Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti elanikele loodud maailma tihedaim pakiautomaatide võrk

26. märts 2014, 10:56

Viis aastat tagasi tuli Itella SmartPost turule tollal Eesti jaoks omapärase leiutise, pakiautomaatidega. Kaks aastat hiljem järgnes Eesti Post ning tänaseks on Eesti maailmas pakiautomaatide arvu poolest ühe elaniku kohta esikohal.

Aga see pole veel kõik – automaatide arv kasvab pidevalt ja Eesti Postil on plaan hakata kõiki saadetisi pakiautomaatidesse suunama, kirjutab 27. märtsil ilmuv Äripäeva ajakiri Logistika.

„Kliendid on postipaki automaadi teenuse ülihästi omaks võtnud ja nii peame täna tunnistama, et pakiautomaadid on täis ning teeme taas ettevalmistusi järgmiseks võrgustiku laienemiseks nii Eestis, Lätis kui ka Leedus,“ ütles ASi Eesti Post väliskommunikatsiooni juht Kadri Tonka ja lisas, et Eestis on ettevõte kahe ja poole aastaga rohkem kui kahekordistanud Post24 võrgustiku suurust. Baltikumis on Eesti Postil 167 pakiautomaati.

Kui võrrelda Post24 pakimahtusid, kasvas pakkide saatmine 2013. aastal võrreldes aasta varasemaga viis korda. Mahu kasvu oodatakse ka sellelt aastalt.

Itella SmartPostile oli 2013. aasta oli samuti väga edukas: pakimahte kasvatati 35%. Ka sellelt aastalt ootab ettevõte kasvu jätkumist.

Itella SmartPost OÜ tegevjuhi Risto Eelmaa sõnul oli Eesti postiturg viis aastat tagasi hoopis teistsugune kui täna. „Võib öelda, et täitsime turule tulles selge tühimiku, sest pakiautomaadi teenus võitis väga kiiresti klientide südame oma lihtsuse, mugavuse ja kiirusega. Vaatamata konkurentsi tihenemisele on meie konkurentsieelis aastaringselt stabiilne ja kõrge kvaliteet.“

Uued tuuled pakiautomaatide turul. „E-kaubanduse kasvust tingitud pakimahtude kasv turul jätkub ning kindlasti ei ole ka pöördelised ajad postiturul lõppenud,“ prognoosis Eelmaa. „Pakiautomaadid on globaalne trend postiturul kogu maailmas. Testime Eestis juba uudseid pakiroboteid, ajakirjanduses räägitakse droonide katsetamisest pakkide kättetoimetamisel ning kindlasti palju uut ja huvitavat on veelgi ees ootamas.“

Itella SmartPost on meie kliimaolude tõttu võtnud strateegilise suuna, et kõik pakiautomaadid asuvad kaubanduskeskuste sisepindadel, kus klientide saadetised on sõltumata aastaajast kaitstud ilmastikuoludest tingitud kahjustuste eest ning kus oleks mugav ja turvaline toimetada. Üha menukamaks muutuv teenus on toonud kaasa vajaduse pakiautomaate suurendada, kuid see pole kõigis kaubanduskeskustes võimalik. Seetõttu testib Itella SmartPost sel aastal Eesti turul mitu korda tõhusama pinnakasutusega pakiroboteid, kus pakkide saatmine ja vastuvõtmine toimub ühe luugi kaudu.

„Üldises mõttes mõjub e-kaubanduse turu kasv pakiautomaadi turule positiivselt ning midagi pärssivat ma siinkohal ei näe. Teenus ei ole kindlasti aga valmis, mis tähendab, et käib pidev arendustöö nii teenuse kui ka automaadi ehituse ja funktsionaalsuse kallal,“ ütles Eelmaa.

Tema sõnul näevad traditsioonilised kauplused ja kaubanduskeskused e-kaubanduse võidukäigus teatud ohtu, aga see on globaalne trend, mille vastu ei saa. „Pigem peavad need kauplused hakkama end ümber orienteerima, et olla kättesaadavad ka elektroonilistes kanalites. Oluline on mõista ka seda, et kõik meie pakiautomaadid asuvad kaubanduskeskuste sisepindadel – teisisõnu toome veebis ostlejad ikkagi füüsilisele kaubanduspinnale ning suure tõenäosusega tehakse siis ka sidusoste,“ mainis Eelmaa.

Kadri Tonka lisas, et konkurents sunnib kõiki osapooli teenust kogu aeg üle vaatama, arendama, lihtsustama, mugavamaks muutma ning hoiab hinnad kontrolli all. „Kuigi Lätis ja Leedus pakuvad teisedki ettevõtted pakiautomaatide teenust, on see üsna vähe arendatud ja vähe populaarne ning just meie oleme need, kes inimesed pakiautomaatidega sõbraks teevad,“ rääkis ta. „Kindlasti mõjutab pakiautomaatide turgu e-kaubanduse üleüldine areng, mis on viimasel ajal olnud väga kiire, sest iga päev on järjest rohkem inimesi, kes ostavad oma kaubad just e-poodidest ja kasutavad kättesaamise kanalina pakiautomaate.“

Eesootavatest uuendustest rääkides mainis Tonka, et juba sel aastal toovad Post24 pakiautomaadid kaasa uusi ja ägedaid võimalusi, kuid detailsemalt saab neist rääkida siis, kui muudatused käes on. „Järjest rohkem hakkame kõiki saadetisi pakiautomaatidesse suunama,“ kinnitas Tonka.

