Appi tõttab trükiagentuur

26. veebruar 2014, 15:57

Trükiagentuur on vahemees, kes teab trükikodade võimalusi ning aitab tellijal nende hulgast õige valida. Lisaks pakutakse sageli disaini-, kujundus-, reklaami- ja  turundusteenuseid.

Trükiagentuurid aitavad orienteeruda trükitööstuse võimalusterohkuses ning leida ettevõtte eesmärke ja eelarvet silmas pidades sobivaim tehnoloogiline lahendus. Agentuur võtab vastutuse trükise kvaliteedi eest, teenuse hind võib neile kui trükikodade suurklientidele kujuneda soodsamaks kui lõpptarbijale.

Trüki- ja disainiagentuuri Bloom OÜ juhataja Tarmo Tuulik selgitas, et agentuuridel on laialdane info Eesti trükivõimalustest, samas kui paljud trükikojad on spetsialiseerunud kindlale valdkonnale ja toodetele. Suhtlemine trükikojaga ja pakkumiste küsimine võib võtta üsna palju aega ja vaeva, kui tellija pole trükitööstuse tehniliste nõuetega kursis.

“Trükikoda saab pakkuda oma teenusenimekirjas olevat, ent see ei pruugi olla kliendile parim lahendus. Erinevaid trükitehnoloogiaid on päris palju ja kui neis ei orienteeru, võid maksta trükise eest liiga palju või kannatab kvaliteet,” märkis Tuulik.

Selle, millist agentuuri valida, saab tema sõnul üsna kiirelt selgeks pakkumistest, mis päringutele vastusena laekuvad. “Ma kahtleksin agentuuri usaldusväärsuses, kui lihtsale hinnapäringule järgneb kiire vastus ja lõpp-pakkumine. Enamasti eeldab õige pakkumise tegemine kliendilt lisainformatsiooni küsimist: miks mingit trükist tahetakse, kus seda kasutatakse, kellele see suunatud on, mida see peaks ettevõtte või toote kohta näitama,” loetles Tuulik.

Selle informatsiooni põhjal saab agentuur koostada täpsema ja erinevaid variante sisaldava pakkumise, soovitada erinevaid tehnoloogiaid, paberivalikut, tiraa?e, lisaefekte. 

Detailid jäävad agentuuri asjaks. Trüki- ja reklaamiagentuuri Promostar OÜ juhatuse liikme Mart Kasevälja sõnul panevad trükikojad reeglina põhirõhu oma toodete arendamisele ja efektiivsusele ega ole lõpptarbijaga suhtlemisest huvitatud.

“Agentuuri asi ongi tunda kõikvõimalikke trükikodade pakutavaid võimalusi ning olla hea vahemees. Aitame tellijal valida õige toote – on juhtunud, et klient tellib flaieri asemel hoopis roll-up’id – mõistliku koguse ja tehnoloogia. Trükikoda vajab töö teostamiseks täpseid andmeid paberi, mõõtude, värvide, järeltöötluse kohta. Pakume vajadusel ka disainiteenust ja valmistame ette ­õigete parameetritega trükifailid – see on terve teadus,” rääkis Kaseväli.

Partneragentuuri valides soovitab ta ettevõtjail küsida infot ka selle kohta, kui palju on agentuuril koostööpartnereid trükikodade seas. Promostari vahendab lisaks trükiteenusele ka esitlustarvikuid, telke ja muud reklaamitegevusega seonduvat.

“On väga tähtis, et klient mõtleb läbi, mis on trükise eesmärk,” rõhutas Tuulik ja tõi näite: kui klient tuleb sooviga saada flaier messil jagamiseks, siis eesmärgiks pole ju tegelikult mingit paberitükki jagada, vaid hoopis end messil nähtavaks teha ja selleks on vaja enamat kui suures koguses flaiereid.

 Eestis on väiketrükiste tiraažid pisikesed ning hea disaini ja korraliku tehnilise lahenduse pealt pole Tuuliku arvates mõtet kokku hoida. “10–20 sendi suurune lisakulu flaieri või visiitkaardi kohta tasub ära – sellega saab palju muuta ja trükise esinduslikkus kandub üle firmale või tootele,” kinnitas ta.

Sama raha eest võib rohkem saada. Kaseväli kinnitas, et trükikoja teenuse vahendamine kliendile kallimaks ei lähe, kuna trükikojad teevad agentuuridele kui suuri koguseid tellivatele koostööpartneritele soodustusi. “Trükikojad saavad meilt korrektse tellimuse, mille võib viivitamatult tootmisse anda, kliendile anname lisandväärtuse seeläbi, et failid on kontrollitud. Meie teenime oma kasumi trükikodade soodushindadest,” lisas ta.

