Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. “Töö saamiseks tuleb silma paista”

    Briti veofirma White Logistics kasvatas disaineri abiga käivet poole võrra. “Oleksime jäänud ellu, aga ei õitseks nii nagu praegu,” selgitas ettevõtte juht ja omanik Judith Stracey.

    Kolme aastaga teenis 40aastase ajalooga White Logistics kuue miljoni eurosele käibele poole lisaks, kuna kaasas firma arendusse disainerid. “Disain ei ole vaid ilusad veokid, vaid pidev teenuse uuendamine ja parandamine,” sõnas Stracey eelmisel nädalal Disainikeskuse seminaril. “Me ei värvinud ainult autosid üle, vaid õppisime turundusmaterjale ettevõtte kasuks kasutama.”
    Kriis tõi uut tüüpi kliendi. 2011. aastal seisis ette­võte murdekohal. 2010. aastal jõuti taas pärast kriisi kasumisse, kuid klientide ootused olid muutunud.
    “Turul oli liiga palju võimsust ja konkurendid müüsid hinda. Meie polnud seda teinud, sest olime 40 aastat turul olnud ja meil oli hea maine, mille eest oldi varem valmis maksma,” selgitas ta. Pärast majanduslangust aga enam ei olnud, mistõttu lasi Stracey end veenda osalema Briti nn disainikeskuse programmis. Eestis vastavad sellele näiteks Disainivedur ja Disainibuldooser.
    “Minu esimene reaktsioon oli, mida on meil pistmist disainiga? Me ei tooda ju midagi,” rääkis ta. “Tegime seda, mida teisedki veofirmad – panime plakateid kiirteede äärde ning trükkisime firma nime suurelt veoki küljele haagisele.”
    Veokijuhtidest klienditeenindajad. Stracey sõnul veenis teda hetk, kui disaininõustaja selgitas, kuidas firma kliendiga kokku puutub  – veokijuhtide kaudu. “Nemad on meie firma saadikud ja esindajad kliendi juures. Samas me ei teinud suurt midagi, et seda kogemust mingilgi moel mõjutada,” kirjeldas Stracey. “Pigem lootsime, et juhid oskavad käituda ja teevad seda moel, nagu ettevõttele hea.”
    Kolme tippdisaineri abiga võeti ette firma visioon, bränd ja tootearendus.
    Vedajad peavad oma äri labaseks ja ebaseksikaks
    Briti veofirma White Logistics juhi ja omaniku Judith Stracey sõnul peavad ka vedajad ise oma äri tihti labaseks.
    See on üks põhjuseid, miks arvatakse, et disaini pole selles valdkonnas vaja.
    Miks peab üks veofirma teisest erinema? Sest turul on liiga palju veofirmasid, mis kõik tööd endale tahavad. Töö ja hea töö saamiseks tuleb olla eriline, paista silma.
    Lisaks eelistavad prestiižikad, tuntud kaubamärgiga firmad meid kasutada, sest mõistavad, et saame samamoodi näiteks brändi olulisusest aru.
    Kas teie kliendibaas on seetõttu muutunud? Jah, sektorid on küll samad. Veame pea kõike, välja arvatud loomad ja ohtlikud kemikaalid.
    Miks logistikafirmad disaini peale ei mõtle? Osalt selle pärast, et me peame oma äri igavaks, see pole seksikas või glamuurne. Inimestele ei meeldi veokid. Teine põhjus on, et meil on kogu aeg kiire. Kliendid eeldavad, et kui nad meile täna tellimuse esitavad, siis kaup jõuab kohale homme. Ehk nende küsimustele tuleb juba täna lahendused otsida. Transpordikorraldus on kiire, surve all toimiv äri. Põhjus, miks disaini ei kasutata, peitubki neis kahes. Peame oma äri tihti labaseks, millel pole disainiga midagi pistmist.
    Tihti ei nähta ka, et peale tööstusettevõtete võiksid ka teenindavad firmad disaineri teenuseid kasutada. Leiame, et disain ei puutu meisse.
    Milline oli teie klientide reaktsioon muutustele? Neile meeldis, et nende kaup viidi kohale veokiga, mis paistis silma. See kõneles üht-teist ka nende enda kohta.
    Kas muutsite midagi ka teenustes? Näiteks paberimajandust ja selle haldamiseks arendasime oma IT-süsteemi. Pidime seda niigi tegema, kuid enne alustamist küsisime näiteks klientidelt, mida nemad meiega suhtlemiselt ja arveldamiselt ootavad, et nad rahul oleksid.
    Kas Suurbritannia veofirmad kasutavad laialdaselt disaini? Ei. Oleme üks vähestest. Ka näiteks Suurbritannia üks suuremaid veofirmasid Eddie Stobart ei kasuta, ehkki neil on oma bränd. Meie veokid paistavad Inglismaal silma. Ma ei usu, et paljud veofirmad disainist firma väljanägemisest kaugemale mõtlevad – näiteks teenuste puhul.
    Olite disaineri kaasamise osas skeptiline. Mis teid ümber veenis? Kui sain aru, et saavutada saab midagi käegakatsutavat –  näiteks firmat esindavate veokijuhtide käitumist.
    Millise eesmärgi endale seadsite? Tahtsime kolme aastaga käibe kahekordistada. Seda me ei suutnud, kuid tulemuseks on 50% käibekasv. See on päris hea.
    Tallinna Sadam muudab viitasid
    Disainibuldooseris osalenud Tallinna Sadam sai kogemusest aru, et sadamas liikumine tekitab klientides segadust. “Kui iga päev sadamas olla, harjud ära sellega, mida sa näed  alates kliendi liikumisest selleni, mis uksest sisse tuleb minna. Kõige parem näide on, et meie disaininõustaja eksis ära ega teadnud, kuhu tulla,” selgitas Tallinna Sadama ärisuuna juht Ahto Ader.
    Koostöös disainibürooga lahendab sadam nüüd kogu Vanasadama ala viidanduse ja see valmib juuniks. “Kasutajakesksus saab olema kohustuslik punkt igas sadama arendusprojektis,” selgitas Ader.
     
