Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Avangardikunstniku ranged vormid
Eesti avangardkunsti elava klassiku Raul Meele retrospektiiv Kumus pakub vaatamiseks töid kunstniku erinevatest loomeperioodidest.
Konrad Mäe ja Raul Meele vahele jääb kogu eesti 20. sajandi kunsti ajalugu, ütleb näituse üks kuraatoritest Eha Komissarov. Esmapilgul suurustlev väljaütlemine on tegelikult väga tabav: mitte keegi teine 1970. aastatel kõrgperioodi saavutanud eesti kunstnik ei viinud meie kunstikultuuri niivõrd radikaalsetesse ja läänega sünkroonis olevatesse kõrgustesse kui Raul Meel.
Meel õppis ja töötas elektriinsenerina ning oli laskesportlane – tema vaated kunstile ja kunsti tegemisele on sellest tugevalt mõjutatud. Tema kuulsaim 97 pildist koosnev sari “Taeva all” 1972. aastast põhineb tema ülikooliaegsete õpperaamatute joonistel, milles ta nägi kunstilist potentsiaali.
Diagrammidest koosnev kunst. Meelt erutasid tavalisele inimesele arusaamatuks jäävad diagrammid, millest ta erinevate kombinatoorika harjutuste tulemusel lõi näiteks sinimustvalgeid siiditrükke – värvikombo, mis tollal rangelt keelatud oli. Neid diagramme saab igaüks näitusel ka ise kombineerida ja välja printida.
Ilmselt mõjutas Raul Meele tehniline taust ka tema kõige varasemaid, kirjutusmasinaga tehtud teoseid. 1968. aastast pärineb Meele esimene sari “Klubi”, mis hõlmab kirjutusmasinaga trükitud erinevaid sümbolistlikke kujundeid, mis koosnevad kord sõnadest, kord häälikutest või lihtsalt abstraktsetest kujunditest, mida klaviatuur võimaldab. Nii on ta märgiliselt, tabavalt ja huumoriga edasi andnud selliseid mõisteid nagu anarhia, majandusaasta kokkuvõte, poliitiline tasakaal, konflikt jne.
Sellest perioodist pärineb ka Raul Meele esimene skulpturaalne installatsioon “Täringud” – elusuuruses täringud, mille esimese eksemplari olevat 1969. aastal üks tudengineiu Tartu Ülikooli kohvikus katki istunud.
Kontseptualismi ja maisuse sümbioos. Meele loomingu ampluaa on lai. Kirjutusmasinajoonistustest ja tehniliste diagrammide tõlgendustest jõudis ta 1980. aastatel maalikunstini. Ent maaliski jäi Meel rangelt süstemaatiliseks ja ratsionaalseks, lähtudes geomeetriast.
Viimasel kümnendil on Raul Meel peamiselt tegelenud tuleetendustega. Range loogika on muteerunud maiseks müstikaks. Maisusega on Meel aga alati seotud olnud, olles pikki aastaid mesiniku ametis. Ehk ongi see vastandite kooslus – äärmine kontseptualism ja maised elemendid – võimaldanud Raul Meelel luua eesti kunstiajaloos niivõrd erilist loomingut.
Avangard
“Raul Meel. Dialoogid lõpmatusega”
Kumu Kunstimuuseumis, Weizenbergi 34 / Valge 1, TallinnNäitus on avatud kuni 12. oktoobrini