Trükitööde hind oleneb kasutatavast materjalist, tehnoloogiast, värvide arvust, lisaefektidest ning varieerub suures ulatuses. “Visiitkaart võib maksta 10 senti või 2 eurot. Hinnapäringus tasub küsida pakkumisi erinevate koguste kohta ja kui on endal juba olemas kujundus, tasub see kaasa panna. Agentuur oskab ka disaini kohta nõu anda,” märkis Tuulik. Kaseväli lisas, et digitrüki puhul määrab hinna kogus, keerukamate tehnoloogiate (nt ofset, siiditrükk) puhul tulevad mängu muud näitajad. 

Kasevälja sõnul võiks lisaks trükise eesmärgi ja ettevõtte enda nägemuse kirjeldamisele lisada päringus ka eelarve suurusjärgu: “Siis teame ka meie kohe, et messil osalejale pole mõtet pakkuda telki, kui piisab roll-up’ist või lipust. Pole vaja ka karta, et kui soovid visiitkaarte ja su eelarve on 500 eurot, saad selle eest 100 visiitkaarti. Pakume välja erinevad variandid, mida saab 250 euro eest ja mida 500 eest,” julgustas ta..

Ära jäta tootepakendit tagaplaanile. Tootekleebiste trükkimiseks tasub samuti kasutada agentuuri oskusteavet, sest möödapanekud ses vallas pole haruldased. Toote etikette valmistatakse erinevates tehnoloogiates. Suure tiraaži puhul kasutatav fleksotrükk on hea kvaliteediga tehnoloogia, väiksemate koguste puhul on mõistlik valik ka digitrükk, aga tuleb arvestada, et seal on palju valikuid. "Digitehnoloogia on ju ka kontoriprinter, aga see ei sobi tooteetikettide trükkimiseks - etiketid määrduvad, imavad niiskust. Ökotoodete puhul võib pahatihti märgata, et tegijad on tohutult panustanud aega tootearendusse, aga turunduslik pool ja pakend on jäänud tahaplaanile," rääkis Tuulik. Ta lisas, et oma klientidele tooteetikette ja pakendeid tehes uurivad nad täpselt, kui kaua ja millistes tingimustes peab trükis vastu pidama. Uute väiketootjate puhul analüüsitakse ka turulolevate sarnaste toodete visuaalset poolt, nende eksponeerimist kaubandusvõrgus ning antakse tellijale soovitusi, mis aitavad uuel tootel eristuda.

Kaseväli kinnitas, et trükikoja teenuse vahendamine kliendile kallimaks ei lähe, kuna trükikojad teevad agentuuridele kui suuri koguseid tellivatele koostööpartneritele soodustusi. "Trükikojad saavad meilt korrektse tellimuse, mille võib viivitamatult tootmisse anda, kliendile anname lisandväärtuse seeläbi, et failid on kontrollitud. Meie teenime oma kasumi trükikodade soodushindadest," lisas ta.

Trükitööde hind oleneb kasutatavast materjalist, tehnoloogiast, värvide arvust, lisaefektidest ning varieerub suures ulatuses. "Visiitkaart võib maksta 10 senti või 2 eurot. Hinnapäringus tasub küsida pakkumisi erinevate koguste kohta ja kui on endal juba olemas kujundus, tasub see kaasa panna. Agentuur oskab ka disaini osas nõu anda," märkis Tuulik. Kaseväli lisas, et digitrüki puhul määrab hinna kogus, keerukamate tehnoloogiate (nt ofset, siiditrükk) puhul tulevad mängu muud näitajad. 

Kaseväli sõnul võiks lisaks trükise eesmärgi ja ettevõtte enda nägemuse kirjeldamisele lisada päringus ka eelarve suurusjärgu: "Siis teame ka meie kohe, et messilosalejale pole mõtet pakkuda telki, kui piisab roll-up'ist või lipust. Pole vaja ka karta, et kui soovid visiitkaarte ja su eelarve on 500 eurot, saad selle eest 100 visiitkaarti. Pakume välja erinevad variandid, mida saab 250 euro eest ja mida 500 eest," julgustas ta.

