Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    13 nippi, millega end välisturule sisse süüa

    Välismaale müümisega tasub arvestada juba ettevõttele ja tootele nime pannes, soovitasid välisturgudel läbi löönud Eesti ettevõtjad.

    Kuigi nimi ja kaubamärk peaks olema universaalsed ja mõistetavad eri riikides, siis tasub turundusse lisada ka kohalikku eripära, et reklaamid ja muud sõnumid kõnetaksid kohalikku, rõhutasid turunduse aastasündmusel Password viis edukat siinset eksportööri.
    "Nimi peab toodet väga hästi kirjeldama. Nime Bolefloor tehti umbes kaks kuud. Meie veebilehel olevaid tekste kirjutati samuti kuid," selgitas puutüve loomulikke kumerusi järgivaid põrandalaudu tootva Bolefloor omanik Rain Eisler.
    Soovitusi jagavad vestlusringis osalenud:
    - Mart Sillaots, Marc & Andre omanik
    - Kadri Mäesalu, Joiki turundusjuht
    - Rain Eisler, Bolefloori asutaja, partner ja juht
    - Agne Kinks, TNS Emori suunajuht
    - Peeter Pappel, Alpaka omanik
    SAMM SAMMULT
    Kuraditosin tegevust, mis viivad välismaale
    1. Tee end nähtavaks, tasuta.
    Väiksema turunduseelarvega firmal tasub võtta kõik tasuta kanalitest. Näiteks kosmeetikatootja Joik kasutab lisaks Facebookile, Twitterile ja Instagramile palju ka ajaveebi kirjutajate abi. Ettevõtte toodetest kirjutavad Eestis nii ilu-, stiili- kui moeblogijad.
    Näiteks Jaapani kaubaketi talendiotsija jälgis üht Eesti moeblogi ja nii sai Jaapanist ettevõtte suurim ekspordimaa. Samuti jõuavad välispartnerid tootjani näiteks klientide fotode abil - toode näeb atraktiivne välja, seda pildistatakse meeleldi ning fotosid laetakse internetti. "Vaadake näiteks, kui palju leiate Instagramist Joiki toodete fotosid üle maailma," soovitas ettevõtte ekspordijuht Kadri Mäesalu.
    2. Saa edasimüüjaga sõbraks.
    Müüme hästi ja töötame hästi koos nende edasimüüjatega, kellega saame hästi läbi, kellega kohtume tihedamalt ja on tekkinud inimlik suhe, selgitab alpakanahast ja -karvadest tooteid müüva Alpaka juht Peeter Pappel. Sellised edasimüüjad tahavad ise rohkem müüa, usuvad müügikasvu ning annavad ka pidevat tagasisidet. "Teed äri inimestega. Kui suhe sobib, sobib tõenäoliselt ka see äri," ütles Alpaka omanik Peeter Pappel.
    3. Vali nimi, mida saad kaitsta.
    Alpaka villast ja nahast tootva firma sai tooraine allika tõttu nimeks Alpaka. Ettevõtte juhi Peeter Pappeli sõnul jäi valik eestikeelse kirjapildi kasuks (inglise keeles alpaca), et kaubamärki saaks kaitsta. "Ingliskeelse kirjapildi puhul oleks see keerulisem, peaks midagi lisaks loomanimele lisama. Samas on praegune täiesti toimiv ja klientidel lihtsalt mõistetav kaubamärk," lisas Pappel.
    4. Koduleht loetav kodus ja külas.
    Ettevõtte kodulehte planeerides mõtle juba ette, kas domeen ja kodulehe sisu fotodest tekstideni töötab ka näiteks väliskliendi puhul. Puutüve kuju järgi (nn kõverad) põrandalaudu tootev Bolefloor lasi ettevõtte veebis ilmunud tekstid kirjutada inimesel, kes räägib inglise keelt emakeelena. "Tekst on väga oluline, tegemist pole vaid pildiveebiga," ütles ettevõtte juht Rain Eisler. Samuti on oluline pildi ja teksti tasakaal. "Pilte tuleb panna ja meie toode räägib iseenda eest. Kellele ei räägi, tema peale pole mõtet aega raisata," leidis ta. Firma kodulehe tekstid tulid ühest, kujundus teisest ning veebi tehnilise lahenduse tegi kolmas firma.
    5. Arvesta kasutajaga.
    Bolefloor peab 2010. aasta lõpus tehtud veebi juba ümber tegema hakkama, sest toona kodulehte tehes ei arvestatud sellega, et veebileht peab kohanduma nii arvuti- kui nutitelefoni ekraanile.
    6. Veebikodu peab tooma raha.
    Ka mainekujunduseks tehtud kodulehe eesmärk on ettevõttele raha teenida. Näiteks naiste aluspesu ja rannariideid müüv Marc ja Andre kujundab oma kodulehte ümber. "Imidž on kahe otsaga asi. Senine veeb on imidživeeb, kuid see ei too meile raha. Meil käisid inimesed veebis, vaatasid paar pilti ära ja lahkusid. See ei toiminud meie jaoks," selgitas ettevõtte omanik Mart Sillaots. Rahvusvahelise müügiveebi jaoks kasutab ettevõtte nõustajaid Ameerikast ja Prantsusmaalt.
