Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Juhtumused täiuslikus ruumis
“Seal läheb maakera ümmarguseks ja loomulikult asjad, mis ääre taha jäävad, ei ole nähtavad,” ütleb Willy maailma esimesele inimesele Alile ja osutab silmapiirile.
“Ja kui seisaksin teisel pool maakera, siis ma oleksin tagurpidi?” küsib Al. “Ei, sa oleksid õigetpidi, sest ei ole mingit tagurpidi või õigetpidi olemist,” vastab Willy, kes tundub olevat natuke kirjaniku moodi. Ta oskab hästi kirjutusmasinal trükkida ja tegelaskujusid välja mõelda. Korraga tema kirjutatu elustub.
Siis astub peagi Rakvere teatris lavale jõudnud tükis “Algused” lavale ka esimene naine Meg. Esiti jääb mulje, et Al ja Meg ei tea maailmast suurt midagi, kuid samas ilmutavad loogilist mõtlemist ja justkui kaasasündinud teadmisi. Asjad, mida nad järgmiseks teevad või Willy käest küsivad, on nii loogilised kui ka ettearvamatud.
Müstiline maailmaruum. Al ja Meg tahavad maailma ja iseennast tundma õppida. Sammud, mida nad selleks teevad, on lihtsad ja arusaadavad. Teekond aga, millel need sammud astutakse, on hoopis suurem. Sel lihtsuse ja hõlmatavuse ning ettearvamatuse kontrastsusel põhinevad jõujooned veavad tükki kenasti edasi.
Lavastajal Nils Riessil, kes on teinud ise ka kunstnikutöö, on õnnestunud koos valgustaja ja helimehega luua täiuslik ruum. See on õhuline ning pakub samas jalad-maas pidet tänu tegelaste läbielamistele. Ega eriti vähemat kui täiuslik ka ei ootaks, kuna näidend kujutab, kuidas Willy omandab kuidagimoodi võime käteplaksu peale päeva öö vastu vahetada.
Inimlikkus, mida tegelased endas kannavad, ilmub terviklikult ja selgelt nähtavale. Igapäevaelus selliseid perspektiive niivõrd klaaril kujul aduda on keeruline. Vaataja saab koos tegelastega olla erilises, imeilusas ruumis, mille ümber on vaid silmapiiril aimuv maailmaruum. Kes on näinud filmi “Gravitatsioon”, võib vabalt paralleele tõmmata.
Esimesed inimesed. Tavaliselt püüab teater pakkuda vaatajale samastumisvõimalust mõne tegelasega. Mulle tundub, et lavastusel “Algused” on veel üks lisamõõde. Vaataja saab ehk ka tunda, kes ta tegelikult ei tahaks olla.
Võib näha hoiakuid ja rolle, mida ta pole elus endale otseselt ise valinud. Need on kuidagi välja kujunenud ja võivad raske seljakotina õlgu rõhuda. Etendust vaadates saab selle koorma maha panna. Etendus pakub koosavastamisvõimalust koos maailma esimeste inimestega, kes teevad samuti vigu, nagu me kõik.
Tükk räägib lavastaja sõnul algustest, mis toimivad tegelikult ka igapäevaelus. Kui mitte kangekaelselt ühel kohal seista, on elul pakkuda uusi kihte ja uut sügavust, mis viivad teistsugusesse kohta, nii väliselt kui ka sisemise tunnetuse mõttes. “Algused” on stiilne tükk, mis mõjub meie teatripildis värskelt.
Hinnang
“Algused”
Hinnang: 9
Lavastaja: Nils Riess (USA)Osades: Natali Lohk, Mait Joorits, Eduard SalmistuEsietendus: 14.03 Rakvere teatrisJärgmised etendused: 28.03, 8., 9. ja 25.04