KOMMENTAAR
Juhan Särgava, Saidafarm OÜ juht
Masstoodete kleebised tellime väljast, aga väiksemad trükitööd nokitseme ise valmis. Meil on välja kujunenud paar koostööpartnerit, näiteks Lableprint ja Promostar, kes suudavad mõistliku ajaga töö ära teha. Mõni väiksem pakkuja ehk pakub odavamat hinda, aga kvaliteet on lahja. Meie tiraažid on suhteliselt väikesed - 10 000-30 000 - ja peame vaatama, kes trükkijatest meie töö üldse teha võtab. Vanasti pidi etikettide tegemiseks tiraaž väga suur olema, aga nüüd on digitrükk kiire, seadistamine pole töömahukas ja töö saab kätte mõne päevaga. Trükiteenuse hind muutub mõistlikuks, kui kogus on vähemalt 10 000. Kui telliksime väiksemaid koguseid, läheks see meie kliendile kalliks maksma. Ja kui kohupiima pakend uhkelt säraks, arvaks klient, et maksab rohkem sildi kui sisu eest.

Meil on endal elementaarne trükitehnika olemas, väiksemad kogused tootesilte, reklaammaterjale ja voldikuid teeme ise. Kui vajadus ja vaim korraga peale tulevad, on väga mõnus ise  kujundada, lõigata ja kleepida. 100-500 trükise pärast ei tasu bensiiniraha linna sõitmisele kulutadagi. Meie toodete puhul aitab isetegemise mekk ehk isegi müügile kaasa. Kui vaatate poes pikka piimariiulit, näete, et kõik tooted on väga professionaalselt kujundatud ja neid on raske eristada. Natuke imeliku välimusega, taluniku enda tehtud asi jääb kliendile paremini silma.

KOMMENTAAR
Sven-Erik Riesen, USS Security Eesti AS müügiesindaja
Väikesed trükiagentuurid võtavad vastutuse trükise kvaliteedi eest endale ning nende teenuste kasutamine on mõistlik, kui tegemist on keerukamate disaini- ja tehnoloogiliste lahendustega. Agentuuride kaudu trükiteenust kasutades on hind lõppkliendile sageli ka soodsam kui otse trükikojast tellides. Väiksemate tööde puhul kasutame trükiagentuure, kui aga tegemist on suuremate kampaaniatega, kus tähtis on erinevatesse meediakanalitesse suunatud väljundite ühtne stiil, kasutame reklaamiagentuuride teenuseid. 

Meil on koostööpartnerid aja jooksul välja kujunenud, agentuuridest oleme koosööd teinud Bloomi ja Imagine'iga. Olen varem ise töötanud aastaid agentuuri projektijuhiga ja seega on eelteadmised turuhindadest olemas ning enamasti piirdun 2-3 pakkumise võtmisega. Kui teatud trükiste formaat ja kogused on eelnevate tellimuste käigus paika loksunud, pole mõtet kulutada oma aega väikeste konkursside korraldamiseks. Kasutame siis juba väljakujunenud koostööpartnereid. Oleme tellinud trükiseid ka otse trükikodadest, kui tegu on väikeste kogustega ja toode läheb digitrükki: fail läheb hommikul trükikotta ja juba samal õhtul võib valmistoote kätte saada. Kui tegemist on vastutusrikka ja keerukama tööga, tuleks ettevõtjal usaldada agentuuride spetsialiste, eriti, kui endal vastavat kogemust pole. 

SOOVITUSED
Lase ennast kliendina õpetada
Tee vähemalt 2-3 hinnapäringut
Küsi agentuurilt, kui palju on tal koostööpartnereid trükikodade hulgas
Küsi pakkumist erinevate koguste kohta
Pane hinnapäringule kaasa olemasolev kujundus
Päringut saates kirjutada lahti oma ootused trükisele
Anna agentuurile teada, mis eesmärgil ja kus soovid trükist kasutada, kellele see on suunatud, mida see peaks ettevõtte või toote kohta näitama

HINNANÄITED
Keskmised hinnad, ilma käibemaksuta. Täpne hind sõltub kujundusest ja kogustest.
Visiitkaardid, kogus 3 x 100 tk 0,15 tk
Flaier A5, 500 tk    0,17 tk
Roll up     48 eurot tk
Lihtsama logo kujundus  ca 100-150 eurot
Allikas: Promostar

REPLIIK, Tarmo Tuulik
Trükiteenuste osakaal infomaterjalide, eriti reklaamide puhul, on kahanemas. Reklaam kolib üha enam internetti, veebi-, massimeedia kanalitesse. 10-20 aasta pärast on trükitoode eksklusiivsus, mida saavad endale lubada vaid rahakad ettevõtted. Reklaam odavneb, trükki jäävad raamatud, ehkki ka seal on suund e-raamatute väljaandmisele.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
02. March 2014, 08:18
Otsi:

Ava täpsem otsing