Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ehitus. Ettevõtte süda
Koosoleku- ja nõupidamisruum on iga büroo keskne koht, kus kohtuvad oma töötajad ning viibivad ettevõtet külastavad kliendid, külalised ja partnerid. Ruumid peavad seetõttu toetama otsuste langetamist ja meeskonnatööd.
“Ruumide väärtus sõltub nende kasutuse paindlikkusest ja sobivusest erinevateks tegevusteks,” ütles disainibüroo Iseasi OÜ disainipealik Martin Pärn ja jätkas: “Tänapäevane lähenemine nõupidamisruumile tähendab eelkõige sobivat ruumi meeskonnatööks.”
Suhtluskohti peaks olema rohkem. Pärna sõnul on koosolekuruum büroo tõmbekeskus, kuhu tuuakse kõik külalised ja kliendid, kus langetatakse otsused, aga eelkõige tehakse meeskonnatööd. Seetõttu tuleks ruumi kujundamisel lähtuda eelkõige meeskonnatööks sobimise aspektist. “Enamasti tähendab see erinevate koos töötamise ruumide loomist diivanist ja kahest tugitoolist ooteruumis kuni kogu organisatsiooni või osakonda mahutava seminariruumi või nõupidamissaalini välja,” selgitas ta.
Pärn toob näiteks Varuli Advokaadibüroo, kus on kuus suletud nõupidamisruumi ja kolm avatud suhtluskohta.
“Suuremaid nõupidamisruume, mida kasutatakse näiteks kogu osakonna ühistegevusteks ja otsustamiseks, on mõistlikum sisustada kergete seminaritüüpi laudadega,” ütles Iseasi disainipealik.
Tema sõnul kasutatakse büroodes liiga vähe seisukõrgusel kohvilaudu, mis on aga tihti kohad, kus sünnivad parimad spontaansed ideed ja kus töö edeneb kõige paremini. “Seal kohtud kolleegiga, kellega kohtuda ei plaaninud. Teid ühendab näiteks vaid kohv ja hetkeline näiline paus tõsisest tööst, mis võib osutuda viljakaimaks hetkeks teie tööpäevas,” selgitas Pärn.
Väldi pimeda kongi ehitamist. Nõupidamisruumi puhul soovitab Pärn kindlasti vältida olukorda, kus koosolekuruum sarnaneb pimeda kongiga. “Õhk ja valgus on esmased. Pigem väiksem laud kui liialt täis pressitud ruum,” jätkas ta.
Samuti soovitab disainipealik koosolekuruumi luues mõelda sellele, et seal saaks püsti tõusta ja aeg-ajalt lõdvestuda. Oluline on ka ruumi akustika ning Pärn soovitab otsida loovamaid lahendusi kui ripplagi.
Varuli Advokaadibüroos on iga töötaja töökoht otse akna kõrval, mistõttu asuvad büroo abiruumid, aga ka enamik koosolekuruume maja keskel. “Oleme inimeste töökohtasid pidanud koosolekuruumidest tähtsamaks, nii et kõik töökabinetid on akna ääres,” selgitas Varuli Advokaadibüroo juhtivpartner ja vandeadvokaat Martin Tamme. Tema sõnul oligi esimene tõsine planeerimise koht ruumide jaotus, sest lisaks akende soovituslikule olemasolule peab koosolekuruumi ka n-ö vastuvõtualalt ligi pääsema.
Kuna Varuli Advokaadibüroos kasutatakse koosolekuruumina akendeta ruume, oli vaja ära hoida ebameeldivat kinnise ruumi tunnet. “Lahenduseks on küll klaasseinad, kuid see tekitab kohe probleemi heliisolatsiooniga, mis on meie jaoks tähtis.” Tamme sõnul on klaasseinte juures kasutatud müra summutavaid materjale ning ruumide sees täidavad sama eesmärki seinavaibad ja kardinad.
Valgust peab saama lihtsalt reguleerida. Nii nõupidamisruumi kui ka kogu büroo valgustusest rääkides märkis tööinspektsiooni töötervishoiu peaspetsialist Silja Soon, et valgusallikas ei tohi asetseda töötaja otseses vaateväljas. “Akendes peab olema valgust reguleeriv kate ning valgus ei tohi olla otseselt suunatud (ega ka langeda) arvutiekraanile.” Soone sõnul peab ruumide üld- ja kohtvalgustus olema piisav, et tagada tööks vajalik pindade valgustatus, aga ka kontrastsus.
Martin Tamme sõnul võivad ettevõtete ootused koosolekuruumi valgustusele erineda. “Kui ei toimu “tihe töö” paberitega, vaid nõupidamine, mille käigus tehakse mõningaid märkmeid, võib vähem intensiivse valgusega tekkida parem atmosfäär. Samas peavad töökohad nõupidamislaua taga olema lihtsasti ja hästi valgustatavad.”
Kommentaar
Usalda arhitekti ja mõtle tulevikule
Martin Tamme, Varuli Advokaadibüroo juhtuvpartner ja vandeadvokaatKoosolekuruumide kujundamise lähteülesandes jätsime arhitektile tegelikult päris vabad käed. Kuna meie suhtlemine kliendiga toimub büroos alati koosolekuruumis, vajame rohkem kvaliteetseid väiksemaid ruume ning ühte, mis on teistest esinduslikum ja suurem. Sisustamisel usaldasime arhitektide ettepanekuid, andes neile viimistluse tegemisel vabad käed. Selle tulemusel sündisid üsna eriilmelised ruumid ja lahendused, mis rikastavad töökeskkonda. Eriilmelisuse järgi said ruumid kiiresti “rahvasuus” ka oma nime.Enne koosolekuruumi ehitamist tasuks läbi mõelda ruumis kasutatav tehnika ning selle vahetamise ja lisamise võimalused.Kui on vaja mitut eri suurusega koosolekuruumi, tasub panustada lahendusele, kus vähemalt kaks kõrvuti asetsevat koosolekuruumi saab omavahel ühendades üheks suureks ruumiks teha. Ventilatsiooni- ja kliimaseadmete puhul tuleb tellijal olla tähelepanelik ja hoolas, millise standardi järgi neid seadmeid valitakse, kas arvestatakse ka lampide hulka ja nende “küttevõimsust” ning pigem tuleks n-ö üle dimensioneerida.
Pane tähele
Valgustusele kindlad nõuded
nõupidamisruumi ehitamise eripära
Millega arvestadaRuumi kasutavate inimeste arv.Kasutatav tehnika.Hoone asetus ehk akende olemasolu ja see, millisesse ilmakaarde need jäävad.Heliisolatsioon sõltuvalt firma spetsiifikast.
Nõudmised valgustuseleKüllaldane valgustihedus – vähemalt 500 lxAjaline stabiilsus – et ei väreleks, ei vilguks jne.Ühtlane jaotumine ruumis.Järskude varjude ja peegelduste puudumine.
Tööinspektsiooni rusikareeglidEelistada tasub jahedamaid, heledamaid toone – sobivad paremini vaimse töö tegijale.Õhuvahetus peab olema korralik, aga mitte pealetükkiv.