Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Idufirma pakub paindlikku töökorraldust

31. märts 2014, 00:00

Uudset veebirakendust pakkuva start-up’i GoWorkaBit eesmärk on muuta maailma ning pakkuda lahendust, mis võimaldaks inimestel senisest  paindlikumalt tööaega ning -kohta valida.

Küsimustele vastab Kei Karlson start-up’ist GoWorkaBit.

Mis on GoWorkaBit? Olen personalvaldkonnas töötanud seitse aastat. Manpoweris tegelesin personalirendi ja värbamisega. Start-up’i idee sündis sellest, et on ettevõtteid, kes vajavad lühikeseks ajaks ja üsna kiiresti hooajatöölisi. Suurtel personaliettevõtetel, kuna see pole nende põhitegevus, pole andmebaasi inimestest, kes tahaksid nii tööl käia. Kolleegidega koos tekkiski meil idee umbes aasta tagasi – need inimesed on ju olemas, kes tahaksid vahel proovida kas kogemuse või  lisaraha mõttes tööd ja ka ettevõtetel on vajadus olemas. On vaja lihtsalt need kaks poolt kokku viia. Aga puudus vahend, kuidas seda kiiresti teha.

Läksin oma ideega Garage48-sse ning sain seal kokku tiimi – inimesed ise valivad tiimi ja  idee, mille tahaksid ellu viia. Tegime 48 tunniga ära esimese versiooni, meil oli ka sadakond kasutajat olemas, kui n-ö valmis toodet esitlesime. Nädalavahetusel leppisime ka paari suurettevõttega juba kokku, et nad hakkavad meid kasutama.

Garage48 vaim, ehk see, kuidas asju tehakse, on meid saatnud siiamaani – asjad liiguvad hästi kiiresti. Meil on olnud neli kuud motivatsioon laes ja tunneme kogu aeg seda tunnet, mida Garage48-s tuntakse – meie muudame maailma. See on meie jaoks väga oluline. Üks liikmetest on lahkunud, kõik teised on ettevõtmisega senini seotud, oleme mõned inimesed ka juurde leidnud. Tänaseks töötavad meist kolm täisajaga ja ülejäänud panustavad teiste asjade kõrvalt.

Millal Garage48 toimus? Neli kuud tagasi. Kõik on toimunud väga kiiresti. Kuna seal tehakse asju hästi ruttu, siis peale seda ehitasime oma saidi uuesti peaaegu nullist üles, võttes arvesse suuri mahte, mis tulevikus tulevad. Meil on hästi töötav veebiäpp ja meil on olemas kliendid, kes meie teenuse eest ka maksavad ja kellelt oleme saanud väga head tagasisidet. Tagasisidest on tulnud välja  – mis meid väga rõõmsaks teeb ja on meid, kasutavaid kliente üllatanud –, et on võimalik leida oma ettevõttesse tegema lihtsat tööd, mis ei ole ka väga suure palgaga, inimesed, kes on väga motiveeritud seda lühikese perioodi jooksul tegema. Nii tulevad nad säravate silmadega küsima, kus need kastid on, mis tõstmist vajavad. See on nende jaoks lahe kogemus, proovida teha midagi, mida muidu ei teeks.

See tähendab, et ettevõttesse tuleb kohale inimene, kellel silmad säravad ja tal on huvi töö vastu, ta tahab näha, kuidas see käib. See on natuke uus asi lisatöötajate puhul. Ettevõtted on öelnud, et siiamaani, kui neil oli laos abi vaja, tuli mõni laotöötaja sõber, kes ei leidnud kusagilt tööd ja oli küll ehk kogemusega, aga kvaliteet ei olnud nii hea, sest ta ei tulnud seda tegema kõrge motivatsiooniga, vaid hädas, kuna muid valikuid polnud. Vahe, mida oleme suutnud ettevõtetele pakkuda, on väga suur, lisaks saab ka töö tehtud, mis on esimene põhjus meie poole pöördumiseks.

