Autorallist militaartehnikani

29. aprill 2014, 00:00

Reisijateveo ja rasketehnika remondiga tegeleva Sebe tütarfirma Milrem plaanib militaar­turul haaret laiendada – firma toodab liikuvat juhtimiskeskust ja arendab mehitamata roomiksõidukit. Sebe ja Milremi juht Kuldar Väärsi kinnitab, et sihid on seatud Eestist, isegi Euroopast kaugemale.

Väärsi ütles, et ettevõte toodab juhtimiskeskust, mida ehitatakse veoautode põhjale. Ralli­autode jaoks mõeldud mobiilset keskust näidatakse esimest korda 19. mail Kevadtormil. Praegu meenutab üks kaubiku variant pigem uhket autoelamut, mille taga­otsa saab parkida rallimasina. Väärsi sõnul oleks militaarsem valik sisuliselt sarnane. “Küsimus on, mis sideseadmeid kasutatakse, mida ekraanid näitavad ja mis funktsioone on võimalik täita,” lausus ta.

Väärsi sõnul on sõjaväe otstarbeks mõeldud masina ehitus tehniliselt keerulisem, kuna süsteemid peavad olema töökindlamad. “Kui side maha kukub, siis rallisõitja on veidi õnnetu, aga julgeoleku puhul peavad side­kanalid töötama ja kõik komponendid peavad sobima vastavate standarditega,” lausus ta.

Katsetamine läheb palju maksma. Väärsi ütles, et masina tootmine polegi niivõrd kallis, kui sellele eelnev – projekteerimine ja katsetamine. Ta ei soovi masina hinda avaldada, kuid tema sõnul poleks see oluliselt odavam kui 300 000 eurot. Väärsi ütles, et firma ehitab ratastel liikuvat juhtimiskeskust umbes kaks kuud.

Väärsi sõnul pole nad militaarlahendusele ühtegi lepingut ega tellimust saanud, pigem on toote­arendus kasvanud ettevõtte ühest senisest tegevusest rallimeeskonna saateautodega. Väärsi näeb oma masina potentsiaali pigem Eestist väljas, mistõttu on pilgud suunatud ­Euroopast kaugemalegi. “Kui laiemat pilti ja suuremat ambitsiooni ei võta, siis pole arendusel väga suurt mõtet,” ütles ta.

Milremiga osaliselt konkureeriv Maru Metall ehitab samuti militaarrakendustega juhtimiskeskusi, kuid konteineritesse. Maru Metalli juhatuse esimehe Heiti Zukovitsi sõnul kulutavad nemad oma toote valmistamiseks aega rohkem, ligikaudu 3–6 kuud, kuid hind jääb eurodes samuti kuuekohaliseks. Zukovitsi sõnul alustas Maru tootmist kunagi esimese tellimuse tõttu, millest hiljem on kujunenud nišiäri.

Väärsi ei pea end Maru Metalli otseseks konkurendiks, kuna Milremi masin on kiiresti käivitatav mobiilne staap. Samuti on Maru konteinerlahendus Väärsi hinnangul odavam ja lihtsam. “Meie lahendus suudab ka liikumise pealt ülesandeid täita, konteiner mitte. Nendele me otseseks konkurendiks ei hakka,” ütles Väärsi.

Uusi töötajad pole firmal esialgu palju vaja läinud. Väärsi sõnul ehitavad juhtimiskeskust samad inimesed, kes on aastaid renoveerinud Põhjamaade busse ehk omandanud sealt kogu kompetentsuse, kogemuse. “Järk-järgult on tulnud ka keerukamaid erilahendusi. Kindlasti oleme huvitatud noortest tehnikahuvilistest inimestest, kellel on eelistatult vastav haridus ja silm särab,” lisas ta. Tema sõnul ei pea väljastpoolt Eestit hakkama inimesi otsima, pigem on küsimus, kuidas leida siinsetele huvilistele piisavaid väljakutseid.

Missiooniga roomiksõiduk. Peale liikuva juhtimiskeskuse arendab Milrem ka juhita roomik­sõidukeid, mida saaks kasutada nii pääste- kui ka militaartöödeks. Firma masin peaks Väärsi sõnul olema mobiilne ja kerge platvorm, mis on mõeldud näiteks kauba viimiseks ühest kohast teise. “See ei ole tavapärane liikumisvahend, vaid mingi ülesande täitmiseks mõeldud tööriist,” ütles ta.

