Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika. Vagunite rendihinnad langustrendis
Vagunite rentimise äri, mis aastaid tagasi veel õitses, kipub nõudluse vähenemise tõttu kokku kuivama. Rendihinnad on langenud poole võrra ning kannatajaks on ettevõtjad, kel vanu vaguneid Venemaal ja SRÜ riikides.
“Kõik vagunid praegu seisavad ning SRÜ maades ei ole midagi vedada, majandus on nullis ja läheb miinusesse,” ütles raudteetsisterne välja rentiva OÜ Olette Market juhatuse liige ja üks omanikke Jakov Leškin.
Kardavad seisva vaguni maksu. Leškini sõnul on Venemaal aasta alguse seisuga 1,2 miljonist vagunist seisma jäänud juba ligi 300 000. “Vagunid seisavad ja neid ei ole kuskile panna, need ei ole vajalikud,” märkis ta.
Nüüd kaalub Venemaa kehtestada seisvatele vagunitele maksu. “Seisvad vagunid segavad liiklust. Ja et seisavad ka kohalikud vagunid, siis ei taha keegi teiste riikide vaguneid rentida,” selgitas Leškin. “Seega praegu tulevad vagunid tagasi.”
Vagunite rendi- ja müügiäri oli veel kolm-neli aastat tagasi väga tulus, aga praegu on vaguniomanikud kahjumis, rääkis Leškin. “Eesti kaudu väga midagi enam ei veeta ning meie transiit väheneb,” selgitas ta. “Paar aastat tagasi oli suur vagunite defitsiit ja ettevõtetel käis võitlus vagunite pärast. Hinnad on nüüdseks langenud poole võrra, mis tähendab, et sellest ei piisa isegi pangaliisingu protsentide maksmiseks. See äri ei tasu ennast ära.”
Leškini sõnul võib olukord paraneda, kui Euroopa majandus hakkab kasvama ja see omakorda mõjutab positiivselt ka SRÜ asjade seisu. “Praegu käib võistlus vagunitehaste ja vagunite omanike vahel. Tehased tahavad uusi vaguneid müüa ja omanikud peavad vanu vaguneid maha kandma, sest nende kasutamisaeg saab täis,” selgitas Leškin.
Venemaa vagunitootjatel on viimase aastaga tootmine kahanenud poole võrra. “Siin ongi küsimus, kes võidab, kas tehased, kes toodavad uusi, või omanikud, kes tahavad kasutada siiski vanu vaguneid,” märkis Leškin.
Spacecom seisakut ei tunneta. Äripäeva viimase Rikaste TOPi võitja Oleg Ossinovski ettevõtet Spacecom see seisak aga eriti ei mõjuta. “Vagunite võrgustiku vähenemine Venemaal on seotud sellega, et nad peavad maha kandma vanu vaguneid, mille kasutamisaega enam ei pikendata. Meile on see isegi soodsam, sest meie vagunite keskmine vanus on kaheksa aastat, aga Venemaa raudteel veereb ka 32 aastat vanu vaguneid,” lausus Spacecomi kommertsdirektor Boris Pereskokov. “Nõudlus dikteerib pakkumise ja kui reageerida operatiivselt, siis on kõik vagunid töös. Meil asjad nii ka on.”
Pereskokovi sõnul on väga riskantne alustada seda äri nullist ja uute vagunitega, mis ei ole odav. “Me töötame väga edukalt kõikides SRÜ riikides,” tõdes Pereskokov.
Venemaa idee kohta maksustada seisvad vagunid märkis Pereskokov, et selline maks on tegelikult kogu aeg olemas olnud. “Tegelikult tahab Venemaa hakata maksustama neid vaguneid, mis on maha jäetud vedaja süül. Aga kuidas tuvastada süüdlane, kas see on rentija või tellija, see jääb arusaamatuks. Seega on ebatõenäoline, et see ettepanek vastu võetakse,” lootis Pereskokov. Kui see maks ikkagi peale pannakse, kasvavad Pereskokovi sõnul veokulud, mitte rendihinnad.
EVR Cargo renditeenusest ei sõltu. Rendileandmine on lahendus siis, kui vagunipargis on vaguneid, mille vedude järele puudub endal vajadus, sõnas riigiettevõtte EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe. “Renditeenus on lisa tuluallikas, seepärast ei ole ka aastate lõikes renditeenuse tulud omavahel võrreldavad.” Samas tõdes Altjõe, et viimastel aastatel on renditeenuste tulu kasvanud.
EVR Cargo vagunipark koosneb umbes 3000 vagunist: kinnised ja poolvagunid, konteinerplatvormid, teravilja- ja tsemendihopperid ning tsisternid. Altjõe sõnul on renditurg ning -hinnad alates 2012. aastast kahanenud peamiselt veomahu vähenemise tõttu. “Suures osas vagunigruppides on ülepakkumine, seetõttu on ka rendikliente keerulisem leida või on renditasu väga madal, ja seda osaliselt ka rubla odavnemise tõttu,” selgitas Altjõe. “Kuigi rendihind on kõikides vagunigruppides märkimisväärselt langenud, on turul suur tsisternide ning poolvagunite ülepakkumine, viimaste rendihind langes 2012. aastal poole võrra ega ole seniajani taastunud.”
