Apple ja Facebook tekitasid börsiralli

25. aprill 2014, 00:00

Kahe suurfirma, Apple’i ja Facebooki kolmapäeval avaldatud kvartalitulemused panid eile USA aktsiaindeksi futuurid rallima ja mõlema firma aktsia hind kerkis nii järel- kui ka eelturul.

Apple’i aktsia hüppas eile varajasel kauplemisajal New Yorgi börsil veel 7,7% lisaks 8,5%-lisele tõusule kolmapäevasel järelturul. Maailma suurima sotsiaalvõrgustiku Facebooki aktsia tõusis 3,8%. Kui Facebooki aktsia kallinemise peapõhjus oli esimese kvartali puhaskasumi kolmekordistumine, siis Apple’i turuväärtuse kiire kerkimise põhjus olid lisaks avaldatud kvartalitulemustele ka ettevõtte otsus suunata raha aktsiate tagasiostuprogrammi ning aktsia tükeldada, et meelitada ligi veelgi enam erainvestoreid.

Apple teatas koos kvartalitulemuste avaldamisega, et suurendab aktsiate tagasiostuprogrammi 30 miljardi dollari võrra, 90 miljardile dollarile. Tegevjuht Tim Cooki sõnul otsustas firma selle sammu teha, sest nende hinnangul on Apple’i aktsia alahinnatud.

Suurem dividend. Üllatusena tuli otsus viia juunis läbi aktsia split 7 : 1. Samm, millest pole väga räägitudki ning mille firma on varem välistanud. Lisaks otsustati suurendada kvartaalset dividendi umbes 8% võrra, mis viib aktsionäridele tagastatava raha hulga (koos tagasiostetavate aktsiatega) üle 130 miljardi dollari.

Ei pea aga kartma, et Apple’il jääb madratsi alla vähe raha. Teises kvartalis kasseeris firma puhaskasumina 10,2 miljardit dollarit 45,6 miljardi dollarilise käibe juures. Mõlemad tulemused lõid Wall Streeti analüütikute ootusi.

Üks muljetavaldavamaid tegureid oli Apple’i brutokasumi kasv. Apple on alati näidanud tugevaid marginaale, hämmastades paljusid riistvaratootjaid, kes maadlevad mitu korda madalama marginaali hoidmisega. Apple’i brutomarginaal tõusis 39,3%-le, kerkides aastaga 1,9 protsendipunkti, mis on lihtsalt hämmastav.

Positiivne oli ka näha iPhone’i müügi kasvu, sest tegu on endiselt kaugelt kõige suurema müügiartikliga “õunafirma” jaoks. Sel aastal müüdi kolme kuuga 43,7 miljonit iPhone’i, mida on 6,3 miljoni võrra rohkem kui aasta varem ja umbes 6 miljonit rohkem, kui analüütikud ootasid.

Vaja uusi tooteid. Kuid on ka mõni koht, mis muret valmistab. iPadide müük väheneb ja seda üsna tugevalt. Aastases võrdluses kahanes müük 3,1 miljoni võrra, 16,3 miljonile ühikule, kuid eelmise kvartaliga võrreldes oli kukkumine ligi 10 miljonit. Kui Macide müük on aastate lõikes olnud üsna stagneerunud, siis iPadide müük on kahanenud üle kahe korra nii aastases kui ka kvartaalses võrdluses.

Ja siit jõuamegi tõdemuseni, et Apple’il on vaja uut toodet. Sellest on palju räägitud ja Tim Cook on juba kaks aastat lubanud põnevaid ja uusi tooteid. Apple võib oma finantsskeemidega aktsiale lühiajaliselt küll elu sisse puhuda, kuid kolmandas kvartalis on kindlasti vaja juba näha uusi tooteid turul. On täiesti selge, et uute toodete ning kasvava kasumi ja käibega saab investorites märksa lihtsamini huvi aktsia vastu tekitada kui dividendi, split’i ja aktsiate tagasiostuga.

Rääkides võimalikest toodetest, siis suurema ekraaniga iPhone on põhimõtteliselt juba kindel. Küsimus on vaid, millal see sügisel poelettidele jõuab. Suur hulk asjatundjaid on veendunud, et firma tutvustab mingisugust n-ö kantava tehnoloogia seadet. Sa ei palka Burberry tegevjuhti Angela Ahrendtsit lihtsalt selleks, et talle palka maksta. Midagi suurt peab olema tulekul.

Praegu käimasolevaks kolmandaks kvartaliks, mis lõpeb juunis, ootab Apple käibenumbri kukkumist 36 miljardi ja 38 miljardi dollari vahele.

  • Pöörane kasvulugu

Facebook võib küll kanda tehnoloogiaettevõtte silti, kuid tegu on puhtalt reklaamifirmaga. “Näoraamatu” läinud kvartal ilmestab selgelt, kuidas üha enamatel firmadel on raske hakkama saada ilma sotsiaalvõrgustikus tegutsemiseta.

Kui Apple’ist räägime tänapäeval kui väärtusaktsiast, siis Facebook on üks kuumemaid kasvulugusid. Firma käive tegi aastaga 72% hüppe, 2,5 miljardile dollarile, lüües analüütikute ootusi. Samal ajal puhaskasum peaaegu kolmekordistus, jõudes 642 miljoni dollarini.

Reklaami otsivad ettevõtted on aru saamas, et üha raskem on sotsiaalvõrgustikku vältida. Facebookil on 1,28 miljardit igakuist aktiivset kasutajat ehk peaaegu pool kogu internetti kasutavast elanikkonnast. Veelgi olulisem on igapäevaste aktiivsete kasutajate arv, mis aastaga on kasvanud 21%, 802 miljoni inimeseni.

Firma on tugevalt kanda kinnitanud mobiiliseadmetes, mis oli tükk aega investorite ja analüütikute silmis suurim küsimärk. Läinud kvartalis teeniti 59% reklaamitulust mobiiliseadmetelt, samas kui aasta tagasi oli see veel 30% ning kvartal varem 53%. Uuringufirma EMarketer prognoosi kohaselt haarab Facebook sel aastal 22% (aastaga +4 protsendipunkti) mobiiliseadmete reklaamiturust. See jääks alla vaid Google’ile, kelle osa väheneb mulluselt 49%-lt 47%-le.

Facebooki muudab atraktiivseks see, et nad ei panusta vaid oma peamisele tootele ehk Facebookile. Selle asemel on nad valinud laienemise teiste toodete kaudu ja otsustanud suurendada tooteportfelli. Paljud küll naersid või ei mõistnud, kui Facebook ostis Instagrami, aga praegu on see tugevalt kasvav platvorm, mis püüab just neid teismelisi, kes Facebooki hülgavad.

Lisaks on Facebook turule toonud videoreklaamide teenuse, viinud reklaami Instagrami, ostnud ära poole miljardi kasutajaga WhatsAppi, virtuaalmänge tootva Oculuse ja hiljuti Suurbritannia droonide tootja. Kõik see on väga julgustav investorile, kes näeb Facebooki kasvuloona.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. April 2014, 18:36
Otsi:

Ava täpsem otsing