Noored ettevõtjad tahavad paremat IT-õpet

17. märts 2014, 00:00

Brüsselisse kogunenud noored teadlased ja ette­võtjad soovivad oma ambitsioonide elluviimisel rohkem tuge ja tahavad stagneerunud õppekavade ülevaatamist. Euroopa Komisjoni teadus- ja innovatsioonivoliniku Maire Geoghegan-Quinni sõnul määravad lapsed meie majandustuleviku suuna.

Euroopa Komisjoni innovatsioonikonverentsil ütles Z-põlvkonna (pärast 1990. aastate teist poolt sündinud – toim) ameeriklasest esindaja Jack Andraka (17), et ettevõtluses ja teaduses on noortel 21. sajandil läbilöömiseks vaja arvutikasutusoskust, kuna suur osa tulevasest tegevusest sõltub informatsioonitehnoloogiast.

Andraka suurim saavutus on pankreasevähi testi loomine. Teadlasena soovib ta, et noored saaksid raamatust teooriate päheõppimise asemel teha praktilisi katseid ehk käed mustaks.

Andraka hinnangul vajavad noored rohkem julgustust, et tegeleda individuaalsete projektidega.

Tarvis pädevamaid õpetajaid. Iirlasest programmeerija Jordan Casey (14) sõnul vajaksid noored koolis spetsiifilisemat programmeerimisteavet kui praegu, kuna juba praegu näeb ta selles valdkonnas väga palju töökohti. “Me peame koolis õppima Microsofti programme, nagu Word. See on liiga algeline,” ütles Casey. “Ma ei tea, kuidas seda öelda, aga vahel on õpilastel rohkem teadmisi kui õpetajal ja see võib õpetajates tekitada ­aukartust,” lisas ta.

Casey arvates võiksid koolid parema programmeerimisoskuse saavutamiseks palgata IT-õpetajaid, kes erinevalt praegustest ei peaks seda ainet õpetama oma põhivaldkonna kõrvalt.

Suurbritannias ja Hispaanias õppinud veebiarendaja ja ettevõtja Alberto Elias (18) kritiseerib nii õppekava sisu kui ka kodutööde mahtu. “Mul oli kunagi plaan, et lõpetan gümnaasiumi, lähen ülikooli, siis tööle ja alustan oma ettevõttega. Aga alustasin oma firmaga, kui olin 15.”

Tema sõnul sillutab ühiskond inimestele väga kitsa tee, kuigi noored tuleks panna mõtlema “väljaspool kasti”. See tähendab tema sõnul, et õnnelik saab olla ka noorena, mitte ei pea ootama 40. eluaastateni.

Eliase sõnul ei saa lapsed olla innovaatilised ega tegeleda isiklike projektidega, kui peavad terve õhtu õppima kodutööde pärast pähe fakte, mille kolme kuu pärast unustavad.

Tema sõnul tuleks noortes ettevõtlikkuse arendamiseks julgustada rohkem kirglikkust. “Et saada noori ettevõtlusse, oleks vaja leida nende kirg. Näiteks paljud minu sõbrad ei teadnud pärast keskkooli lõpetamist, mida nad tahavad oma elus teha, nad ei teadnud, mis neile meeldib,” ütles Elias.

Komisjoni käed seotud. Euroopa Komisjoni voliniku Maire Geoghegan-Quinni sõnul saab komisjon hariduse muutmiseks väga vähe teha. Tema sõnul on haridussüsteemid ja õppekavad iga ­Euroopa Liidu liikmesriigi enda teha, kus minister peab otsustama, milline peaks välja nägema  nende riiklik õppekava.

“Peaksime olema innovaatilisemad. Mida iga liikmesriik saaks teha, on noorte kaasamine arutelusse. Seda tuleks suurendada,” ütles Geoghegan-Quinn.

Äripäeva ajakirjaniku konverentsil osalemise kulud katsid konverentsi korraldajad.

  • 14aastane ettevõtja: alustage noorelt ja võidate edumaa

Viis aastat iseseisvalt programmeerimist õppinud 14aastane iirlane Jordan Casey on loonud kaks firmat ning soovib liikuda sammu edasi suuremale areenile.

