Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
8 nippi, kuidas teha ideaalset müügiesitlust ehk pitch'i
Idufirmadele olulist müügikõne ehk pitch'i on esimest korda raske teha, kuid kindlatest punktidest kinnipidamine aitab oma ideed investoritele köitvaks teha.
Mitchell Harper, kes ühena asutas idufirma Bigcommerce, mis pakub veebilehe loomist e-poodidele, on oma idufirmale kaasanud viimase kolme aasta jooksul 75 miljonit dollarit. Ta on pitch'inud kümnetele riskikapitalistidele üle terve USA ja saanud seeläbi ettevõttesse häid investoreid ja nõukogu liikmeid.
Tehnoloogiauudiste lehe VentureBeat veergudel jagab ta oma kogemusele tuginedes kaheksat olulist punkti, mida müügikõne ettevalmistamisel silmas pidada.
1. Oma head visiooni ja mõtle see 10 korda suuremaks
On oluline, et oleks kaasahaarav nägemus, kuhu sa tahad oma ettevõttega jõuda, kuid enamik algajaid ettevõtjaid mõtleb liiga tagasihoidlikult. Näiteks, kui sa tahad teha inimestele kindlas riigis mingi probleemi lahendamise lihtsamaks, laienda oma visiooni, et aidata kõiki inimesi maailmas sellesama probleemi lahendamisel.
Kuidas aru saada, kas sa mõtled piisavalt suurelt? Siis kui sa tunned end ebamugavalt ja isegi närvilisena sellepärast, kui suure nägemuse sa esitad oma müügikõnes. Mingi aja jooksul harjud sa nägema suuremat pilti ja üllatud, kui palju agressiivsemaks muutud sa selle poole püüdlemisel.
2. Selgita raha kasutamist detailselt
“Investeerime pool turundusse ja pool arendusse” ei ole just parim viis selgitamaks, kuidas sa plaanid kulutada sadu tuhandeid või miljoneid dollareid, mis investor sulle usaldab. Detailne rahastusmudel järgnevaks vähemalt kaheks aastaks maalib pildi mitte ainult sinu tootmiskuludest, vaid ka käibekasvust, marginaalidest ja võimalikust kasumist.
Täpse finantsprognoosi omamine aitab leevendada riski, mida potentsiaalsed investorid sinu äris näevad. Eriti kui sul ei ole veel käivet ja/või see on su esimene ettevõte. Pea meeles: mida rohkem riske sa kõrvaldad, seda tõenäolisem on võimalus tehing sõlmida.
3. Tunne oma mõõdikuid paremini kui keegi teine
Sa pead teadma oma hetke ja tuleviku meetrikat väga täpselt ja peaksid olema suuteline selgitama, kuidas sa parandad mõõdikuid, mis ei ole veel piisavalt tasemel.
4. Esitluse põhiosa olgu lühike
Sinu müügiesitlus ehk pitch deck peaks koosnema kahest osast: põhikõne ja lisa. Põhiosas räägi aspektidest, mis on olulised sinu loo jutustamisel ja näitavad sinu mõõdikuid, meeskonda ja nägemust. Toetavatel slaididel peaks olema lisa.
5. Ettevõtet ehitavad inimesed, mitte kapital
Parimad ettevõtted on üles ehitanud suurepärased ja võimekad inimesed. Pühenda vähemalt üks slaid oma meeskonna tutvustamisele: kirjelda nende andeid ja kuidas nad on sinu tootesse panustanud, millistes ettevõtetes on nad varem töötanud ja millised on nende olulisemad saavutused.
Investorid teavad, et sul on konkurente ja parim meeskond üldiselt ehitab parima toote ja kaubamärgi ning võidab suure turuosa. Kui sul on tugev meeskond, tee nad tuntuks. Kui su meeskond koosneb algajatest, räägi oma nägemusest selle meeskonnaga. Kelle sa palkad, kui saad investeeringu ja kuidas sa ta enda juurde meelitad?
Ole ambitsioonikas parima meeskonna ehitamisel ja räägi sellest ambitsioonist ka oma müügiesitlusel. Räägi ausalt oma meeskonna nõrkustest ja rõhuta selle tugevusi.
6. Räägi probleemist ja kuidas sa selle lahendad
Kõik suurepärased müügikõned sisaldavad lugu, mis juhatab kuulaja probleemist lahenduseni ja sealt tõotatud maale. Räägi kindlasti valupunktist, mille su toode kõrvaldab. Kuidas sa selle peale sattusid? Miks sa seda probleemi lahendad? Miks on sinu lähenemine parim ja kuidas sa saaksid lahendada probleemi rohkemate inimeste jaoks?
7. Huvi räägib rohkem kui tuhat sõna
Hoolimata sellest, kas sul on käivet või mitte, on oluline näidata, et su toote vastu tuntakse juba huvi. Jällegi, see vähendab riski investorite silmis ja annab sulle parema võimaluse nendega tehing sõlmida.
Kui sa teenid juba käivet ja see kasvab kiiresti, kirjelda seda kindlasti ühel slaidil oma esitluses. Kui ei, vaata kõiki oma mõõdikuid ja vali see, mis esindab paremini sinu ettevõtte potentsiaali, näiteks kasutajate hulk, üleslaaditud piltide arv või midagi sarnast. Ideaalis peaks see graafik liikuma üles ja paremale ja näitama, et vähese kapitaliga suudad sa seda mõõdikut veelgi kiiremini kasvatada, püüdes samal ajal käivet ja kasumit.
8. Müü, poleeri, korda
Niipea kui oled oma esimese pitch'i lõpetanud, tee kindlasti küsimuste-vastuste voor. Küsimused aitavad võimalikel investoritel saada selgem pilt kõigest, alustades sinu numbritest ja lõpetades eelisega konkurentide ees. Märka nende küsimusi ja tagasisidet ning kasuta seda, et täiustada oma esitlust enne järgmist ettekannet.
Korda seda iga pitch'i puhul ja pärast kolme või nelja müügikõnet märkad, et sulle esitatakse üha vähem küsimusi. Sinu esitlus muutub järjest tugevamaks ja sa peaksid saama üha rohkem positiivset tagasisidet oma ettekandele – eeldades muidugi, et sa oled kaasakiskuv kõneleja ja sul on tegelikult ka äri, mis erutab võimalikke investoreid.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.