Kes teie kasutajateks on? Meil on hetkel üle 5000 kasutaja, mis on Eesti mõistes väga suur arv. Tegime uuringu, kui kasutajad oli 2000 ja 3000 vahel ja siis selgus, et suur osa meie kasutajatest on tudengid, kes on oma õpingutega sealmaal, et neil on rohkem vaba aega. Nende motivaatoriks on proovida erinevaid töid ja saada kogemusi ning muidugi ka lisaraha. Suur osa on ka neid, kes käivad tööl graafikuga ja teeksid raha mõttes veel midagi lisaks. Kui oled lepinguga tööl, siis ei saa graafikuid loksutada kahes kohas, nii et paindlikkus on oluline. Ja on inimesi, kes teevad meeldivat tööd ja on rahul, aga leiavad, et proovida tööd, mida muidu ei tee, seal, kuhu muidu ei satuks, on seiklus. Kui minna paariks päevaks kassasse tööle, siis vaatad hiljem kassapidajaid hoopis teise pilguga. See laiendab silmaring.

Kas vabade kohtade pärast on kasutajate hulgas rebimine?  On ikka, aga see tähendab, et ettevõtted saavad teha neile sobiva valiku. Oleneb ka palju pakkuja asukohast ja brändist.

Lisaks võimalusele leida kiire asendus, on osad ettevõtted ära näinud ka võimaluse, et polegi ehk vaja palgal hoida igaks juhuks nii palju inimesi kui varem, kui on võimalus tuua neid ettevõttesse just siis, kui on vajadus. Just in time mudel, mida kasutatakse tootmises, on võimalik ka personalitöös.

Kui palju on inimesi, kes valitud tööle ei ilmu? Oleme süsteemi sisse kirjutanud, et üheks ja samaks ajaks saab valida ühe töö. Üldiselt meie baasis olevad inimesed on kõrgelt motiveeritud ja tahavad tööd teha, nii et ärakukkumisi on vähe.

Milline on olnud ettevõtete tagasiside? Väga positiivne. Vauefektiks on olnud teenuse kiirus. Näiteks oli hiljuti töötajat vaja kohvikul Cuppps, sest nende töötaja jäi haigeks ja nad  leidsid asendaja poole tunniga. Aga tuleb arvestada siiski palga, asukoha ja sellega, mida pakutakse. Kui arvatakse, et saab mõneks tööks miinimumpalgaga inimesed ja ei mõelda, mida võiks lisaks pakkuda, siis nii see ei tööta.

Kuidas olete leidnud kasutajaid? Saatsime info laiali üle ülikoolidesse ja kiiresti tekkis kasutajaid juurde. Ka iga tööpakkumisega tuleb kasutajaid juurde. Osaleme Ajujahis, mille kaudu loodame saada turundust. Ja oleme võtnud ühendust suurettevõtetega, kohtume näost näkku ja uurime, kui palju võiksime neile kasulikud olla. Oleme kasutanud ka e-posti  ja telefonimüüki.

Maailm muutub kiiresti ja oleme personali­juhtidega rääkinud aastaid sellest, et tööturg peab muutuma paindlikumaks, aga vahendeid, kuidas seda muuta, ei ole. Meie visioon on, et töö muutub tähenduselt, uus generatsioon ei taha teha tööd kaheksast viieni ja pikka aega ühes ettevõttes. Protsess peab muutuma paindlikumaks ja inimene peab saama võimaluse valida kohta ja aega ning millist tööd ta teeb, rohkem kui see praegu võimalik on.

Praegu on see reguleeritud tööseadusandlusega ja regulatsioonidega ja ka tavadega, kuidas ettevõtted tööd pakuvad. Tööealist elanikkonda jääb aga vähemaks ja me peame kaasama tööturule võimalikult palju inimesi, ka neid, kes sooviksid kasvõi osaliselt panustada. Tänane seadusandlus ja see, kuidas tööd tehakse, ei võimalda seda. GoWorkaBit muudab võimalikuks selle, et inimesed saavad tulevikus valida töökohta ja aega ning sobitada tööd enda eluga paremini, kui see on täna võimalik. Planeerime häkkida tööturgu, leida seaduslikud ja eetilised viisid, kuidas mõlema poole õigused saaksid kaitstud.

