffett soovitas Kentil olla aktiivsem, et konkurentidest eespool püsida.

"Mulle meeldib läbikukkumisi uurida," ütles Buffett mullu aktsionäride üldkoosolekul. "Me tahame näha, miks on äri nii kehvaks jäänud. Peamine asi, mis ettevõtet hävitab, on enesega rahulolu. Peate tahtma rahulolematust, tundma, et keegi on alati teile kuklasse hingamas - see paneb teid pingutama."

Coca-Cola ja PepsiCo ümber seisab terve hulk uusi konkurente, nende hulgas energiajookide ja mahlajookide tootjaid.

Kent on sageli rääkinud, et ettevõte võib mingis piirkonnas hätta sattuda, kuid suudab selle võitudega mujal tasa teha, kuna tegutseb enam kui 200 riigis. See edu võib kaduda, kuna üha enam kliente loobub tervislikkuse kaalutlustel karastusjookidest, valuutakursside kõikumised söövad käivet ja konkurendid ei maga.

Arenenud riikides, sealhulgas USAs, on ülekaalulisuse vastased kampaaniad suhkrujookide müügi keerulisemaks muutnud. Eelimise aasta alguses hakkas Coke reklaamima teles, püüdes tähelepanu sõnumiga, kui tähtsad on sport ja kalorid. Reklaami tabas kriitikatorm, kuna Coca-Cola joogid on USAs on ülekaalulisuse probleemide üks põhjustajaid. Ligi 36% Ameerika täiskasvanutest ja 17% lastest on ülekaalulised.

Coca-Cola ja PepsiCo panustavad aina enam mahladele, teele, veele ja teistele taolistele jookidele. Coca-Cola ostis veebruaris 10% osaluse Keurigi kohvitootjas Green Mountain Coffee Roasters.

Arenevad turud

Arenevatel turgudel – Hiinas, Indias ja osas Ladina-Ameerika maades - on ettevõtte toodete koguseline müük vähenenud. Üleilmselt kasvas ettevõtte oma brändi toodete müük kõigest 1%.

"Arenevate turgude kasvutempo aeglustub," ütles Edward Jonesi analüütik Jack Russo, kes soovitas Coca-Cola aktsiat osta. Ta lisas, et see ei ole Coca-Cola-spetsiifiline probleem. "Universumi iga ettevõte räägib meile sama juttu."

Russo sõnul peaks ettevõte selleks, et investorid rõõmustaksid, ostma aktsiad tagasi ja suurendama dividendi. Abiks oleks ka agressiivsem kulude kärpimine.

Coke'i finantsdirektor Gary Fayard ütles eilses esinemises analüütikutele, et juhtkond palub nõukogul suurendada dividendiettepanekut 2014. aasta eest. Ta eeldab, et ettevõte ostab tänavu aktsiaid tagasi 2,5-3 miljardi dollari eest. Seda oleks vähem kui mullu 3,5 miljardi dollari eest tagasi ostetud aktsiad.

Aktsiast

Coca-Cola aktsia hinna-kasumi suhe on kõrgevõitu 18. Aktsia dividenditootlus on ligi 3%. Analüütkud armastavad Coca-Cola aktsiat jätkuvalt. See on saanud 17 ostusoovitust, 9 "hoia"-soovitust ja 2 müügisoovitust. Aktsia keskmine hinnasiht oli 44,34 dollarit, mis teeks tootluspotentsiaaliks hinnasihini 18,3%.

Kui otsida, kes Coca-Colale ja PepsiCole peale tungivad, siis võiks mõelda näiteks energiajookide tootjale Monster Beverage. Paraku on see aktsia väga kallilt hinnatud - P/E 37 - ja ei maksa dividende. Jaanuaris spekuleerisid investorid, et kasvuraskustes USA suured karastusjoogitootjad võiksid olla huvitatud Monster Beverage'i ülevõtmisest. Paraku uuritakse ka energiajookide seost tervisehädadega. Coca-Cola käivet aitaks 16 miljardi dollarine ost siiski kasvatada, hindasid Bank of Montreali analüütikud. Kuuldavasti uuris Coca-Cola Monsteri ülevõtmisvõimalusi 2012. aasta algul. Kõnelused lõppesid, kuna Coca-Cola leidis, et Monsteri küsitud hind on liiga kõrge. Lisaks karastusjookide tootjatele võib Monsterile silma visata ka Budweiseri õlle tootja Anheuser-Busch InBev, kes selle energiajooke nagunii turustab. Suur karastusjookidetootja on ka Austria Red Bull, kuid see ei ole börsiettevõte.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
01. August 2014, 14:26
Otsi:

Ava täpsem otsing