Magusad telegrammid tulevad koduköögist

27. veebruar 2014, 17:26

Võileivaketile salatikastme valmistamisega alustanud Candygram keskendub peale äripartneri pankrotti šokolaadist kutsete ja personaalsete maiustuste valmistamisele.

Valge šokolaad, peal armsad vesipilti meenutavad inglid ning kiri pühadesoovidega nagu vanaaegsel postkaardil. Just niisugust magusat emotsiooni loob Heli Topp oma väikese perefirmaga, valmistades oma koduses tootmisköögis just nii palju šokolaadist meeneid kui tellija soovib, kirjutab homme ilmuv Äripäeva kuukiri Tööstus.

Toiduäri algas salatikastmest. "Alustasime kolm aastat tagasi salatikastme valmistamise ja müügiga toitlustusettevõttele XPRS Deli, kellega koostöös kasvasid sammhaaval ka tellimusmahud ning jõudsime väga hea  ja toimiva koostööni," jutustab Topp. "Seni oli see kaste kuulsust kogunud vaid meie tutvusringis, kuid leidsime et saaksime seda pakkuda ka oma klientidele," jätkab ta.

Koostöö võileivakohvikuga kestis mitu aastat ning ettevõtte majakaste oli nõutud  ja populaarne nii võileibade kui ka salatite lisandina. Koostöö lõppes hiljaaegu partneri pankrotiga mullu sügisel.

Numbrite kõrvale looming. Heli Topp on naine, kellele on looduse poolt antud kõike väga heas tasakaalus –temas on nii ratsionaalsus, loovus kui ka naiselikkus. Suur osa hakkaja naise varasemast tööelust on olnud seotud majanduse ning ratsionaalset mõtlemist eeldavate valdkondadega.

Ta on kätt proovinud kaubandusvaldkonnas ettevõtjana, viimased kaheksa aastat on möödunud panganduses. Viimase kolme aasta jooksul on panganduse kõrvale lisandunud oma pere-ettevõtte asutamine ja arendamine vägagi loovas valdkonnas – koos perega alustati sõnumiga käsitööšokolaadide valmistamisega.

Äriidee puhkusereisilt. Idee pakkuda personaalseid šokolaadist kingitusi tuli naisega kaasa neli aastat tagasi Küproselt, perega külaskäigult tütre juurde. "Seal jäi mulle silma Inglismaalt pärit komme teha personaalse sõnumiga armsaid kinke, mis meil kuigi levinud pole. Nagu veeredes kasvav lumepall, hakkas ka minu idee nüansse koguma. Tasahilju arenes mõte, et kingitus võib olla küll väga personaalne, aga ta võiks samas ka ära kuluda, mitte riiulile tolmuma jääda," jutustab Topp. Nii jõudis ta mõtteni alustada sõnumiga šokolaadide valmistamist OÜ CandyGram nime all.

Toonasest ideest on praeguseks välja kasvanud hoopis kaasaegsem lahendus, mille täielik realiseerimine osutus võimalikuks EAS stardi - ja kasvutoetuse programmi ja Topi enda õpingute toel.

Kodutootmine nagu jõuluvana köök. Nüüdseks on perekond Toppide kodus sisse seatud väike tootmisruum, kus valmivad ilusad ja emotsionaalsed  sõnumiga šokolaadid, väga erinevas suuruse ja moega. Tootmisruum näeb välja nagu Jõuluvana abilise köök ning seinale on paigutatud tahvlike tekstiga "Meil läheb hästi ja järjest paremini." Ilmselt lähebki.

Topp  räägib, et spetsiaalsed tootmispinnad ehitati välja oma kodus seni kasutult seisnud ruumides. "Selline kodune töökorraldus on paindlik ja annab võimaluse aega ratsionaalselt kasutada. Samuti puuduvad jooksvad rendikulud."

Magus telegramm. Firma nimi CandyGram, mis tuleb sõnadest Candy ehk maiustus ja Gram ehk telegramm, räägib ettevõtte peamisest ärivaldkonnast, milleks on šokolaadigraafika. "Sisuliselt tähendab see valmistoodanguna šokolaade või pralineekompvekke, millele on spetsiaalse tehnoloogia abil kantud erinevad tekstid, sõnumid, mustrid, kujutised, pildid, fotod jne," selgitab Topp.

