Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Palju me sõltume Putini gaasist?

    Saksamaa kardab, et kui Venemaa keerab gaasikraanid kinni, siis jagub gaasi ainult paariks kuuks. Mõnes Euroopa Liidu riigis oleks gaasipuudust tunda juba mõne päeva pärast.

    Euroopa Komisjoni asepresident Olli Rehn usub, et Euroopal ei tasuks kehtestada Venemaale uusi piiranguid, kui just konflikt Ukrainas ei eskaleeru. „Mitte ükski terve mõistusega eurooplane ei taha näha majandussanktsioone,“ ütles ta eile.
    Märtsis otsustati Brüsselis kehtestada viisakeeld ja külmutada mitme Venemaa ja Ukraina ametniku varad, kuid viimasel ajal on Euroopa Liidu riikide pealinnades aina rohkem juttu, et olukorda ei peaks enam halvendama ning uusi sanktsioone kehtestama. Kardetakse „gaasisõda“, mis toimus 2009. aastal, kui Venemaa katkestas gaasitarned Ukrainasse kaheteistkümneks päevaks. ELi riikides arutatakse aktiivselt sellise olukorra võimalikke tagajärgi täna.
    „Kui palju me sõltume Putini gaasist?“ küsib ajakiri Der Spiegel. Saksmaa kantsler Angela Merkel on öelnud, et kavatseb energiapoliitika üle vaadata, aga majandus- ja energeetikaministri Sigmar Gabrieli hinnangul ei ole Venemaa gaasile hetkel mõistlikke alternatiive. Majandusteadlased, analüütikud ja eksperdid on avaldanud sel teemal vastakaid arvamusi.
    Saksamaa nädalalehe hinnangul kaitseb Kanada peaminister Stephen Harper Euroopale alternatiivi pakkudes oma riigi ärihuve, tema huvides on tagada Euroopas nende vedeldatud maagaasi ja naftatankrite kasv juhul, kui Venemaa oma kraanid kinni keerab. USA on teatanud kavatsusest alustada LNG tarneid Euroopasse, aga see ilmselt ei juhtu enne 2016. aastat, sest täna ei ole USAs ekspordiks tehnilisi võimalusi, märkis Der Spiegel. „Täna me sõltume Venemaa tarnetest palju vähem, kui kunagi varem ning oleme ise võimelised ennast üleval pidama umbes nädal,“ märkis Euroopa Komisjoni energeetikavolinik Günther Oettinger. „Need teated vastavalt tegelikkusele, kuid on samas petlikud,“ kirjutab Der Spiegel. „Kõik sõltub ajapiirangutest.“
    Kui Merkel räägib energiapoliitika ülevaatamisest, siis ta viitab pikaajalise poliitilise strateegia muutmisele. Energeetikaminister Gabriel aga arutab gaasitarnete teemat oma Norra kolleegi Tord Lieniga, mõeldes kõrgetele hindadele lähiaastatel ja aastakümnetel.
    Paljud analüütikud usuvad, et lühiperspektiivis alternatiivi Venemaa gaasile Euroopas ei ole. Eelmisel aastal importis EL Venemaalt 125 miljardit kuupmeetrit maagaasi ehk 27% oma vajadustest. Ükski teine riik ei saa korraldada tarneid sellistes kogustes sellise aja jooksul. "Ei ole piisavalt vaba tootmisvõimsust,“ sõnas Commerzbanki toormeanalüütik Eugen Weinberg. „Ei ole võimalik tootmist suurendada üleöö. See võtab aega nädalaid, kui mitte kuid.“
    Norra, kes on ELile suurim gaasitarnija pärast Gazpromi, võib hetkeks suurendada pakkumist 130 miljonile kuupmeetrile päevas. See on peaaegu sama palju, kui tuleb Venemaalt, kuid Norra gaasifirma GASSCO juht Bordal Brian ütles, et nad suudaks säilitada sellise taseme vaid mõneks päevaks. LNG-d võivad pakkuda ka teised riigid, nagu Katar ja Liibüa, kuid on ebaselge, kui palju tankereid nad suudavad transpordiks pakkuda. Teoreetiliselt suudavad Euroopa gaasihoidlad mahutada 193 miljardit kuupmeetrit vedelat maagaasi. Praegu on need 46% täis, ja kui ELi nõudlus kasvab järsult, siis nad saavad tühjaks mõne kuuga.
    „Me ei ole veendunud, et peaks otsima alternatiivseid gaasitarnijaid, aga kui Venemaa keerab homme kraanid kinni, siis tekib Euroopal tõsine probleem,“ kirjutab Der Spiegel. „Selline risk kasvab tarnete suhtes, mis tulevad Euroopasse Ukraina kaudu. Kiievi võlg Gazpromi ees on umbes 1,6 miljardit dollarit ja lähitulevikus võib Venemaa Ukraina võrgust välja lülitada."
    Saksamaa eksperdid kardavad, et Kiiev võib hakata kasutama Euroopa gaasitransiiti, nagu on juba varem juhtunud. Sel juhul võib Venemaa vähendada pakkumist, mis ähvardab Euroopat katastroofilise gaasimahu langusega.
    Umbes 50% Venemaa gaasist, mida tarnitakse ELi ja Türki, läbib Ukraina territooriumit, kuid selle saab suunata ka Ukrainast mööda. Kasutamata tootmisvõimsusi on ka Nord Streamil, mis kulgeb mööda Läänemere põhja. Samuti gaasitransiit Valgevenes ja Blue Stream gaasijuhe, mis on Musta mere põhjas. Aga isegi sellel suunamisel on keerukaid tehnilisi probleeme.
    Gaasi ärakukkumisel võib langeda tööstustoodangu maht. Gaasiküttega elektrijaamad on väga olulised selleks, et kompenseerida pinget elektri tippkoormuse ajal. Elektrijaamadel, mis töötavad söe- ja õliküttega, tuleb minna üle võimsuse piiride, mis mõjutab omakorda negatiivselt kliimat ja eeldaks suuri ressursse. Euroopas pannakse järk-järgult tuumajaamasid kinni ning paljudel mandririikidel on plaanis lähitulevikus loobuda tuumaenergiast. Eksperdid usuvad, et gaasitarnete peatamine on äärmiselt ebatõenäoline, sest see toob mitmeid miljardeid dollareid Venemaa tuludesse. Euroopal ei ole selles olukorras valikut - kui naftanõudlust saab rahuldada teistest allikatest, siis gaasi puhul see ei tööta. 
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Sakslased ostsid Jüri Mõisa osaluse betoonifirmas
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.