Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
IT-investeering peab andma rahas mõõdetavat tulu
Investeeringuid tehakse tulevase kasu saamise eesmärgil. Iga investeering peab tooma kas otsest rahalist või kaudset kasu, näiteks efektiivsuse kasvu kaudu. Selle loogika vastu ei tohiks eksida ka ettevõtete IT-investeeringute puhul.
Sagedamini on vaja investeerida võrguühendustesse, sülearvutitesse/serveritesse ja tarkvarasse. Enamikku sellekohaseid otsuseid võetakse paratamatusena, st eksitakse hea tava vastu, et iga investeeringut tuleb eelnevalt põhjendada ning selle tasuvust jooksvalt mõõta.
Vaja mõõdikut. IT-investeeringute hindamise põhiküsimus on, kuidas leida ostetavale väärtusele (IT-väljundile) adekvaatsed ärilise tulemi mõõdikud. Paljudele mittefinantsilistele tulemustele on siiski võimalik määrata rahaline vaste, kuigi esmapilgul võib see tunduda keeruline. Tuleb leida, kuidas investeering mõjutab ärilist tulemust.
Võtame näite. Olemasoleva tarkvara ebapiisava funktsionaalsuse tõttu on vaja soetada uus laomoodul või täiendada olemasolevat. Kui kaupade aegumise jälgimise funktsiooni täiendamise kulu on 10 000 eurot, siis mis on selle investeeringu äriline mõju?
Antud juhul on võimalik hinnata, kui suurel hulgal kaupu keskmiselt kuus seetõttu maha kantakse, et puudub piisavalt hea ülevaade kaupade aegumisest ja töötajad teevad füüsilise kontrolli käigus vigu, ning kui palju kulutatakse sellele tegevusele tööaega. Ütleme, et iga kuu kantakse kaupa aegumise tõttu maha keskmiselt 3000 euro eest ning üks töötaja kulutab aegumise kontrollile poole oma tööajast (10,5 päeva kuus).
Tasuvus. Seega, kui töötaja palgafond on 1500 eurot, on eeldatav igakuine kokkuhoid 3750 eurot ehk investeeringu tasuvus kolm kuud. Sellele lisaks kasvab samal ajal teenuse kvaliteet ehk suureneb rahulolevate klientide hulk.
Jooksvalt saab veel mõõta, kui palju kaupa pärast uue lahenduse kasutuselevõtmist vähem maha kantakse ning kui palju kulub nüüd töötajal aega kaubaga tegelemiseks. Selleks et IT investeeringu tasuvust oleks võimalik mõõta, tuleb vastava vajadusega tellimise ja planeerimise faasis arvestada.
Autor esineb konverentsil “Big 4” 28.–29 mail.