Konkurendid vihjeid ei andnud. Kui Topp paar aastat tagasi šokolaadile kirjutamise saladustele jälile saada püüdis, pöördus ta paaril korral mõne siinse tootja poole, et saada mõnigi suunav vihje. Kuid kuna temas nähti potentsiaalset konkurenti, ei olnud tootjad kuigi altid oma kogemusi jagama.

"Eks see ole tegelikult ju arusaadav – äri on äri ja tõepoolest – miks nad peaksidki olema huvitatud kellegi õpetamisest," arutleb Topp  tagantjärele. Peale mõningast plaanipidamist tegi ta otsuse sõita Saksamaale personaalsele koolitusele, kus suur osa šokolaadi saladustest end talle avasid. Lisaks on lahkesti oma spetsialistide tuge pakkunud hea koostööpartner Balt-Hellin.

Euroopast soetati ka kõik vajalikud spetsiifilised seadmed, vahendid  ja tarkvara. Külmikud ja muu köögi sisustamiseks vajalikud põhivahendid on soetatud aga Eestist.

Osa tööst pangas, osa enda äris. Esmane idee valmistada sõnumiga šokolaadist plaadikesi, nagu oleme neid harjunud kohtama tortidel, on asendunud väikeste trükisega šokolaadide ja pralineede tootmisega.

Topp töötab tänaseni, kuid osalise tööajaga finantsinvesteeringute ja elukindlustuse spetsialistina, kuna ta oma tööd tunneb ja see talle väga meeldib. "Samas on see hea võimalus tegeleda erinevate valdkondadega," räägib Topp.

Kui tööd on palju, on ka 10aastane poeg pere-ettevõtmisse kaasatud – aitab pakendamisel ja siltide kleepimisel. "Temast on meile juba suur abi! No ja ühtlasi on see ka ju osa töökasvatusest, perefirma tegemistesse kaasamise läbi saame me kujundada õigeid väärtuseid, ka vastutustunnet ning teadmist, et rahapuud ei ole olemas," arutleb Topp.

Käsitöö peab rohkem maksma. Tänaseks on CandyGram tooteid võimalik osta Lennusadamast, Teletornist, Jääaja keskusest ning mujalt. "Tegelikult ei näe me oma tooteid päris jaekaubanduses, sest tahame pakkuda erilahendusi. Samuti muudaks see toote hinna kliendile märgatavalt kallimaks. Kuna käsitööna valmivad tooted ei saa paratamatult olla masstoodetega samas hinnaklassis, on enda valitud kujundusega šokolaadide tellimine kõige soodsam otse meilt. Vajadusel toimetame Tallinnas kauba ka kohale, kuid enamasti käivad kliendid oma tellimustel ise järel. Mujale Eestisse oleme saatnud tooteid  postipakiga," räägib Heli.

Kõige enam on CandyGrami poole pöördunud ettevõtted sooviga tellida oma asutuse logoga kinkešokolaade, väga palju tellitakse šokolaade mõne konkreetse ürituse reklaamkingituseks. CandyGram pakubki hulganisti personaalseid kingitusi, isikliku sõnumiga ning soovi korral fotoga šokolaade ja kinkekarpe kõikvõimalikeks tähtpäevadeks.

Topi sõnul positsioneerib perefirma end kindlasti nišitoodete pakkujana, kuna võib oma toodetel edestada kliendi ka kõige isiklikumad sõnumid ja mõtted. "Meie erilisus seisnebki selles, et meil ei ole korduvaid lahendusi. Samas saame kliendile pakkuda ka väikeseid koguseid erilahendusega kingitusi. Iga tellimus on uus ja erinev ehk tellija enda nägu."

Erinevaid kanaleid pidi on CandyGram kinkekarbid jõudnud nii Ameerikasse, Soome, Austriasse kui ka Küprosele, turustatakse oma tooteid põhiliselt ikka Eestis.

TASUB TEADA: Valge šokolaad lubab endaga mängida

• Kõik Candygram tooted valmistatakse kvaliteetsest valgest šokolaadist, mille kakaosisaldus on 33%.

• Peale siiani kasutuses olnud kohvi-, kirsi- ja passionitäidiste, on nüüd võimalik tellida ka metsmaasika ja musta sõstra maitseid.

• Meetodit, mida Candygram kasutab šokolaadile sõnumite kirjutamiseks või pressimiseks, nimetatakse šokolaadigraafikaks.

• Šokolaadigraafika valmistamise protsess loodi 1988. aastal Austraalia leiutaja poolt. Algselt oli see protsess algeline ja väga aeglane – alates kujunduse loomisest kuni reaalse šokolaadi kujundamiseni tehti kõike käsitsi.

