Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika. Suurimad transpordiriskid
Eesti Tuleviku-uuringute Instituudi direktori Erik Tergi sõnul alahinnatakse riske, mil on väike tõenäosus, aga väga tugevad mõjud.
Erik Terk loetles transpordikindlustuse konverentsil suurima riskiga kohad transporditeedel, mis mõjutavad maailma kaubavahetust.
Geopoliitiline olukord võib tema sõnul muutuda kiiresti ja muuta ka ärikeskkonda. “Ka kaugel toimuvad konfliktid võivad meie jaoks muuta pilti väga palju,” rääkis Terk.
“Paugud, mis käivad meist väga kaugel, võivad meie ärisid tugevalt mõjutada,” lisas ta ettekandes.
Tergi sõnul alahinnatakse väikese tõenäosusega riske – nende täideminemise tõenäosus on küll väike, kui aga midagi juhtub, on mõju väga tugev.
Nii ei tegele Tergi sõnul eriti keegi riskidega, mille tõenäosus on 1%. “Kui selliste riskide üldarv on aga suur, siis midagi neist mingi aja jooksul võib siiski juhtuda,” oli Terk kindel. Ta lisas, et alati ei tähenda keeruline olukord seda, et asjaolud peavad halvenema, kellegi jaoks võib miski soodsamakski muutuda.
Haavatavad nõelasilmad. Kuna kaubavedudes domineerivad ülekaalukalt veod Aasiast Euroopasse, joonistuvad ka riskikohad välja, kui vaadata kaubalaevade liikumisteid. “Tohutud kaubavood ronivad teatud kohtades läbi nõelasilma ja need nõelasilmad on väga haavatavad,” hoiatas Terk.
Olulisemad piirkonnad on tema sõnul Malaka väin, Lomboki väin, Homuzi väin, Suessi kanal, Bosporuse väin ja Taani väin. “Ükskõik, kus neist midagi juhtuks, avaldaks see kohe mõju ka meie kaubavahetusele,” hoiatas Terk.
Ta lisas ka mõne riskikoha, mille üle maailmas vähem muretsetakse, kuid mis on meie jaoks tähtsad. Näiteks Venemaa Soome lahe idasopp, mille rannikupiirkond on väga tugevalt ülekoormatud. Ka Põhjamere-äärse transkontinentaalsete sadamate tsooni ühendus läänepoolse, sealhulgas kirdepoolse Euroopaga.
Riskianalüüs. Terk soovitas firmadel teha võimalike riskide loetelu ja hinnata eraldi iga riski tõenäosust protsentides ning lisaks ka selle tõsidust kümnepallisüsteemis. “Selle põhjal saab määrata reageerimise kiiruse, kas probleemi tekkimisel on aega oodata-vaadata, või tuleb kohe tegutseda,” toonitas Terk vajadust võtta arvesse ka väikese tõenäosusega riske.
Mis on mis
Kriitilised kohad ülemaailmsete kaubavoogude liikumises
1. Malaka väin. Suur ja kasvav osa maailma merekaubavedudest. Väina kitsaim koht on 2 km, sügavus 25 m. Sealt käib läbi 90 000 laeva aastas. Paar aastat tagasi tegutsesid seal aktiivselt piraadid.
2. Lomboki väin (tankeritele). Asub Malaka väina läheduses. Kitsaim koht on 20 km.
3. Hormuzi väin. 39 km lai. Sealtkaudu veetakse 40% maailma naftast, kuid väina põhjakaldal asub Iraan. “Mõelge, mis juhtub, kui tekib Iraani konflikt ja Hormuzi väin läheb kinni,” kommenteeris Terk.
4. Suessi kanal. Kanal on olnud 20. sajandi teisel poolel kaks korda kinni.
5. Bosporuse väin. Ka Türgis pole alati rahulik, aga peamine probleem on siiski, et see väin on lihtsalt umbes.
6. Taani väinad. Võrreldes eelmistega on see siiski üsna rahulik koht.
7. Venemaa Soome lahe idasopp. Selle rannikupiirkond on väga ülekoormatud. Venelasedki julgevad vahel selle väitega välja tulla, et mida rohkem kaupa sinna lühikesele rannajoonele koondatakse, seda rohkem tõuseb riskiaste.Tergi hinnangul loob see võimalusi Sillamäe ja Muuga sadamale. “Kui seal Venemaa lühikesel rannajoonel mingi jama tekib, suureneb loogika, et seda kaubavoogu tuleb hakata sealt laiali lükkama,” leidis Terk.
8. Alpide ületused/läbindused.
9. Põhjamereäärse transkontinentaalsete sadamate tsooni ühendus läänepoolse Euroopaga. Ka kirdepoolne Euroopa on murekoht.Maanteed on üle koormatud ja nende laiendamine või uute rajamine on üliraske, kuna piirkond on väga tiheda asustusega. Kaupade suunamisel raudteele ei ole samuti edu saavutatud. Olukord läheb veel keerulisemaks 2015. aastal, kui rakendub väävlidirektiiv ja osa kaupa, mis praegu liigub meritsi, tuleb maanteele, suurendades veelgi maanteede koormust.Osa kaupa hakkab ka Eesti kaudu liikuma, näiteks kaup, mis läheb Soomest meritsi Saksamaale.
Taust
Riskide liigid
Riikidevahelised konfliktid (sõjalised)Riikidevahelised konfliktid (mittesõjalised, aga majandussuhteid mõjutavad)Terrorism (suunitletud terrorism, sh transpordi infrastruktuuri objektide vastu)Anarhia, piraatlus, ebaseaduslikkusTehnogeensed riskid, avariid, õnnetused (nt sadamates)Järsk ülekoormuse tõus teatud transpordi infrastruktuuri lõikudes (tavaliselt seotud eelpool kirjeldatud riskidega)Ökoloogilise kriisi mõjud (väga lai mõjuspekter)Järsud finantstingimuste muutused teatud infrastruktuuri kasutamisel või vedudel üldseJärsk kaubamahtude vähenemine (nt majanduskriisi puhul)