    7. Küsi piiri tagant abi.
    Veebidisaini ja kodulehe sisu saab Eestist tellida ning see tehakse rahvusvaheliselt läbilöögivõimeliselt ära. Probleeme võib tekkida näiteks rahvusvahelise meediasuhtlusega. "Selleks on vaja kas võimekat võrgustiku loojat või tugevat turundusjuhti. Eestist ei leia turundusjuhti, kes saaks üleilmse turundusega hakkama," leidis Bolefloori juht.
    8. Välismaalt saab nišinõu.
    Suurtelt turgudelt leiab niššidele keskendunud lahenduste loojad. Näiteks leiab Londonist spetsialiseeritud agentuurid, mis loovad veebe ainult disaini-, mööbli- ja arhitektuurinišši. "Teha midagi üleilmselt, et sellest abi oleks, tuleks tootest ja turust väga palju teada. Eestis ei ole ühel agentuuri võimalik seda piisavalt selgeks teha, isegi kui palju raha taha tuua," leiab Bolefloori omanik.
    9. Inimesed sarnanevad ja erinevad radikaalselt.
    Välisturul arvesta kohaliku eripäraga lisaks tootele ka turunduses - reklaamides, sotsiaalmeedias ja mujal, soovitavad ettevõtjad. "Eestis, Jaapanis ja Hiinas kasutatakse näiteks hoopis teisi sotsiaalvõrke. Ingliskeelses maailmas on populaarne Facebook, mujal teised ja suuremadki," selgitas Joiki turundusjuht.
    Välisturul õnnestumiseks otsib Joik näiteks kohalikul turul partneri, kes sealset eripära arvestava turunduse korraldab. "Maaletooja on meie esindaja ja töötab selle nimel. Me ei ürita sellesse oskusse pürgida," lisas ta.
    10. Alusta sealt, mida tunned.
    Välismaale minnes alusta lihtsaimast. Joiki turundusjuhi hinnangul on näiteks Euroopa Liidu turg Eesti ettevõtjaile lihtsaim. "Venemaalt ja Jaapanist leiti meid ise üles, ise me esimese hooga sinna poleks läinud. Seal on keerulisemad tolliküsimused ja muud reeglistikud," selgitas ta.
    11. Ka partner peab kasu saama.
    Äri peab olema vastastikku kasulik, rõhutasid ettevõtjad. Juba välismaal end sealsele sisseostjale turundades tasub mõelda, kuidas vastaspool raha saaks teenida. "Äri peamine mõte on teha raha, ülejäänu on mula," leidis Mart Sillaots. "Kui lähete kellelegi toodet näitama, näita, mis kasu tema saab ja see ka müügi- ja turundusmaterjalides võiks seda välja tuua."
    12. Välismaal müügu kohalik
    Bolefloor kasutab näiteks Ameerika ja Prantsusmaa klientidele müües vastavalt ameeriklasest ja prantslasest müügiinimest. "Kui sa müügiinimese motivatsiooni kohaliku turu järgi paika ei pane, see käib ka palga kohta, siis ära sinna mine," soovitas firma juht.
    13. Tea, kellele müüd.
    Kui tahad midagi välismaal turundada, ole ise kohal, soovitas Marc ja Andre juht. "Peamised turud, kus oleme midagi saavutanud, oleme seal elanud pool aastat-aasta. Oleme saanud personaalse arusaamise turust," selgitas ta.
    ÜKS KÜSIMUS: Kuidas valisite ettevõttele nime?
    Rain Eisler, Bolefloor juht
    Nimi peab toodet väga hästi kirjeldama. Nime Bolefloor tehti umbes kaks kuud. Meie veebilehel olevaid tekste kirjutati samuti kuid.
    Nimi ja kaubamärk tekkisid 2010. aastal. Enne firma asutamist tahtsin nime välja mõelda, sest see jääb kauaks, mida ei saa muuta ja mille muutmine pole hea samm.
    Reklaamiagentuurist sain hulga ideid, mis jäid minu hinnangul tasemele "käib kah", aga polnud päris see, mida vaja.
    Kulutasin üle kuu aja ainult nime mõtlemisele - otsimootorist sõnu otsides. Nimi koosneb kahest osast. Kuna toodang jälgib tüve kuju, siis pidi viide tüvele nimes sees olema. Nime teine sõna pidi rääkima tootest.
    Bole tähendab inglise keeles tüve, floor viitab põrandale. Lisaks on meil kaubamärk mööbli- ja ehitustoodete jaoks - Boleform.
    GALLUP
    Kas Eesti agentuuridel on piisavalt oskusi Eesti brändide välisturgudele aitamiseks?
    Jah 39%
    Ei 61%
    Gallupile vastasid Passwordil osalejad.
    -----
    31. märtsil ilmub Äripäeva erileht Password, mis teeb kokkuvõtte turunduskonverentsist. Saab lugeda, miks tasub turunduskampaaniates retrole rõhuda, mida ootab firmajuht turundusjuhilt ja kuidas teha kampaaniat, mis paistab silma.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.