Allikad: Candygram, Äripäev

KOMMENTAAR: värskus takistab eksporti

Tiina Põllu, ASi Pihlaka müügijuht

Ettevõte alustas pagaritoodete tootmisega. Edasi lisandusid tordid jm kondiitri-ja pagaritooted, ning kulinaaria. Šokolaadikomme hakkasime tegema 2004. aastal. Praeguseks on sortimendis üle 30 erineva kommisordi. Valmistamine käib käsitsi, mingeid masinaid ega seadmeid ei kasutata. Tooraineks kõrge kvaliteediga Belgia šokolaad, mis tähendab, et see on parim võimalik šokolaad.

Teeme ka imeilusad šokolaadikujusid ja martsipanikujusid – suurepärased müügiartiklid, ei jõua niipalju teha, kui soovijaid on.

Meie toodete säilimisajad on suhteliselt lühikesed, kuna täiesti kindel põhimõte on, et me ei lisa toodetesse säilitusaineid. Takistuseks on see kindlasti ekspordil, kuna enamus tooteid pole tarneaegade pikkuse tõttu viidavad väga kaugele.
Kindlasti on tähtsaim tootegrupp Pihlaka  tordid ja juba mainitud šokolaadist tooteid. Ka tordid jm tooted on käsitöö. Masin on vaid küpsiste tegemiseks ja see ka vaid osade sortide tarbeks.

Suur osa on eritellimusel valmistavatel tortidel, mida on tavalistest ühetasapinnalistest tortidest uhkete pulmatortideni ja ka suurte, näiteks 100kg-ste tortideni. Kaks aastat on Pihlaka kondiitrid võitnud Eesti parima kondiitri meistritiitli. 2013 saime lisaks esikohale ka teise auhinnalise koha.

Pihlaka toodete hinnaklass on eesti turul keskmine.

Enamus toodangut jääb Eestimaale. Vähesel määral ekspordime tooteid Soome kuude erinevasse kauplusse, mis on enamasti Soome Eesti poed.

KOMMENTAAR: Neile jagub turgu

Liisa Täherand, SA Tallinna Teletorn meenepoe juhataja

Otsin teletorni poodi pidevalt uusi tooteid, mis oleksid erilised ja pakuksid külastusele lisaväärtust.

andygram võttis meiega ühendust umbes aasta tagasi. Küllap olime oma poekesega silma jäänud ning olin ka ise juba kuulnud, et keegi millegi sellisega tegeleb. Olin kohe nõus koostööd alustama, sest tooted on omapärased ja kvaliteetsed.

Tänaseni on kõik laabunud, nii Heli kui Jaanus on mõlemad väga vastutulelikud ja sõbralikud inimesed, nendega on lihtne suhelda. Kindlasti on Candygramil Eestis turgu, kuna nende toodete realiseerimisvõimalused on äärmiselt laialdased – alustades isiklikust kingitusest kallimale kuni Teletorni suveniirideni välja. Tegu ei ole aga masstoodanguga – inimene, kes šokolaadi ostab, soovib endale tõeliselt erilist suveniiri.

KOMMENTAAR: Mitmekesisus rikastab

Sirje Potisepp, Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhataja

Heli Toppi ettevõtlikkus on väga tervitatav – mitmekesisus ju rikastab! Ta on avastanud magusamaailmas huvitava nišši, mis täiendab olemasolevat magusatoodangut.

Väikesed personaalsed üllatused lähevad alati ju südamesse ning kui selles vallas ollakse võimeline häid ideid mitte ainult välja mõtlema, vaid ka teostama laiemale hulgale kui ainult enda perekond ja lähedased, siis saab see olla kindlasti edukas ettevõtmine.

Sarnaseid nišitooteid võib kohata ka suurtööstuste toodangu seas. Näiteks maalivad kunstnikud meie mainekaima, tuntuima ja armastatuima tööstuse – Kalevi šokolaadipoodides käsitsi martsipanifiguuridele või -kaartidele spetsiaalse tekstiga sõnumeid. Seega on tegelikult samalaadne käsitöötoode turul olemas.
Soovin omalt poolt kannatlikkust olla järjepidev ja teha hästi ja aina paremini seda, mis tuleb hästi välja, inimestele meeldib ja samas pakub ka endale rahuldust rõõmu.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. February 2014, 17:27
Otsi:

Ava täpsem otsing