Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Töö kaotus ärgitas ettevõtjaks

    Üle kümne aasta lennu- ja merekaubavedude korraldajana töötanud Meelis Koitmäe koondati 2009. aastal palgatöölt ja mees oli ­dilemma ees – kas otsida uus töökoht või võtta risk ning jätkata tuttaval erialal hoopis ettevõtjana.

    “Tagantjärele võin öelda, et koondamine mõjus mulle kokkuvõtvalt hästi,” sõnab ekspedeerimisfirma OÜ Aerogistica omanik ja juht Koitmäe nüüd. “Kui sa töö kaotad ehk vette kukud, on sul kaks võimalust: hiivad ennast töövõtjana jälle kusagile turvalise parve peale, mis enamasti sinust sõltumatult allavoolu liigub, või hakkad ise ujuma ja määrad enda suuna.”
    Koitmäe sõnul mõtleb ta praegu sageli oma koostööpartnerite peale, et miks enamik neist ei võiks samuti tegutseda iseendale tööandjatena. “Paljude jaoks on ilmselt takistuseks see, et nad kardavad kaotada stabiilsuse,” seletab ta. “Töövõtjana oled sa suhteliselt stabiilses olukorras, aga ettevõtjana pead riskima ja kõige eest ise vastutama. Minu jaoks oli ettevõtjana alustamiseks ­õige aeg – mind lasti lahti, pidin kusagilt uuesti alustama ja vanust arvestades oli selleks võib-olla ka viimane aeg.”
    Lennukas algus. Ehkki Koitmäe oli oma firma ­Aerogistica registreerinud juba 2000. aastal, sisenes ettevõte veokorraldusturule alles 2010. aastal. Stardiaastad olid nii edukad, et lennutasid firma tänavu Gaselli TOPis suisa 55. kohale. Aastatel 2010–2012 kasvas Aerogistica ärikasum kümme korda ja käive kuus korda. “Nullist oli muidugi hea tõusu alustada, ent tõus on hoogsalt jätkunud ka eelmisel aastal,” kinnitab Koitmäe. “Firma käive kasvas mullu taas enam kui saja tuhande euro võrra.”
    Aerogistica klientideks on Eesti firmad – importijad ja eksportijad – ning välismaised logistikafirmad, kellega Koitmäe koostööd teeb. “Aerogistica kuulub ühte logistikaketti, mis koondab lokaalseid rahvuslikke firmasid ja seega on mul koostööpartnereid üle maailma,” räägib Koitmäe. “Maailm on suhteliselt hästi kaetud lennu- ja meretranspordi ühendustega, nii et geograafia taha asi ei jää. Soovi korral saab kauba saata ükskõik kuhu maailma otsa.”
    Koitmäe tegutseb kaubaveoagendina, kes liigutab kliendi kauba punktist A punkti B. Vastavalt kliendi soovile ja kauba kohaletoimetamise kiirusele valib kaubaveoagent optimaalsed logistilised lahendused ning organiseerib vajaliku transporditeenuse.
    “Kui Eesti tehas paneb kauba väravasse ja ütleb oma Hiinas või Ameerikas asuvale kliendile, et tulge ja võtke kaup ära, siis too Hiina või Ameerika firma pöördub mõne logistikaettevõtte poole ja see omakorda näiteks minu poole palvega saata kaup Eestist minema,” kirjeldab Koitmäe üht võimalikest tööskeemidest. Neid skeeme on muidugi erinevaid ja neid valitakse vastavalt sellele, kuidas tellijale mugavam tundub või milliseid riske ta võtta tahab.
    Kogemus ja usaldus abiks. Koitmäe on suutnud Aerogistica ainsa töötajana seni üksi hakkama saada. “Ma ei pea kauba teekonda kogu aeg jälgima,” vastab ta küsimusele, kuidas jõuab kõikide kaupade liikumist jälgida.
    “Ma ikkagi usaldan oma koostööpartnereid. Ja pealegi liiguvad ju kõik lennukid ja laevad kindla graafiku järgi. Kaubaveoagendi töö on selline, et sa ei lähe võib-olla kontorist päeva jooksul kordagi välja, aga kaup liigub.”
    Ometi nendib Koitmäe, et inimvõimetel on piir ja mahu kasvades ta üksinda enam kõike teha ei jõuaks. “See on vana tarkus, et äriedu hakkab sind saatma siis, kui sa suudad teised inimesed enda heaks tööle panna,” mõtiskleb ta. “Mina pole veel selleni jõudnud, mul ei ole praegu veel niivõrd lennukaid plaane, nagu tegelikult ettevõtjal peaks olema.”
    Tasakaalukalt ja visalt rügaja. Koitmäe meenutab kusagilt loetut, mille järgi jagunevad ettevõtjad kolmeks: 10 protsenti on neid, kes on ettevõtte pärinud, 10 protsenti on neid, kellel on väga tugev ettevõtja geen, ja 80 protsenti on neid, kes olid sunnitud  hakkama ettevõtjaks.
    “Mina kuulun kindlasti sellesse valdavasse massi ja kui aus olla, siis ma ei nimetaks ennast mitte niivõrd ettevõtjaks, kuivõrd iseendale tööandjaks,” lisab ta. “Tõeline ettevõtja võtab suurelt ette, aga mina rahuldun praegu veel selle piskuga, mis mul on.”
    Koitmäe on veendunud, et ka vaikselt ja tasapisi alustades võib edukaks saada. “Kannatust peab olema, ei pea kohe tahtma ratsa rikkaks saada,” tutvustab ta oma ärikreedot. “Paned palli veerema ja küll sinna midagi külge jääb. Aga sellel pallil peab olema hea renomee, siis ta kogub enda külge nii kliente kui ka tulu.”
     