Samal ajal on need kaks vagunitüüpi praegu aktiivses kasutuses EVR Cargo enda vedudes ning seetõttu ei ole nende rendileandmine välisklientidele ettevõttele kuigi oluline.
Veomahud kukuvad
“Veeremirendi turuseis on halvenenud üleüldiste veomahtude vähenemise tõttu. Näiteks kukkus Vene Raudtee mullune veomaht 2,7%, Läti Raudteel 7,9%, Leedu Raudteel 3,4% ja Eesti Raudtee infrastruktuuril 6,7% võrreldes 2012. aastaga,” tõi EVR Cargo juhatuse esimees Ahto Altjõe näite.
“Eesti vagunite renditeenuste konkurentsivõimet Venemaa turul raskendavad topeltmaksustamise vältimise kokkuleppe puudumine ning tolliliidu reeglistik, mis nõuab riiki sisenedes vagunite ajutise sisseveo vormistamist, mis omakorda on seotud lisakulutuste ja bürokraatiaga.”
Tolliliidu reeglistik kehtib ka Kasahstanis ja Valgevenes ning seetõttu ei suuda Eesti ning kolmandad riigid kõrgema vagunirendi hinna tõttu ka nendel vagunirenditurgudel edukalt tegutseda, lisas Altjõe.
Venemaa vagunitehas töötab kahjumiga
Venemaa ajaleht Kommersant kirjutas novembris, et vagunitootja Uralvagonzavod sai eelmise aasta esimese üheksa kuuga 1,2 miljardit rubla kahjumit.
Aasta varem samal ajal oli ettevõtte kasum 9,3 miljardit rubla. Seega vähenes ettevõtte tulu 23,5%. Järsu kukkumise taga on nõudluse vähenemine veeremi järele ja hindade langus.
Kui aasta tagasi maksis üks vagun umbes 2,1 miljonit rubla, siis nüüd on hinnad langenud 1,6–1,7 miljonini, selgitas Uralvagonzavodi asedirektor Ruslan Kondrašov.
Venemaa valitsusel on plaan vähendada Vene Raudtee vaguniparki ja julgustada operaatoreid uuendama oma veeremeid, kirjutas Vedomosti. Praegu on Venemaal poolvaguni keskmine vanus 20 aastat ja tsisterni puhul 30 aastat.
Venemaa teede- ja majandusarengu ministeeriumi hinnangul on üleliigne iga kuues vagun.
Venemaa Raudtee president Vladimir Jakunin tegi hiljuti ettepaneku maksustada seisvad vagunid, mis peaks julgustama rentijaid andma vaguneid rendile ning vähendaks tühisõite.
Mis on mis
Olette Market
Asutatud: 2006. aastalPõhitegevus: raudteetsisternide väljarentimine naftatoodete transportimiseksKäive 2012. aastal: 1,95 miljonit eurot, kasv aastases võrdluses 39,78%Kasum 2012. aastal: 978 000 eurotOmanikud: Vladimir Konkov ja Jakov Leškin
Spacecom
Asutatud: vaguniäris 2003. aastastPõhitegevus: raudteeveeremi väljarentimineKäive 2012. aastal: üle 40 miljoni euroMullu hakkas esimest korda maksma dividende mahus ligi 8 miljonitEttevõttes on osalus Äripäeva Rikaste TOPi võtjal Oleg Ossinovskil.
EVR Cargo
Riiklik raudteeveofirmaKäive 2012. aastal: 92,1 miljonit eurot, EBITDA ulatus 13,5 miljoni euroni ning puhaskasum 5,9 miljoni euroni.2012. aastal kasvas ettevõtte bilansimaht 36 miljoni euro võrra seoses ASilt Eesti Raudtee jagunemisega üle tulnud vagunitega. 2012. aasta lõpus oli bilansimaht 81,6 miljonit eurot.Dividendide väljamaksmise otsustab majandusminister.
Tasub teada
Vagunirent on majanduslikult otstarbekas
Eelised vagunite rentimisel:teenus pakub võimalust vältida veoplatvormi soetamise kulusid;lepingus on üksikasjalikult kirjeldatud kummagi osapoole õigused ja kohustused;võimalus planeerida organisatsiooni kauba vedamise eelarvet;tähtaegadest kinnipidamise garantii kauba tarnimisel äripartneritele;taskukohane hind vagunite rentimisel;vagunipargi ülalpidamiskulude puudumine;vagunite rent alati sobival ajal;koostöö transpordifirmaga annab lisavõimaluse kasutada ka teisi logistika- ja ekspedeerimisteenuseid.
Allikas: OÜ Olette Market