Casey ütles, et firmat motiveeris teda looma edumaa ­eakaaslaste ees: kümne aasta pärast on tal juba 11 aastat kogemust arvutitööstuses. “Ma ­tean, et tahan seda teha. Ma olen alati tahtnud tegeleda tarkvaraga,” lausus ta.

Kuidas Teie perekond ja sõbrad reageerisid, kui said teada, et hakkate firmat looma? Mu vanemad ei saanud päris täpselt aru, mida ma teen, sest nad pole arvutiinimesed. Nad ei mõista idufirmasid ja muud sarnast. Lasin oma õpetajal neile seletada. Pärast seda on mu vanemad tõsiselt toetavad.

Sõbrad arvasid, et see on väga lahe. Sain firma loomise pärast palju kuulsust. Sõbrad ütlevad tihti: “Näe, Jordan on teleris!”, “Vaadake, Jordan on ajalehes!”.

Kui palju aega ettevõtlusele kulub? Pühendan sellele umbes kaks tundi igal õhtul. Minu jaoks on oluline saavutada nii noores eas tasakaal. Käin tavapäraselt koolis ja pärast tunde tegelen oma äriga. Nädalavahetusel puhkan ning veedan aega sõpradega, et oleks tasakaal ettevõtluse ja lapseks olemise vahel.

Kas olete juba otsustanud, mida soovite ettevõtjana saavutada? Tahan oma äride juurde jääda ja kasvatada need maailma suurimateks. Tahaksin kolida Londonisse, olen seal ka paar korda käinud. Seal on start-up’ide jaoks hea atmosfäär, investeerimiskeskkond on väga hea.

Kas olete sealseid idufirmasid töötamas näinud? Jah, olen kohtunud paljude sealsete inimestega, kes on andnud nõu Londonisse kolimise kohta. Suvel lähen sinna praktikale, et näha, kuidas see kõik välja näeb. Praktikale lähen sellepärast, et harjuda, kuid tõenäoliselt kolin ma pärast kooli 18–19aastasena juba sinna.

Mida soovitaksite noortele, kes mõtlevad oma esimese firma loomisele peale? Kui sa tead, et tahad midagi teha, ning oled sellest huvitatud, selles kirglik, siis alusta võimalikult noorelt, et saada edumaa. Mina olen kümne aasta pärast 24, aga mul on siis juba 11 aastat kogemust oma valdkonnas koos kõikide vajalike tutvustega. Alustage noorelt ja saavutage edumaa. Mina olen noore alustajana saanud palju tutvusi, mida saan tulevikus kasutada kas või rendipindade ja investeeringute jaoks.

 

Kommentaar

  • Mozilla juht: Eesti on IT-hariduse liider

Mark Surman, Mozilla Foundationi tegevjuht
Eestist on saanud liider keskkooli arvutiteadustes ja koolides kodeerimises. Oli huvitav kuulda Eesti Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse juhi Erki Urva käest, et teil on õppekava, mis integreerib kodeerimist teiste ainetega. See ongi tulevik. Kodeerimine on nagu keel või matemaatika. Minu silmis on eestlastel olemas oskus seda keelt rääkida. Õpetate arvutimõistuse keelt, et lahendada probleeme matemaatikas ning eesti keeles. Sellist lähenemist on tõesti vaja.

 

Kes on kes

  • Jordan Casey

14aastane programmeerija Iirimaa linnast Waterford.
Alustas programmeerimist üheksaselt, kui hakkas looma veebilehekülgi online-mängudest, nagu Club Penguin. Kümneaastaselt alustas muusika loomisega ning aasta hiljem sai temast Iirimaal üks enim jälgitav videoblogija YouTube’is.
kahe firma omanik: arvutimängufirma Casey Games (2012) ja pilvepõhine rakendus õpetajatele TeachWare (2013).
Näiteid Casey Gamesi arendustest: Alien Ball VS Humans, Greenboy ­Touch, Save The Day.
Loonud mitu rakendust, mis on kättesaadavad Apple Store’is ja iTunesis.

Allikas: LinkedIn

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. March 2014, 19:39
Otsi:

Ava täpsem otsing