    Tasub teada
    Kolm lihtsat keerulist parandust
    mida muutis Judith Tracey Briti veofirmas White Logistics
    1. Kogu firma sama asja nimel tööle.  Selgus, et meie firmal pole strateegiat. Eeldasime, et kõik töötajad töötavad sama asja nimel. Plaanisin ärist tagasi tõmbuda ning firma arengu hüvanguks pidin selle kuupäeva välja ütlema, et saaksime sellega arvestada ja näiteks minu tööülesannete täitmiseks finantsjuhi palgata. Samuti pidime ettevõtte arendamiseks osakonnajuhid igapäevatööst välja tõmbama ja nende töid allapoole delegeerima.
    2. Vedajast probleemide lahendajaks. Seadsime disainifirmale ülesandeks muuta meid silmapaistvaks ja saata firma väljanägemisega jõuline sõnum. Teadsime küll, et oleme oma äris head, kuid me ei öelnud seda kusagil välja. Brändikonsultandid rääkisid nii kaotatud kui ka võimalike klientide ja ettevõtte töötajatega. Ehkki olime pereäri, ei tulnud see välja vestlustest töötajatega – nad ei teadnud firma plaanidest. Veoki­juhid olid firmale küll nn saadikud, kuid me ei kohelnud neid nii, et neil oleks põhjust oma töö üle uhkust tunda. Valisime meile pakutud ideedest hüüdlause  “Problem? Solved!” – kui kliendil on probleem, siis poeme selle lahendamiseks nahast välja.Mustvalge värvivalik sai seetõttu, et selline veoäri ongi – otsekohene. Meie tunnusmärk on nüüd valge hüüumärk. See on firma logos nimes, kodulehel animatsioonis, visiitkaartidel. Samuti näevad kõikide veokite värvilahendused erinevad välja ning igal veoki haagise tagaküljelt leiab küsimuse-mõistatuse, mida näiteks liiklusummikus oodates lahendada. Vastused leiab meie veebilehelt, mis paneb seda külastama nii võimaliku kliendi kui ka huvilise. Veokijuhid aga said käitumisjuhised firma esindamiseks ning ühtse vormi.Saime ka teada, et me küll lahendasime kliendi probleeme, kuid ei rääkinud sellest, mistõttu paistsime välja nagu iga teine firma. Näiteks ei pääsenud juhid lume tõttu kliendini, aga nad ei jätnud seetõttu kaupa kohale viimata, vaid ehitasid kaubaalustest kelgu ja tõukasid diivani proua majani.Nüüd koguvad juhid sellised töö käigus sündivad lood kokku ja kasutame neid reklaamides, kodulehel, kontoris.
    3. Töötajad firmat arendama. Seadsime disaineritele ülesandeks õpetada meile, kuidas pidevalt teenust uuendada. Sellest sündis kaks ideed. Esiteks kasutame klientidega kokku puutuvate töötajate ideid ja tagasisidet tööst klientidega ja teiseks panime firma 300–400 kliendiga suhtlevad haldurid rohkem kundedega suhtlema. Tegime oma tööd hästi, kuid polnud klientidele piisavalt lähedal, ei teadnud näiteks nende töötajatest jne. Kes on selles parim, pälvib preemia kuu kliendi­tšempion.Hakkasime märkama pisi­asju. Näiteks lõime firma territooriumil süsteemi tagastatud kaubaalustele, mis muidu segadusena aia äärde kogunesid.Sellised väikesed asjad kujundavad kultuuri – kui hoiame töökoha korras, peaks töötajad nii suhtuma oma ülesannetesse.Ka korraldame probleemide lahendamiseks ajurünnakuid eri osakondade töötajatega.
    Allikas: White Logisticsi juht ja omanik Judith Tracey
     
    Mis on mis
    Disainivedur
    Ettevõtjatele suunatud koolitusprogramm, mis aitab mõista disaini võimalusi oma toodete ja teenuste loomisel ja arendamisel. Kirjeldatakse disaini potentsiaali lisaväärtuse loojana.Omaosalus firmale: 690 eurot
    Disainibuldooser
    Pilootprojekt, aitab disaini kasutades tõsta Eesti ettevõtete võimekust ja ekspordipotentsiaali.Toimub: 2012–2014Korraldajad: Disainikeskus, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, EASOsaleb: 10 firmat, mh Sorainen, Tallinna Sadam, Wendre, Baltika, Datel, MeirenOmaosalus ettevõttele: 2000 eurot
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.