Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teedeehitus vajab kindlat rahastamist

    Kui valitsus vähendab teehoiu rahastamist, tuleb järgmistel aastatel teedesse tagantjärele investeerida palju suurem summa, märkis maanteeameti peadirektor Aivo Adamson.

    Maanteeamet tutvustas eile teehoiukava aastateks 2014–2020 ja teetööde rahastamist. Maanteeameti peadirektori Aivo Adamsoni sõnul ei saa ta vältida õhus olevat teehoiu rahastamise küsimust. Nimelt teatas rahandusminister Jürgen Ligi ülemöödunud nädalal, et kütuseaktsiisi suunamine teedeehitusse tuleks üle vaadata. Praegu kulub kogutud kütuseaktsiisist 75 protsenti teede ehituseks ja korrashoiuks.
    Praegu arvestab maanteeamet arengukavasid tehes veel kehtiva rahastamise süsteemiga, märkis Adamson. Ta nentis siiski, et kui valitsus otsustab vähendada kütuseaktsiisist teede ehitusse ja korrashoidu minevat osa, siis kannatab selle all kõige rohkem säilitusremont. “Me ei saaks puudu jäävat raha võtta kusagilt mujalt kui kruusa-, tugi- ja kõrvalmaanteedelt. Juba sel aastal olime sunnitud kruusateede katete alla panemist vähendama 150 kilomeetrilt 50-le,” selgitas ta.
    Adamson lisas, et kui 75% piirimäära muudetakse ükskõik mil moel, oleks väga teretulnud, kui tekiksid kindlad printsiibid, kuidas teid finantseeritakse. “Oleks see näiteks auto aastamaks, mis asendaks mingi osa rahastusest, ma ei tea,” ütles ta. “Ma pean ka allikaid vaatama, ma ei saa pealt vaadata, kuidas me liigume Läti tasemele, kus kõrval- ja tugiteed on oluliselt kehvemas seisukorras kui Eestis.”
    Kui järgmisel aastal investeeringud teedesse vähenevad, tuleb Adamsoni sõnul hiljem hakata otsima katteallikaid teede parandamiseks. “Seda tuleks tagantjärele teha juba oluliselt suuremas mahus kui summa, mis meilt ära võetaks,” ütles ta.
    Kogusummaga ei arvesta. Adamsoni sõnul on selleks aastaks prognoositud kütuseaktsiisi laekumist 402 miljonit eurot, millest 75 protsenti teeks 300 miljonit eurot, kuid maanteeameti tänavune eelarve on 253 miljonit eurot. Adamsoni ütlust mööda on nad arvestanud, et nad planeeritud kogusummat endale ei saa.
    Teehoiukava 2014–2020 järgi tuleb iga aasta teedesse investeerida umbes 280 miljonit eurot. Adamsoni sõnul loodetakse seitsme aastaga vähendada kehvas seisukorras riigimaanteede osakaalu 25 protsendilt 10 protsendile. Ta lisas, et mida rohkem rahastatakse teehoidu Euroopa Liidu toetustest, seda vähem saab maanteeamet remontida kõrval- ja tugimaanteid. “Euroraha saame kasutada ainult rahvusvahelistel TENT-võrgustikku kuuluvatel teedel, mida on Eestis 1245 kilomeetrit,” selgitas Adamson.
    Remonditi rohkem teid. Teehoiukava järgi peaks aastas remontima 2200 kilomeetri jagu teid, et kõik riigiteed sõidukõlblikud oleksid. Mullu tehti parandustöid 1819 kilomeetril, mis on 220 ­kilomeetrit rohkem kui tunamullu. Adamsoni sõnul võib eeldada parandustööde kasvutrendi jätkumist.
    Sel aastal tuleb enim tee-ehitust Tallinna ja Tartu ümbruses. Maanteeameti peadirektori asetäitja ehituse ja arengu alal Kaupo Sirk ütles, et amet üritab lühendada ehitusaegu, et häirida vähem liiklust. Sirk lisas, et sel aastal keskendutakse palju ka liiklusohtlike kohtade kõrvaldamisele. Üle Eesti ehitatakse ümber 65 ohtlikku lõiku, mis on paari­kümne lõigu jagu rohkem kui mullu. “Parandame pisemaid teelõike väiksemates kohtades, sellest ka rekordiline liiklusohtlike kohtade arv,” selgitas ta.
     
    Tasub teada
    Tulevad esimesed möödasõidulõigud
    Järgmisel aastal alustatakse Eestis ka uudse kolmerajalise (2+1) lahenduse rakendamist.Esimeseks projektiks saab Ääsmäe–Kernu teelõik, mille ehitamist alustatakse järgmisel aastal ja mis peaks valmima 2016. aastaks. Teelõigule on plaanitud kokku kolm möödasõidukohta: kaks suunal Ääsmäe–Pärnu ja üks Kernu–Tallinn. Ühe möödasõiduala pikkus on vähemalt 1,5 km. Lisaks koostatakse ka projekti Kernu ümbersõiduks, mis on plaanitud aastateks 2018–2019.Aastal 2018 alustatakse ka Põltsamaa–Tartu teelõigu etapilise möödasõidualade ehitamisega.
     
    Tasub teada
    Tallinna ümbruses jätkub hoogne tee-ehitus
    Suuremad tee-ehitusobjektid Harjumaal 2014. aastal
    Tallinn–PaldiskiTalinn–Keila lõik 7,1 kmKeila lõik, sh Keila jõe sild 4,7 kmKeila–Paldiski 17,9 km
    Tallinn–Pärnu–IklaTopi sõlm
    Tallinna ringteeKurna–Luige 1,6 kmKurna liiklussõlm 4,4 km
    Tallinn–Tartu –Võru– LuhamaaAruvalla–Kose lõpetamine 13,4 km
    Kose–Jägala5,4 km ja 6,1 km
    Jägala– Käravete11,2 km
    Tallinn–NarvaKodasoo–Kiiu II niit 6,8 km
    Tallinn–NarvaVahastu–Kemba II niit 6 kmValgejõe–Turba II niit 3,2 kmValgejõe–Rõmeda lõpetamine 20,6 km
    Tallinn–NarvaPirita jõe sillad  10,4 km
    Tee-ehitus mujal Eestis:
    Kodasoo–KiiuPillapalu–AegviiduVenevere–PärnikuTammispää–VilusiKose–NõmbraTüri asulavaheline lõikRisti–PalivereRiisipere–RistiKiia–PaldiskiNurme–PapsaareTammiste–PärnuTartu läänepoolse ümbersõidu I ehitusalaTartu läänepoolse ümbersõidu V ehitusalaESTLATi piiriülese koostöö projekt
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.