Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

E-kaubandus vaeb tasuta transporti

Tanel Raig 26. mai 2014, 15:17

Eesti veebipoed on mures. Kullerfirmade terminalid upuvad veebipoodide pakkidesse. Kuid pakid on Hiina veebipoodidest, kus pakutakse kliendile ostetud kauba tasuta transporti.

AS Eesti Post on aasta alguses saatnud välja mitmeid pressiteateid, mis räägivad Hiina e-poodidest saabuvate pakihulkade rekorditest. Näiteks märtsis saabus Eesti Posti kaudu Hiinast 109 000 pakki. Aasta varem oli pakke olnud 30 000 ja veel aasta varem vaid 16 000. Tänavu esimeses kvartalis tuli Hiinast rohkem pakke, kui terve eelmise aasta peale kokku. Eesti elanike trend tellida kaupu üha enam Hiina e-poodidest on ilmne. Aprilli alguses kutsus Eesti Post oma koostööpartneri Cherry kontorisse kokku e-äri teemalise ärihommiku, et arutada asjast huvitatutega, millise kännu taga on kinni eestimaiste veebipoodide kasvuambitsioonid.

Eesti Posti juhatuse esimees Aavo Kärmas oli kindel, et on vaid lähiaja küsimus, millal tuleb Eesti e-kaubanduses jõuline kasv. Ühiselt leidsid  ärihommikul osalejad, et Eesti e-äride kasvule aitab kaasa usaldusväärsuse tõstmine, tarneaegade lühendamine ja Eesti e-poodide võimalus kombineerida e-kaubandust tavapoega – seda välismaised e-kauplejad Eesti kliendile pakkuda ei saa.

Kuid oli üks teema, mis tegi ärihommikul nõutuks. „Mingi valemiga pakuvad Hiina poed tasuta transporti. Me ei ole seda suutnud välja mõelda,“ tõdes Eesti Posti juhatuse liige ja logistikavaldkonna juht Ansi Arumeel. „Ilmselt peab Hiinas selle keegi ka kinni maksma ja ilmselt on see Hiina riik, mis on ka mõistlik, et aidata oma e-poodidel turule sisse süüa,“ pakkus ärihommikul omapoolse versiooni OÜ Cherry Media juhatuse liige Allan Martinson.

Tasuta transport mitmekordistab müügi
Tasuta transport on e-kaubanduses võimas vahend müügi kasvatamiseks. Selle turundusvõtte edukust tõestab kasvõi Hiina e-kaubamajade edu. Kuid ka Eesti e-poed on seda mõnedes kampaaniates julgenud katsetada ja olnud edukad. Cherry Eesti tegevjuhi Martin Kõiva ütlusel on nad näinud, milline on ostja psühholoogiline barjäär, kui ta peab e-poest kaupa ostes veel millegi eest maksma peale kauba. Näiteks transpordi eest. Meie veebipoest ostetud kaubale käiakse 70% ulatuses ise järel, rääkis Kõiva. Ostetakse 3 eurone seep ja sõidetakse Sakust Tallinna järele, et saada see tasuta, kirjeldas ta.

Klick Eesti turundusdirektori Priit Pommer rääkis, kuidas Klicki e-poes pakuti 3 kuu jooksul telekate tasuta transporti. „Tasuta transport kehtis vaid teleritele, mille müük kasvas sel perioodil e-poes mitmekordselt,“ rääkis Pommer. Ta lisas, et Klick’i e-poest ostmisel on transpordi tasu alati 2,49 eurot, sõltumata paki kaalust või suurusest. „Meie jaoks oli üllatav, et selle väikese tasu kaotamine nii oluliselt müüki mõjutas – arvestades, et teleka hinnast ei moodusta 2,49 eurot üldjuhul ühtegi protsenti,“ ütles ta.

Pommer ei osanud öelda, et mis juhtuks, kui nad teeksid tasuta kojuveo e-poest kogu kaubavalikule. „Telerite müüginumbri tõus vihjab, et ilmselt on mõistlik transporditasust kui sellisest üldse loobuda – kliendil üks mure ostuprotsessis vähem. Meie jaoks ei kata kliendilt küsitud 2,49 eurot täna reaalsest transpordikulust suurt midagi,“ selgitas Pommer.

Cherry Media juhatuse liige Priit Tomp on Äripäeva teemaveebile kaubandus.ee öelnud, et Cherryl on tasuta postiteenuse päevad suurendanud tootemüüki keskmiselt 2-4 korda. „Erilise hoo saavad sisse madala hinnaga tooted, kus keskmine postikulu (2,35 eurot saadetise kohta) moodustab proportsionaalselt suurema hinnavõidu,“ rääkis Tomp.

Tompi sõnul ei ole transpordi eest maksmise küsimus ainult Eesti tarbijatel, vaid pigem on tegu ülemaailmse trendi ja sooviga. „Erinevate uurimuste tulemusena võib väita, et tasuta saadetis on e-poodluse number 1 ostuotsuse mõjutaja ja mitte ainult – tasuta transport võib suurendada ostukorvi väärtust kuni kolmandiku võrra,“ ütles Tomp.

