Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kus on maailma suurim veiniturg?
Eelmisel aastal sai USAst maailma suurim veiniturg, tõugates Prantsusmaa esmakordselt teisele kohale. Prantsusmaad nähakse tihti, kui veini kodumaad, kuid ameeriklastele on vein lihtsalt väga maitsema hakanud.
USA tarbijad ostsid 2013. aastal 29,1 miljonit hektoliitrit veini, mis on 0,5% võrra enam kui 2012. aastal. Prantsusmaa veinitarbimine langes aga peaaegu 7% 28,1 miljonile hektoliitrile, märkis Rahvusvaheline Viinamarja ja Veini organisatsioon OIV.
USA tarbijad jäävad veini tarbimises inimese kohta aga siiski veel kõvasti maha. Keskmine prantslane tarbib peaaegu 1,2 pudelit veini nädalas, mis on keskmiselt kuus korda enam kui keskmine ameeriklane. Inimeste tarbimisharjumused on Euroopa veiniriikides aga üpris dramaatiliselt muutumas.
“Sellistes riikides nagu Prantsusmaa, Itaalia ja Hispaania, tavatsesid inimesed juua palju veini, kuid tarbimisharjumused on muutumas,” sõnas OIV peadirektor Jean-Marie Aurand.
Maailma suuruselt kolmas veinitootja Prantsusmaa, millest eespool on vaid Itaalia ja Hispaania, on maailma suurim veinieksportija; Prantsusmaa ekspordimaht on 7,8 miljardit eurot. Prantslaste veinitarbimine vähenes aastatel 2002-2011 enam kui 20% võrra 46,4 liitrile aastas.
USA tarbijate veinitarbimine kasvas samas ajavahemikus aga peaaegu 17% 9,1 liitrile inimese kohta aastas.
Üleüldiselt kukkus maailma veinitarbimine eelmisel aastal 1% 239 miljonile hektoliitrile ning seda peale nelja aastat stabiilsust.
“Kauaoodatud paranemine, mis ei ole veel hoogu sisse saanud, märgib 2008. aastal alanud finantskriisi lõppu,” märkis Aurand.
Maailma veinitootmine kasvas eelmisel aastal 9,4% 279 miljonile hektoliitrile; tootmise kasvule aitasid kaasa rekordilised saagid Hispaaniast, Tšiilist, Lõuna-Aafrikast ning Uus-Meremaalt, märkis OIV.
Rahvusvaheline veinikaubandus kukkus 2,2% 98 miljonile hektoliitrile, kuid 2013. aasta kõrgemad keskmised hinnad viisid müügitulu 1,5% kasvule, mis oli 25,7 miljardit eurot.