Noored ettevõtjad: aitab tuupimisest

Ken Rohelaan, Aivar Hundimägi 16. märts 2014, 14:50

Brüsselisse kogunenud noored teadlased ja ettevõtjad soovivad rohkem tuge oma ambitsioonide elluviimisel ning stagneerunud õppekavade ülevaatamist.

Euroopa Komisjoni innovatsioonikonverentsil ütles Z-põlvkonna (alates 1990ndate teisest poolest sündinud noored - toim) ameeriklasest esindaja Jack Andraka (17), et ettevõtluses ja teaduses oleks noortel vaja 21. sajandil läbilöömiseks ühe tähtsaima oskusena arvutikasutust, kuna suur osa tulevasest tegevusest sõltub informatsioonitehnoloogiast.

Pankreasevähi testi loonud Andraka hinnangul vajavad noored rohkem julgustust individuaalsete projektidega tegelemiseks. Teadlasena soovib ta samuti, et noortel oleks rohkem võimalik tegeleda praktiliste katsetega, kus raamatust õpitavate teooriate asemel tehakse rohkem käed mustaks.

Programmeerimisõpe peaks olema spetsiifilisem

Iirlasest programmeerija Jordan Casey (14) sõnul vajaksid noored koolis spetsiifilisemat programmeerimisteavet kui praegu, kuna juba praegu näeb ta selles valdkonnas väga palju töökohti.

"Meie peame koolis õppima Microsofti programme nagu näiteks Wordi. See on liiga algeline," ütles Casey. "Ma ei tea, kuidas seda öelda, aga vahel on õpilastel rohkem teadmisi kui õpetajal ja see võib õpetajates tekitada aukartust," lisas ta.

Casey teatel võiksid koolid parema programmeerimisoskuse saavutamiseks palgata konkreetseid IT-õpetajaid, kes erinevalt praegustest ei peaks seda ainet õpetama oma põhivaldkonna kõrvalt.

Noored ettevõtjad soovivad rohkem väljaspool kasti mõtlemist

Suurbritannias ja Hispaanias õppinud veebiarendaja ja ettevõtja Alberto Elias (18) kritiseerib nii õppekava sisu kui kodutööde mahtu. "Mul oli kunagi plaan, et lõpetan gümnaasiumi, lähen ülikooli, siis tööle ja kunagi alustan oma ettevõttega. Aga lõpuks alustasin ma oma firmaga, kui olin 15," ütles Elias.

Tema sõnul sillutab ühiskond inimestele väga kitsa tee, aga noored tuleks panna mõtlema "väljaspool kasti". "Sa saad olla õnnelik ka noorena, sa ei pea ootama 40. eluaastani," lisas ta.

Eliase sõnul ei saa lapsed olla innovaatilised ega isiklike projektidega tegeleda, kui nad peavad terve õhtu tegelema kodutöödega, õppima asju pähe, mille nad unustavad kolme kuu pärast. Tema sõnul tuleks noortes ettevõtlikkuse saavutamiseks julgustada rohkem kirglikkust.

"Et noori saada ettevõtlusesse, siis oleks vaja leida nende kirg. Näiteks paljud minu sõbrad ei teadnud pärast keskkooli lõpetamist, mida nad tahavad oma elus teha, nad ei teadnud, mis nendele meeldis," ütles Elias.

Hariduspoliitika kujundavad liikmesriigid ise

Euroopa Komisjoni voliniku Maire Geoghegan-Quinni teatel saab komisjon hariduses väga vähe teha. Tema sõnul on haridussüsteemid ja õppekavad iga Euroopa Liidu liikmesriigi enda teha, kus minister peab otsustama, milline saab olema nende riiklik õppekava.

"Me peaksime olema innovaatilisemad. Mida iga liikmesriik saaks teha, on noorte kaasamine arutelusse, mida tuleks muuta," ütles Geoghegan-Quinn.

INTERVJUU

14aastane ettevõtja: Nii saan ma edumaa

Viis aastat iseseisvalt programmeerimist õppinud 14aastane Jordan Casey on loonud kaks firmat ning soovib peagi liikuda sammu edasi suuremale areenile.

Miks otsustasid firma luua? Sul täna neid juba kaks.

Ma alustasin programmeerimist üheksaselt, kunagi varem mängisin internetis mänge. Mis mind tõmbas oma firmat looma, oli mõnda aega tagasi toimunud konverents, kus üks mees rääkis, miks tuleks oma firma luua. Mina mõtlesin, et oma firma loomisega saaksin edumaa. Näiteks kümne aasta pärast on mul juba 11 aastat kogemust arvutitööstuses. See on miski, mida tahan teha. Ma tean, et tahan seda teha. Ma olen alati tahtnud tegeleda tarkvaraga. Ma teadsin, et seda tehes saaksin edumaa.