Klient ei soovi maksta õhu eest. Rakveres tegtuseva ilutoodete internetipoe Joost-Level OÜ tegevjuht Ivo Joost sõnas, et umbes 80% ettevõtte saadetud pakkidest jõuab kliendini pakiautomaadi abil. „Pakiautomaate eelistatakse, kuna pakke saata ja saada on lihtne, automaadid asuvad käidavates kohtades ning paki liikumise aeg on küllaltki lühike, üks ööpäev.“
Joost-Level OÜ partner on Itella SmartPost. Joosti sõnul prooviti ka Post24 teenust, kuid see ei sobinud, sest klientidele ei meeldinud, et nende ilmastikku kartvad ostud viibivad iga ilmaga väljas asuvates automaatides ning lisaks ei osatud sageli vastata, kus kaup hetkel asub ning millal kliendini jõuab.

Tartus asuva MinuLED OÜ juht Hermo Soodla ütles, et nende ostjatest kasutab pakiautomaate saadetiste saamiseks umbes 75% klientidest. „Kindlat eelistust inimestel ei ole. Üldjuhul kasutatakse SmartPosti, aga viimastel aegadel on Eesti Post teinud mitmeid muudatusi, mis klientidele meeldivad.“

Pakiautomaatide kasutamise eeliseks on tema sõnul kindlasti kiirus ja asukoht. Soodla lisas, et  tõhusamaks muudaks pakiautomaatide kasutamise see, kui kõikide teenusepakkujate automaadid asuksid siseruumis ning oleksid kättesaadavad 24/7. Lisaks võiksid kappide mõõtmed olla natuke teistsugused. „Tihti olen seisnud pakiautomaadi juures ning pidanud otsima just sobivate mõõtudega kappi. Lisaks pole klient  nõus maksma "õhu" eest suures kapis,“ arvas Soodla.

 

KOMMENTAAR
Mugavus ennekõike
Helena Saar

Olen kasutanud nii Post24 kui ka SmartPosti pakiautomaate peamiselt lapse riiete müümisel, et Tallinnast rõivad teises Eesti otsas elavate ostjateni saata. Kuid vahel on ostjad olnud ka pealinlased, kel on mugavam loovutada mõni euro ning pakk oma kodurajooni pakiautomaati tellida, et mitte näha vaeva  mõlemale poolele sobiva kohtumisaja ning -paiga kokku leppimiseks.

Üldiselt võib öelda, et nii Post24 kui SmartPostiga pakkide saatmine on väga mugav ja lihtne. Esimest korda pakki teele pannes olin automaadi puutetundlikku ekraani käsitsedes elevil nagu väike laps ning imestasin omaette, et kes küll sellele geniaalsele mõttele tuli: mõned näpuvajutused ekraanil, maksmine kohapeal pangakaardiga, pakk nagu võluväel avanenud kapiuksest sisse ja peatselt jõuabki see juba teise inimeseni. Ei mingit postkontori otsimist ja selle tööajast sõltumist või kodus kulleri ootamist!

Ka kasutusmugavuselt on SmartPost ja Post24 võrdlemisi sarnased. SmartPosti puutetundlikul ekraanil tuleb küll teha mõned nupuvajutused rohkem kui Post24 omas, kuid lihtsa ja loogilise ülesehitusega on nad mõlemad. Kui SmartPosti puhul peab saatja ise pakile saaja ning saatja andmed kirjutama, siis Post24 automaat trükib vastavate andmetega kleepsu välja, mille saab pakile kleepida. Pakiautomaatide asukohad on samuti sarnased.

Küll aga erinevad konkurentide hinnad ning hinnatõusu on hiljuti läbi teinud mõlemad, vähemalt Eesti turul. Kui veel mullu sügisel maksis väikseima paki saatmine Post24  vahendusel 2,59 eurot ning SmartPostil 2,79 eurot, siis nüüd tuleb välja käia vastavalt 2,78 ja 2,95 eurot. 

Paki saaja rollis olen olnud paar korda raamatuid tellides. Korra on juhtunud ka seda, et ma ei saanud paki automaati jõudmisest teavitavat SMS-i. Selle asemel tuli mõned päevad hiljem sõnum palvega võtta oma pakk automaadist ära, sest oodata on tavapärasest suuremat saadetiste hulka. Telefonikõne SmartPosti andis mulle kiiresti siiski paki kättesaamise koodi, mille automaadi ekraanile toksisin – ja oligi saadetis käes. Muide, pakiautomaadist paki kätte saamise emotsioon on tore, mis sellest, et tegelikult ju tead, mida saadetis sisaldab. Peaaegu nagu jõulud!

 

Hinnad sisaldavad käibemaksu.
Allikad: Post24 ja SmartPosti koduleht

----------------------------------

27. märtsil ilmuv ajakiri Logistika kirjutab lisaks pakiautomaatide teenuse arengule ka logistikafirmade laoehitusbuumist, mis võib juhtuda kui transpordis hakatakse kasutama pandiõigust ning ohtudest veose- ja vedajavastutus kindlustuslepingutes.

VÕRDLUS
SmartPosti hinnad kõrgemad
Post24
Kapi suurusHind eurodes
S 8x38x642,78
M 19x38x643,29
L 41x38x643,96
Maksimaalne kaal 30 kg
SmartPost
Kapi suurusHind eurodes
S 12x36x602,95
M 20x36x603,7
L 38x36x604,65
XL 60x36x606,15
Maksimaalne kaal 25 kg

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. March 2014, 10:56
Otsi:

Ava täpsem otsing