    Üks küsimus
    Milline vanasõna iseloomustab kõige paremini teie tegevust?
    Meelis Koitmäe, OÜ Aerogistica juht ja omanikÄra lenda kõrgemale, kui tiivad kannavad. Talupojatarkust on mul alati olnud ja mul on jalad maas. Ei tohi kõrgemale hüpata, kui sa kannatad. ­Pigem mine vaikselt ja sa jõuad eesmärgile lähemale. Mina ei ole endale väga kõrget eesmärki seadnud. Minu eesmärk on olla jätkusuutlik, oma klientidele hea koostööpartner ja pakkuda neile sellist teenust, mida nad ootavad.
     
    Kommentaar
    Julgustnõudev otsus
    Haiti Arendi, OÜ Ospentos Internationali juht Tema (Koitmäe – toim) otsus hakata tegutsema ettevõtjana tuli mõnes mõttes ootamatult. Minu arust on ekspedeerimisturg Eestis suhteliselt paigas – enamik maailma suuremate ekspedeerimisfirmade esindustest on siin olemas. Et hakata siinsel turul olemasolevatele ettevõtetele konkurentsi pakkuma, nõudis kindlasti tublisti julgust ja pealehakkamist. Aga nagu näha, samm õigustas end.
     
    Taust
    Kiire kasvu põhjused Meelis Koitmäe meelest
    1. Tõus nullist. Nullist on alati hea tõusu alustada. Esiteks jätkus masu ehk peataoleku aeg turul ja teiseks oli see talle personaalselt õige aeg, sest ta kaotas palgatöö ning oli sunnitud alustama ettevõtjana.
    2. Aktiivne müügitöö. Kliendibaasi leidmiseks tuli algul aktiivset müügitööd teha. Tsiviliseeritud ärimaailmas ei ole nii, et lähed oma eelmise tööandja kliente, rind ees, ründama. Kui pakud kvaliteetset teenust konkurentsivõimelise hinnaga, siis suure tõenäosusega teeb klient korduvostu. Mida püsivam on kliendibaas, seda paremini hakkab toimima soovitusturundus.
    3. Pühendumus ­tööle. Üksinda tegutsedes teed tööd iseendale ja mitte kellegi teise hüvanguks. Mis tähendab, et pliiats ei kuku kell 17 ja pikemale puhkusele minna ei saa, sest kliendid sõltuvad vaid sinust.
     
    Mis on mis
    OÜ Aerogistica
    Asutatud 13.08.2000.Reaalset tegevust alustas 2010. aastal.55. kohal tänavuses ­Gaselli ­TOPis.Korraldab lennu- ja merekaubavedu üle maailma.Käibest üle poole annab meretransport60 protsenti klientidest on Eesti firmad40 protsenti välismaised firmad.
     
    Pane tähele
    Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väike­firmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.Äripäeva Gaselli TOP ilmus 20. veebruaril. Lähteandmeteks olid müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2010–2012. 2010. aasta käive pidi olema üle 100 € ja 2012. aasta oma alla 13 mln €. TOPi jõudistänavu 1115 ettevõtet.
    Lood gasellettevõtetest “Põdrasamblik toidab laiahaardelist äri” Räpina firmast OÜ ­ Mosolem 9. jaanuari lehes.“Eri valdkonnad hoiavad vee peal” Valgamaa firmast OÜ Starfeld 27. jaanuari lehes.“Maiusetootja magus äri” Järvamaa firmast OÜ Convi Food Sweets 5. veebruari lehes.“Tubli loomus armatuurvõrgust” Harjumaa firmast OÜ Eesti Traat 19. veebruari lehes.“Kas või läbi halli kivi” Tallinna firmast OÜst Agio Ehitus 7. märtsi lehes, “Kihk oma töökoja järele” puituksi ja -mööblit valmistavast OÜst Albero Balsa 31. märtsi lehes.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.