Kuidas su perekond, sõbrad ja teised sinu ümber reageerisid, kui nad said teada, et hakkad firmat looma?

Mu vanemad ei saanud päris selgelt aru, mida ma teen, sest nad pole arvutiinimesed. Nad ei mõista idufirmasid ja muud sarnast. Seetõttu ma kaasasin oma kooliõpetaja, et ta seletaks nendele. Pärast seda on mu vanemad tõsiselt toetavad.

Mu sõbrad arvasid, et see on väga lahe. Ma sain selletõttu palju reklaami. Sõbrad ütlevad tihti "Näe, Jordan on teleris!", "Vaadake, Jordan on ajalehes!". Nemad toetavad mind sedapsi.

Kui palju aega sa pühendad ettevõtlusele?

Ma pühendan korraliku hulga aega, umbes kaks tundi õhtu kohta. Minu jaoks on oluline nii noores eas saavutada tasakaal. Ma käin tavapäraselt koolis ning pärast tunde tegelen mõnda aega oma äriga. Nädalavahetusel puhkan kõigest ning veedan aega sõpradega, et oleks tasakaal ettevõtluse ja lapseks olemise vahel.

Kas sa oled juba otsustanud, mida soovid ettevõtjana saavutada?

Ma tahan oma äride juurde jääda ja need kasvatada maailma suurimateks. Ma tahaksin kolida Londonisse, olen seal ka paar korda käinud. Seal on start-upide atmosfäär väga hea, investeerimiskeskond on väga hea.

Kas sa oled sealseid idufirmasid näinud töötamas?

Jah, ma olen seal kohtunud paljude inimestega, kes on andnud toetust ja nõu Londonisse kolimise osas. Suvel lähen sinna ühe ettevõtte juurde praktikale, et näha, milline see välja näeb. Praktikale lähen sellepärast, et harjuda, kuid tõenäoliselt pärast kooli 18-19aastasena kolin juba sinna.

Mida soovitad noortele, kes on alustamas või mõtlevad veel oma esimese firma loomisele?

Alustage võimalikult noorelt. Kui sa tead, et tahad midagi teha ning oled sellest huvitatud, selles kirglik, siis alusta võimalikult noorelt, et saada edumaa. Mina olen kümne aasta pärast 24, omades 11 aastat kogemust oma valdkonnas koos kõikide kontaktidega. Alustage noorelt ja saavutage edumaa. Mina olen noore alustajana saanud palju kontakte, mida saan tulevikus kasutada näiteks rendipindade ja investeeringute jaoks.

KES ON KES

Jordan Casey - 14aastane programmeerija Iirimaa linnast Waterford.

  • Alustas programmeerimist üheksaselt, kui hakkas looma veebilehekülgi online-mängudest nagu Club Penguin.
  • Kümneaastaselt alustas muusika loomisega ning aasta hiljem sai temast Iirimaal üks enim jälgitav videoblogija YouTube'is.
  • On asutanud kaks firmat: arvutimängudefirma Casey Games (2012) ja pilvepõhine rakendus õpetajatele TeachWare (2013).
  • Näiteid Casey Gamesi arendustest: Alien Ball VS Humans, Alien Ball VS Humans 2, Greenboy Touch, Save The Day.
  • Loonud mitu rakendust, mis on kättesaadavad Apple Store'is ja iTunesis.

Allikas: LinkedIn

KOMMENTAAR

Eesti on IT-hariduse liider

Mark Surman, Mozilla Foundationi tegevjuht:

"Eestist on saanud tõeline liider keskkooli arvutiteaduste ja koolides kodeerimise valdkonnas. Oli huvitav kuulda Eesti Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse juhi Erki Urva käest, et teil on õppekava, mis integreerib kodeerimist teiste ainetega. Minu jaoks ongi see tulevik.

Kodeerimine on nagu keel või matemaatika. Minu silmis on eestlastel selle keele rääkimiseks oskused olemas. Minu arvates te õpetate arvutimõistuse keelt, et lahendada probleeme matemaatikas ning eesti keeles. Ma tahaksin tulla ja näha, kas see vastab tõele. Minu hinnangul on sellist lähenemist tõesti vaja."

Äripäeva ajakirjaniku konverentsil osalemise kulud katsid konverentsi korraldajad.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. March 2014, 13:26
Otsi:

Ava täpsem otsing