Oleme Seedcamp 2014 Londoni üks võitjatest, mis tähendab, et oleme ühes Euroopa parimas kiirendis. Sellega seoses oleme arutanud palju, miks me seda teeme. Meie plaan on saada GoWorkaBit Eestis tööle, leida piisavalt kliente ja kõlapinda ning teeme juba ka ettevalmistusi, et järgmise aasta alguses siseneda järgmisele turule. Praegu on meil plaani võetud, et selleks on Iirimaa.

Ilma suure visioonita ja tahteta maailma päriselt muuta me seda ei teeks, meie jaoks ei ole raha sugugi number üks motivaator. Me näeme, et meil on võimalus ühiskonnas sellist muutust tekitada.

Mida soovitate teistele alustavatele idufirma loojatele? Väga oluline on meeskond. Üksi on keeruline alustada, seetõttu soovitan osaleda start-up-üritustel, kus on võimalus leida inimesi, kes tahaksid sama asja sama kirglikult teha. Teiseks julgus. Kõigil arvatavasti polegi vajalikku julgust, et proovida, aga kui on kahevahelolek, siis soovitan proovida, sest see annab hea kogemuse. Olen nelja kuu jooksul õppinud rohkem kui mitme varasema aastaga kokku – oled mugavustsoonist väljas ja pead tegema pidevalt midagi, mis tundub liiga suure ampsuna. See kogemus, mille start-up annab, on asendamatu ka edaspidi.

Soovitan leida alustuseks kiirendi või start-up’ide kommuun, sest üksi kodus istudes ei juhtu midagi. Käia ringi ja rääkida ideest inimestega ning kuulata tagasisidet. Tähtis on võtta saadud tagasisidet ka arvesse.

Oluline on luua ja hoida ka suhteid, seda isegi teadlikult. Ja avatus ja ausus oma tiimiga. Tasub rääkida läbi, mis kedagi motiveerib ja milline on visioon. Kui me ühte moodi aru ei saa ja oma eesmärke ei sõnasta, siis on raske seda ka teistele seletada.

 

Mis on mis

  • Veebirakendus GoWorkaBit

Ettevõte sisestab veebilehel tööpakkumise, kus on kirjas asukoht, millist töötajat vajatakse ning mida lisaks töötasule pakutakse. Kasutajad saavad e-kirja teel teate, need, kellele aeg ja koht sobib, annavad endast märku. Kõigil kasutajatel on profiil info ning eelnevatelt tööandjatelt saadud reitingutega, mille järgi tööandja valib inimesed välja, süsteem saadab teate neile, kes ei osutunud valituks ja valitutega võetakse ühendust. Inimesed teevad töö ära, ette­võte kinnitab töötunnid ja saab selle eest idufirmalt, kes hoolitseb lepingute, maksude ja kõige muu eest, arve.

 

Kommentaar

  • Kasutame lahendust edaspidigi

Maarika Lember, Statoil Fuel & Retail Eesti ASi HR Business Partner
Meie kogemus GoWorkaBiti pakutava teenusega on siiani väga positiivne. Kandidaate jagub ning nad on olnud igati motiveeritud ja teotahtelised. Teenus sobib ettevõtetele, kellel on lihtsamad tööd, mis ei nõua eriti suurt väljaõpet. Sellisel juhul on see väga hea võimalus leida kiiresti asjalikke töötajaid. Nii saab olla tööjõu planeerimisel konservatiivsem ning katta suurema tööjõuvajadusega hetked renditööjõuga. 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. March 2014, 15:59
Otsi:

Ava täpsem otsing