Väärsi ei taa roomiksõidukite kohta täpsemalt rääkida, kuna kõik pole veel patenteeritud. “Laias laastus üritame luua multifunktsionaalset platvormi, mis ei vaja inimese juhtimist. Eelkõige selleks, kus inimtööjõu kasutamine on ohtlik või inimese kasutamine ei anna lisandväärtust. Umbes 2–2,5 aasta pärast võiks roomikmasin valmis olla,” ütles Väärsi.

Roomikuprojektis töötab neli inimest. Väärsi  tahaks kaasata ka ülikoolis mehhatroonikat ja teisti tehnilisi erialasid õppivaid tudengeid. “Ilmselt tekitame töögrupi, kus üliõpilastel on võimalik kaasa rääkida,” ütles Väärsi.

Tema sõnul on Milrem 300 000eurose roomikuprojekti jaoks taotlenud kaitseministeeriumilt 30 000–60 000 eurot toetust. “Ametlikku vastust ei ole veel tulnud, aga loodame, et pisut toetatakse.”

Aasta pärast maailmaturule. Aasta alguses kaitseväe remondi- ja hooldushanke võitnud Sebe loodab sama alltöövõtu saada jalaväe uutele tanki meenutavatele roomik­masinatele ja lätlaste CVR(T) soomukitele, kui lõunanaabrid peaksid need hankima.

Käegakatsutav eesmärk on olla nii juhtimiskeskuse kui ka roomiklahendusega järgmisel aastal Londoni DSEI kaitsetööstuse messil. Milrem soovib selleks ajaks jõuda nii kaugele, et suudab teha konkreetseid pakkumisi. DSEI messi tähtsust hindab kõrgelt mehitamata õhusõidukite tootja Eli tegevjuht Tõnu Vaher, kes on näitustel osalenud alates 2000. aastast ja seni saanud enda hinnangul väga palju kasu.

“Me saame sealt uusi kontakte ja messil osalemine näitab, et oleme pidevalt areenil. Kui oled seal aastaid olnud, siis mingil hetkel hakatakse sind ka tõsiselt võtma. Meie oleme kaua aega olnud, kliendid näevad meid, nad julgevad tooteid tellida,” ütles Vaher. Tema sõnul on seal esindatud kõik maailma suuremad ja väiksemad ettevõtted.

Väärsi ütles, et firma ambitsioon ei ole olla õnnelik ainult sellepärast, et Eesti riik meilt tellib. “See on liiga väike turg, sellest tuleb näha kaugemale,” ütles Väärsi.

Samuti on Sebe sõlminud koostöölepingu BAE Systemsiga, kellega arutab koostööprojekte ja -võimalusi. Väärsi sõnul on maailma suurtööstustega koos töötamine Eesti ettevõtjate jaoks mõistlik. “Üksi oma tootega turule minna ei pruugi strateegiana tihti toimida. Mõnikord tuleb alustada sellest, et kellelegi allhanget teha, et mõista sektori toimivust ning seeläbi alustada oma toodetega,” lisas ta.

 

Mis on mis

  • Milrem OÜ

Asutati 25. juunil 2013.
Töökodasid Eestis viis – Tallinnas, Kosel, Jõgeval, Tartus ja Võrus. Töökodasid kasutatakse vastavalt projektidele.
Hooldab-remondib Tallinnas kaitseväe 160 soomusmasinat 4+4 aasta pikkuse lepingu alusel. Autopargi haldus, aastahooldus, remont, varuosad, keretööd, värvimine, masinate täiendamine (Praegu puudu soomuse keevitajad, keda ettevõte koolitab). Võrus hooldab-remondib ralli saatemeeskonna saateautosid. Võrru kavandatakse ka militaarrakendust, mida saaks kasutada sõjaväes staabimasinana.
Arendab roomiksõidukeid.

 

Kommentaar

  • Tänavu anname toetusi 200 000 eurot

Artur Jugaste, kaitseministeeriumi pressiesindaja
Kaitseministeerium otsib arendusprojekte, mis on otstarbekad Eesti riigikaitsele või sisejulgeolekule ja millel on ekspordipotentsiaal.
Toetuste eelarve on 200 000 ­eurot ja see jagatakse vähemalt kolme projekti vahel. Tänavu esitati konkursile 11 taotlust, nende hulgas on ka Milrem projektiga, mille eesmärk on mehitamata hübriidse transpordivahendi arendus ja testimine. Taotlusi hindas kaitseministeeriumi kaitsetööstuse arenduskomisjon. Otsuse langetab lähi­nädalatel komisjoni hinnangu alusel kaitseministeeriumi juhtkond.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. April 2014, 18:46
Otsi:

Ava täpsem otsing