Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Gaasiauto säästab omanikule tuhandeid eurosid

Tanel Raig, Rivo Sarapik 26. veebruar 2014, 11:29

 Autopargi omanikul on aeg vaadata tulevikku ja mõelda, kas nende sõidukite hulka sobivad gaasiautod.

Tartus maagaasibusse kasutav Sebe on saavutanud veelgi suurema säästu - aastane kokkuhoid 10 000 eurot.

Peatselt on riik välja tulemas ambitsioonika kavaga kulutada 51 miljonit eurot, et tuua kütuseturule biometaan.

Buss kallim, sääst suurem. Aastas 120 000 kilomeetrit läbiva veoauto puhul on lisaks diislile maagaasi kütusena kasutava veoki aastane kokkuhoid 9502 eurot, lubas gaasiseadmeid paigaldava OÜ Gaznet juhatuse liige Kristjan Relvik möödunud aastal toimunud Logistikauudised.ee Säästliku autopargi seminaril. Maagaasiseadme hind on 9000 eurot ja selle tagasiteenimiseks peab veok läbima 113 665 km.

ASi Sebe Tartu osakonna linnaliikluse juht Üllar Kaljuste kinnitas, et neil säästab iga gaasibuss võrreldes diiselbussiga ettevõttele 10 000 eurot aastas. Sebe võttis viis Scania maagaasibussi Tartu linnaliinidel kasutusele 2011. aasta märtsis. Gaasibusside maksumus on diiselbussidega võrreldes 20-25% kallim ehk kapitalikulu on Kaljuste andmetel 21% (euro/km) suurem kui diiselbussil.

Ka remondikulu on gaasibussil 10% suurem (euro/km) kui diiselbussidel. Kütusekulu on peaaegu võrdne - diiselkütust on Sebe bussijuhtidel kulunud keskmiselt 39,5 l/100 km, gaasi 39,1 kg/100 km. Sääst tekib aga kütusehinnast, sest kui diisel maksab 1,11 eurot/l ja gaas 0,65 eurot/kg, siis on sääst 41%, ehk gaasibussi kütusekulu (eurot/km) on 42% väiksem.

Kilomeetri hind diislist soodsam. Kokkuvõttes näitavad arvutused, et gaasibussiga läbitud kilomeeter maksab 12-13 senti ehk on diiselbussi kilomeetrist 11% odavam. Aastas 80 000 kilomeetrit läbiva bussi kohta tähendab see 10 000 eurot võitu aastas, selgitas Kaljuste.

Maagaasi peamine puudus on väike vahemaa, mida võimalik ühe tankimisega läbida. Maagaasiga läbib veoauto 650 km. Kui vahemaa on oluline, tasub alternatiivina kaaluda vedelgaasi. Diislit ja vedelgaasi kasutav veoauto suudab ühe tankimisega läbida 3162 km (ainult diisliga on läbitav vahemaa 2333 km). Vedelgaasiga on aga võimalik sääst väiksem. Kuigi gaasiseade maksab vähem kui maagaasil (vedelgaasi seadme paigaldamine maksab 6000 eurot, maagaasiseade 9000 eurot), on vedelgaasiga saavutatav sääst Relviku andmetel ainult 4826 eurot aastas. Vahe tuleb kütuse hinnast. Vedelgaasi seadme tasuvus saavutatakse 149 198 kilomeetriga.

Maagaasiga säästab rohkem. Ehitades bensiiniga töötava sõiduauto ümber maagaasil töötavaks on 20 000- kilomeetrise aastase läbisõidu korral sääst kütusekuludelt praegusi hindu ­arvestades 1254 eurot aastas.

Vedelgaasi puhul oleks sääst kõigest 708 eurot aastas. Gaasiseadme paigaldamiseks tehtud investeering teenitakse tagasi maagaasiseadme puhul (maksab 2200 eurot) 35 090 kilomeetri läbimise järel, vedelgaasiseadme puhul (maksab 1150 eurot) 32 508 kilomeetri läbimisega.

Arvesta ebamugavustega. Arvestama peab aga ka maagaasiga kaasnevate ebamugavustega. Maagaasiga on läbisõit ühe tankimisega vaid 208 kilomeetrit, vedelgaasiga saab läbida 500 kilomeetrit. Samas on maagaasitanklaid praegu Eestis vaid viis (Tartus, Pärnus, Narvas ja kaks Tallinnas). Vedelgaasitanklaid on Alexela Oil lubanud aasta lõpuks Eestisse rajada kokku 20.

Ehitades bensiinisõiduki ümber gaasi tarbivaks võib kaasneda ka auto võimsuse muutus - maagaasiga võib võimsus väheneda 15%, vedelgaasiga 3%. Maagaasiga kaasnevat võimsuskadu annab gaasiseadmeid paigaldava OÜ Gaznet juhatuse liikme Kristjan Relviku kinnitusel siiski ära hoida süüteregulaatori paigaldamisega.

TASUB TEADA 
Piirangud ja ohud gaasi kasutamisel autokütusena

" Ühe tankimisega läbitav vahemaa on väiksem kui bensiini- või diiselmootoriga sõidukil. Eriti on see tuntav maagaasi kasutamisel, mille puhul on kütusepaagid suured ja rasked, kuid mahutavad vähe kütust.
" Eestis on vähe gaasitanklaid. Maagaasitanklaid on vaid viis.
" Gaasiseadme paigaldamisega võib kaasneda võimsuse kadu, maagaasi puhul kuni -15%. Seda on võimalik siiski ära hoida süüteregulaatori paigaldamisega.
" Vedelgaasi kasutamisel võib sõiduki mootor tõrkuma hakata, kui välistemperatuur on alla -30 kraadi.
" Linnaliikluses gaasiautoga väga suurt kokkuhoidu ei teki. Kokkuhoid on võimalik pikemate sõitude puhul ja kui gaasitankla asub lähedal.
" Sebe maagaasibusside mootorite töös tekivad tõrked külmemate ilmade saabudes.
" Maagaasibussid ei lähe talvel eelsoojenduseta käima.
" Gaasiseadmega sõiduki remondi- ja hoolduskulu on bensiini- ja diiselmootoriga sõiduki omast suurem.
" Järelturgu gaasisõidukitele praegu ei ole.
Allikas: Logistikauudised.ee seminar "Säästlik autopark"

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. February 2014, 09:40
Otsi:

Ava täpsem otsing