Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. Suurimad transpordiriskid

    Eesti Tuleviku-uuringute Instituudi direktori Erik Tergi sõnul alahinnatakse riske, mil on väike tõenäosus, aga väga tugevad mõjud.

    Erik Terk loetles transpordikindlustuse konverentsil suurima riskiga kohad transporditeedel, mis mõjutavad maailma kaubavahetust.
    Geopoliitiline olukord võib tema sõnul muutuda kiiresti ja muuta ka ärikeskkonda. “Ka kaugel toimuvad konfliktid võivad meie jaoks muuta pilti väga palju,” rääkis Terk.
    “Paugud, mis käivad meist väga kaugel, võivad meie ärisid tugevalt mõjutada,” lisas ta ette­kandes.
    Tergi sõnul alahinnatakse väikese tõenäosusega riske – nende täideminemise tõenäosus on küll väike, kui aga midagi juhtub, on mõju väga tugev.
    Nii ei tegele Tergi sõnul eriti keegi riskidega, mille tõenäosus on 1%. “Kui selliste riskide üldarv on aga suur, siis midagi neist mingi aja jooksul võib siiski juhtuda,” oli Terk kindel. Ta lisas, et alati ei tähenda keeruline olukord seda, et asjaolud peavad halvenema, kellegi jaoks võib miski soodsamakski muutuda.
    Haavatavad nõelasilmad. Kuna kaubavedudes domineerivad ülekaalukalt veod Aasiast Euroopasse, joonistuvad ka riskikohad välja, kui vaadata kaubalaevade liikumisteid. “Tohutud kaubavood ronivad teatud kohtades läbi nõelasilma ja need nõelasilmad on väga haavatavad,” hoiatas Terk.
    Olulisemad piirkonnad on tema sõnul Malaka väin, ­Lomboki väin, Homuzi väin, Suessi kanal, Bosporuse väin ja Taani väin. “Ükskõik, kus neist midagi juhtuks, avaldaks see kohe mõju ka meie kaubavahetusele,” hoiatas Terk.
    Ta lisas ka mõne riskikoha, mille üle maailmas vähem muretsetakse, kuid mis on meie jaoks tähtsad. Näiteks ­Venemaa Soome lahe idasopp, mille rannikupiirkond on väga tugevalt ülekoormatud. Ka Põhjamere-äärse transkontinentaalsete sadamate tsooni ühendus läänepoolse, sealhulgas kirdepoolse Euroopaga.
    Riskianalüüs. Terk soovitas firmadel teha võimalike riskide loetelu ja hinnata eraldi iga riski tõenäosust protsentides ning lisaks ka selle tõsidust kümnepallisüsteemis. “Selle põhjal saab määrata reageerimise kiiruse, kas probleemi tekkimisel on aega oodata-vaadata, või tuleb kohe tegutseda,” toonitas Terk vajadust võtta arvesse ka väikese tõenäosusega riske.
     
    Mis on mis
    Kriitilised kohad ülemaailmsete kaubavoogude liikumises
    1. Malaka väin. Suur ja kasvav osa maailma merekaubavedudest. Väina kitsaim koht on 2 km, sügavus 25 m. Sealt käib läbi 90 000 laeva aastas. Paar aastat tagasi tegutsesid seal aktiivselt piraadid.
    2. Lomboki väin (tankeritele). Asub Malaka väina läheduses. Kitsaim koht on 20 km.
    3. Hormuzi väin. 39 km lai. Sealtkaudu veetakse 40% maailma naftast, kuid väina põhjakaldal asub Iraan. “Mõelge, mis juhtub, kui tekib Iraani konflikt ja Hormuzi väin läheb kinni,” kommenteeris Terk.
    4. Suessi kanal. Kanal on olnud 20. sajandi teisel poolel kaks korda kinni.
    5. Bosporuse väin. Ka Türgis pole alati rahulik, aga peamine probleem on siiski, et see väin on lihtsalt umbes.
    6. Taani väinad. Võrreldes eelmistega on see siiski üsna rahulik koht.
    7. Venemaa Soome lahe idasopp. Selle rannikupiirkond on väga ülekoormatud. Venelasedki julgevad vahel selle väitega välja tulla, et mida rohkem kaupa sinna lühikesele rannajoonele koondatakse, seda rohkem tõuseb riskiaste.Tergi hinnangul loob see võimalusi Sillamäe ja Muuga sadamale. “Kui seal Venemaa lühikesel rannajoonel mingi jama tekib, suureneb loogika, et seda kaubavoogu tuleb hakata sealt laiali lükkama,” leidis Terk.
    8. Alpide ületused/läbindused.
    9. Põhjamereäärse transkontinentaalsete sadamate tsooni ühendus läänepoolse Euroopaga. Ka kirdepoolne ­Euroopa on murekoht.Maanteed on üle koormatud ja nende laiendamine või uute rajamine on üliraske, kuna piirkond on väga tiheda asustusega. Kaupade suunamisel raudteele ei ole samuti edu saavutatud. Olukord läheb veel keerulisemaks 2015. aastal, kui rakendub väävlidirektiiv ja osa kaupa, mis praegu liigub meritsi, tuleb maanteele, suurendades veelgi maanteede koormust.Osa kaupa hakkab ka Eesti kaudu liikuma, näiteks kaup, mis läheb Soomest meritsi Saksamaale.
     
    Taust
    Riskide liigid
    Riikidevahelised konfliktid (sõjalised)Riikidevahelised konfliktid (mittesõjalised, aga majandussuhteid mõjutavad)Terrorism (suunitletud terrorism, sh transpordi infrastruktuuri objektide vastu)Anarhia, piraatlus, ebaseaduslikkusTehnogeensed riskid, avariid, õnnetused (nt sadamates)Järsk ülekoormuse tõus teatud transpordi infrastruktuuri lõikudes (tavaliselt seotud eelpool kirjeldatud riskidega)Ökoloogilise kriisi mõjud (väga lai mõjuspekter)Järsud finantstingimuste muutused teatud infrastruktuuri kasutamisel või vedudel üldseJärsk kaubamahtude vähenemine (nt majanduskriisi puhul)
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.