Puhkepäev. Aruanne retroreisilt

28. veebruar 2014, 00:00

Uuslavastus “Uno bossa ehk Uno Loobi seitse elu” reserveerib vaatajale koha kupeevagunis, mis ajarööbastel liikudes pakub esmaklassilist ajaveetmisvõimalust.

Teatriloo idee autor ja lavastaja Hardi Volmer rääkis enne esietendust, kui raske oli seda tükki teha, sest eluloolist materjali, mis oleks lavaletoomiseks piisavalt dramaatiline, leidub Uno Loobi kohta vähe. Põhjuseks laulumehe tagasihoidlik elustiil.

Osav võte publiku eelarvamuste hajutamiseks, võib öelda nüüd, pärast etenduse nägemist. Teisalt aga, ega see 1960ndate estraadimuusika ja tolleaegsete artistide käekäik nüüd nii tuttav ka ole, et kohe “pirni põlema süütaks”, tänasel publikul tuleb see ajajärk ikkagi (taas)avastada.

Uno Loobi tõusud ja mõõnad. Esimeses vaatuses näeb omavahel nõrgalt seostatud, kuid efektseid pildikesi Uno elust poksiringis ja reisidel Moskvasse ning Helsingisse. Ent kuna need stseenid raugevad – sisse tormab Uno Naissoo, kes teatab: “Tegelikult ju nii ei olnud!” –, on esialgu keerukas tabada, millega täpselt lavaltoimuva näol tegu on.

Dramaatiline pinge hakkab põnevaid vinte kerima hoopis teises vaatuses, kui Uno on sattunud elus madalseisu – pärast Eesti Raadio meeskvartetis laulmist ja enne supermenuka “Horoskoobi” telesaate startimist. Tegevust kannab edasi “Viimse reliikvia” lauludele esitaja otsing, kus Uno algne lootus taas pildile pääseda saab kummutatud uue noore tulija Peeter Tooma poolt, kes raadiomaja fuajees tulevase filmihiti noodid peategelase sõrmede vahelt näppab.

Hea leid on sõnade muutmine kuulsas filmilaulus: “Üks naine nägi unes taevalikku armastust ja hakkas seda kulutama sellest päevast peale”. Ehk siis originaalne “kuulutama” on asendatud sõnaga “kulutama”.

Sellega tahetakse öelda, et kuulutada võib ju kõike, ka abstraktseid ideid, kuid kulutada saab ainult olevikulist aega, tegutsedes konkreetses aeg­ruumis.

Kirg bossa vastu. Need laulusõnad viitavad ka lavastuse peamisele tugisambale, milleks on Uno vaistlik äratundmine bossanoova muusikastiili suhtes. See pehmete rütmidega muusika on tema jaoks kui “taevalik muusikaline armastus”.

Etendusele kaasaelamise tegid meeldivaks publiku vahe­aplausid ja vaimustushõiked pärast menukamaid hitte. See lõi näitlejate ja publiku vahele silla ja ühise pilgu – n-ö vaatame koos, mis edasi saab.

Eelkõige saab vaataja selle tüki juures lihtsalt nautida vaimukaid tegelaskujusid ning muidugi kaunist muusikat.

 

Hinnang

  • “Uno bossa ehk Uno Loobi seitse elu”

Hinnang: 9

Lavastaja: Hardi Volmer
Osades: Margus Grosnõi, Saara Kadak, Maarika Mesipuu, Marin Mägi-Efert, Tiina Mälberg, Toomas Suuman jpt
Esietendus: 14.02 Rakvere teatris
Järgmised etendused: 8., 13., 17., 21.03

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. February 2014, 17:52
Otsi:

Ava täpsem otsing