Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
3 soovitust, mida teha enne ettevõtte müüki
Kuidas oma ettevõtet võimalikult edukalt müüa ja kuidas edukas müük ette valmistada, selgitab advokaadibüroo Borenius partner Kristel Raidla.
1. Võta vajalik aeg. Ettevõtte müügiprotsessi pikkust tuleb mõõta kuudes, mitte nädalates ega päevades. Ajakava osas tasub algusest peale realistlik olla ning selle koostamisel silmas pidada, et väike tehing ei tähenda alati kiirelt ja valutult kulgevat müügiprotsessi.
Ettevõtte müük nõuab olulise ajalise ressursi panustamist nii omanikelt kui juhtkonnalt. Seetõttu tasub müügiperioodi valikul vältida äritegevuse tipphooaega, uuele turule sisenemise perioodi, oluliste ümberkorralduste aega ja muid kiireid perioode.
2. Valmista ette ja jää endale kindlaks. Ka müügiprotsessi jooksul tekib sageli ummikseis, olgu siis pingeliseks kiskunud läbirääkimiste või muude ootamatuste tõttu. Tihti valab õli tulle see, et mõni asjaosaline avaldab ummikseisu lahendamiseks ajalist survet.
Tegelikkuses on ülimalt vähe tehinguid, kus ajalisel faktoril on selline tähtsus, et seatud tähtaegade edasilükkumisel on läbirääkimistele fataalne mõju. Ajaline surve on enamikel juhtudel pigem taktika kui objektiivse kiirustamise vajaduse küsimus. Seetõttu tasub vahel aeg maha võtta, lasta asjadel settida.
3. Tee paberid korda. Ostja vaatab ettevõtet alati kriitilisema pilguga kui müüja ja esmamuljet on sageli keeruline murda. Seetõttu tasub ettevõte üle vaadata ja võimaluste piires korda teha enne, kui ostja puudustele tähelepanu juhib. Seejuures on mõistlik alustada A-st ja B-st ehk hoolitseda selle eest, et ettevõtte dokumentatsioon oleks hästi süstematiseeritud ja säilitatud. Korralagedus dokumendihalduses jätab halva mulje ka siis, kui sellega ei kaasne konkreetseid juriidilisi riske dokumentide sisus või nende puudumises.
Kui dokumendihaldus on korras, tuleks olulisemad dokumendid ka sisu poolest läbi käia. Iga kivi alla ei ole mõtet vaadata, töötada tuleks ettevõtte eripärasid arvestava kontrollküsimustiku alusel.
Sellest, kuidas ennast ette valmistada ettevõtte edukaks müügiks, saab lähemalt teada 23. mail Boreniuse, Redgate Capitali ja Äripäeva praktilisel hommikuseminaril „Kuidas targalt ettevõtet müüa?“
Autor: 1321-aripaev