Logistika. Arvuta reostus

06. mai 2014, 00:00

Rahvusvahelisi logistikateenuseid pakkuva Šveitsi firma Panalpina uus lahendus võimaldab klientidel teada saada, kui säästlik on nende kasutatav transporditeenus.

Eestis selle teenuse kasutajaid pole, siinsed  öko- ja maheärid valivad transpordi eelkõige teenuse hinna ja kiiruse põhjal, mitte selle järgi, kui palju see keskkonda reostab.

Panalpina CO2 arvutamise vahend selgitab automaatselt välja kõik heitkogused, mis transporditeenuse kasutamisel tekivad. Arvutus põhineb hiljuti Euroopas kasutusse jõudnud aruandluse standardil, mis näitab kütuse tootmiseks kuluvat energiat ja selle kasutamisel tekkivate kasvuhoonegaaside hulka.

Kuna klientidele koostatakse täpsemaid aruandeid, võimaldab see ülemaailmset transporti kasutavatel ettevõtetel välja töötada tõhusamaid strateegiaid ja vähendada mõju keskkonnale.

Kõik võetakse arvesse. EcoTransIT arvutab heitkoguse iga saadetise kohta, võttes arvesse ka kauba eelvedu. Saadetise puhul arvestatakse transpoditava vahemaa pikkust, kauba kaalu, transpordi liiki ning laeva või lennuki tüüpi. Õhu­transpordi puhul võetakse arvesse ka mitme lennujaama kasutamise võimalust, sest sageli toimuvad lennud mitme sihtkoha vahel. Ookeanitranspordi korral võetakse arvesse laeva suurust ja selle liikumise kiirust.

Vahemaade arvutamiseks kasutatakse Geograafilise Informatsiooni Süsteemi (GIS) ning andmebaase, mis sisaldavad teedevõrgustikku ja rohkem kui 100 000 lennujaama ja sadama geograafilisi koordinaate.

Kõik andmed saadetise kohta saadetakse Panalpina kommunikatsiooniplatvormi EcoTransIT serverisse, kus toimuvad arvutused, milleks rakendatakse erinevaid algoritme CO2 heitkoguste ja muude seoste, näiteks tekkivate tahkete osakeste parameetrite hindamiseks. Tulemused saadetakse tagasi Panalpinasse, kus andmed salvestatakse ning raportite põhjal koostatakse klientidele vajalikud aruanded.

Täpsemad aruanded sünnivad efektiivsemalt. EcoTransIT on Panalpina globaalse kvaliteedi-, tervishoiu -, ohutus- ja keskkonnaosakonna juhi Lindsay Zinggi sõnul paindlik massarvutusteks sobilik tarkvara, mis võimaldab koostada täpseid ja üksikasjalikke aruandeid, tehes seda samas varasemast hulga efektiivsemalt.

Ettevõtte järgmine samm on teha näitajad kättesaadavaks otse kliendile.

Panalpina teenuseid saavad Eesti firmad kasutada ACE Logisticsi kaudu, mis firmat siin esindab, ent esialgu pole ettevõttel veel ühtegi teenusest huvitatud klienti olnud.

  • Hind versus keskkonnasäästlikkus

Eesti öko- ja maheärid valivad transpordi eelkõige teenuse hinna ja kiiruse põhjal, mitte selle järgi, kui palju see keskkonda reostab.
Kaupluse Loodusand omaniku Eve Pakkase sõnul on jaekaubanduses, kus tegutsetakse, logistika puhul kõige olulisem kaupade kiire liikumine.
“Kasutame peamiselt Smartposti ja Post24 teenuseid,” rääkis Pakkas. “Võrreldes mõne aasta taguse ajaga, kus mahetootjad tõid üle Eesti ise oma transpordiga kauba kohale ja kus kauba kohaletoimetamine võis vahel venida mitme nädalani, on võimalus kasutada lihtsat ja kiiret postiteenust andnud väga palju eeliseid,” rääkis ta. “Näiteks ei ole vaja enam tellida suuri kaubavarusid ja neid säilitada, vaid tellimusi saab edastada vastavalt vajadusele,” selgitas Pakkas.
“Meie peame oluliseks kiiret ja kvaliteetset teenust, kuna meile on tähtis, et saaksime kauba kätte tähtajaliselt, mitte niivõrd kõige odavamalt,” lisas ta. Kui alternatiivina oleks võimalus kasutada samadel tingimustel loodussäästlikku transporditeenust, valitaks Pakkase sõnul kindlasti see.

Võetakse see, mis on odavam. Mahetootja OÜ Kopra Karjamõis peremees Jüri Koppel Ütles, et logistikateenuse valimisel on põhiline kriteerium hind. “Võtame selle, mis on odavam ja tundub seega kõige mõistlikum,” selgitas Koppel.
“Hea, kui saaks ka kõike muud arvesse võtta, kuid paraku tuleb jälgida, et asi inimesele ikka jõukohane oleks,” lisas ta. “Seega mina leian, et hind on kindlasti üks väga oluline tegur, vähemalt meie oludes ja väike­ettevõtete puhul.”

 

Mis on mis

  • EcoTransIT

Arvutab automaatselt kõik klientide heitkogused, mis transporditeenuse kasutamisel tekivad.
Põhineb hiljutisel Euroopa standardil EN 16528.

  • EN 16528

Transporditeenuste energiatarbimise ja kasvuhoonegaaside heitkoguste arvutamiseks välja töötatud standard.
Põhjalikum kui tavaline süsihappegaasi aruandlus ja heitkoguste arvutamine, sest võtab arvesse süsihappegaasi ekvivalente (CO2e), mille hulka kuuluvad teised kasvuhoonegaasid lisaks süsihappegaasile.
Transportimisel tekkiv metaan (CH4) ja dilämmastikoksiid (N2O) teisendatakse süsihappegaasi ekvivalendiks koefitsiendiga 25 ja 298 (1 kg CH4 võrdub 25 kilogrammi CO2) .

 

Üks küsimus

Kas hindate transpordi valimisel seda, kui palju see keskkonda reostab?

Juhan Särgava, Saidafarmi peremees
Praktilises elus on see küsimus tähtsuselt tunduvalt tagapool neist, kust leida toote komponendid, vastu võtta vajalikud kontrollid, leida sobilik tööjõud, mida teha n+1 lepingu tähtaja saabumisega jms. Küll aga sobib sedalaadi küsimus suurepäraselt juurdlemiseks avaliku sektori palgalistele, kellel vähegi igav hakkab. Ettevõtja otsib ikka parima võimaliku logistika. Teoreetiliste ja ulmeliste teemadega tegelemiseks aega lihtsalt ei ole. Hindamiseks muud praktilist meedet ei ole kui kolm või enam pakkumist... Sõidad ise teekonna läbi ja lööd kulud kokku.

Peeter Jalakas, Ökosahvri omanik
Meil Ökosahvris on 2/3 logistikateenusest isiklik ehk enda kätes ja reklaam käib suust suhu. Minu nägemus on, et kui midagi kellelegi peale sundida, siis tavaliselt ei taheta sellest midagi teada.
Meil on palju erinevaid kaubaartikleid ühes kohas, võõraid artikleid me ei müü. Vastutame oma kauba eest ja viime selle inimesele koduuksele kätte. Meil on oma lojaalsed kliendid, näiteks mitmed restoranid ja kauplused.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. May 2014, 18:48
Otsi:

Ava täpsem otsing