Kes panna maksma transpordi eest
Cherry korraldab tasuta transpordi päevi kord kvartalis. Allan Martinson käis e-äri ärihommikul välja mõtte, et kui pakifirmad võtaks Eestis julguse pakkuda hinda 0,5 kuni 1 euro, siis suudaksid veebikauplused transpordi kliendi eest kinni maksta.

Itella SmartPosti tegevjuht Risto Eelmaa suhtub Martinsoni mõttesse üsna kategooriliselt. „Tänase tehnika ja tehnoloogia juures on lihtkirja saatekuluga kvaliteetse pakiteenuse pakkumine Eestis ebareaalne ning kindlasti mitte jätkusuutlik,“ leiab Eelmaa. Tema põhjendus on lihtne. Teenuse hind peab lähtuma põhimõttest, et oleks võimalik pidev teenuse arendamine ja selleks jaoks teha uusi investeeringuid. Eelmaa kinnitusel on ka täna Eestis e-poode, kes pakuvad tasuta transporti. Tasuta transpordi pakkumine on tema sõnul kinni peamiselt e-kaupmehe hinnakujunduses. „Kõige levinum viis tasuta transpordi võimaldamiseks on teatud ostusumma ületamine, millest alates transpordikulu kliendilt ei küsita,“ selgitab Eelmaa.

Eesti Post on leebem. Ansi Arumeel leiab, et soodsama hinna pakkumine on kindlasti võimalik, kuid siis tuleks teha mõningaid muudatusi teenindustasemetes. „Kokkuvõttes ei saa keegi pakkuda hinda, mis ei kata ära kulusid,“ lausub Arumeel. Ta selgitab, et ilmselt ei oleks odavama hinna puhul võimalik pakkuda näiteks järgmise päeva tarnet, pakkide väljastuskohti oleks vähem kui praegustes võrgustikes, ( näiteks Tallinnas 1-2 väljastuspunkti, mis teenindaks suure osa kogu e-kaubanduse mahust), tõenäoliselt poleks sellist hinnataset võimalik ka pakkuda kogu Eestis, vaid ainult suuremates linnades. „Usun, et soodsama tarnelahenduse leidmine on kindlasti võimalik, kuid see saab toimuda müüjate ja teenusepakkujate ühise diskussiooni ja koostöö tulemusena,“ leiab Arumeel.

Sellise koostöö näide on ka olemas. Baltimaade e-kaubandusgruppi kuuluv veebipood Kaup24 (hiljuti nimega DLB.ee) hakkas tasuta Post24 teenust klientidele pakkuma eelmise aasta novembrist. E-kaubamaja omanikfirma OÜ DLB Trading tegevjuht Danel Valge sõnul on transpordikulu e-kaubanduses oluliseks teguriks ostuotsuse kujundamisel. Seetõttu otsustatagi korraldada kampaania ja pakkuda klientidele võimalust soetada ostusummast olenemata tooteid tasuta transpordiga. Kampaania viiakse läbi Eesti Postiga, kes tegutseb üle Baltikumi. Kuna Kaup24 kuulub gruppi, mille ettevõtetel on suured mahud Eestis, Lätis ja Leedus, siis läks diskussioon Eesti Postiga edukalt ja saavutati mõlemaid pooli rahuldav kokkulepe. Leppe detaile kumbki pool ei avalda, kuid Valge möönab, et arvestades paki teekonda alates laoriiulist lõppsaajani, siis on kulusid ettevõtte jaoks lisandunud. Valge lisab, et kampaania tulemusel on tellimuste arv siiski kasvanud ning ettevõte saab kulude haldamisega kenasti hakkama. Kampaania lõpuks on planeeritud tänavu aasta lõpp. Siis on Valge sõnul piisavalt infot, mille põhjal otsustada kas ja millisel kujul tasuta transpordiga jätkata.

Soovitud teenus on pakifirmal olemas
ASi DPD Eesti juht Tarmo Tael on esimese hooga Martinsoni ettepanekust solvunud. Kui kliendile ollakse valmis kinni maksma eurone transpordi hind, miks ei või siis seda teist eurot maksta, leiab Tael ning arutab edasi teemal, miks arvatakse, et kohvitassi toomine peab restoranis rohkem maksma kui paki toomine Kuressaarest Tallinna. Siis aga kinnitab, et DPD-l on Martinsoni soovitud teenus olemas. DPD tavahinnakirjast seda küll ei leia, kuid väärtuspakkumisena tehakse seda valitud klientidele (valitute hulka pääseb juba siis, kui sul ei ole eelnevalt olnud makseprobleeme või muid probleeme DPDga ja Taela kinnitusel on üsna vähe probleemseid firmasid). DPD pakipoodide võrgustikku on võimalik alustavatel ettevõtetel kolmel esimesel kuul pakk saata vaid 83 sendi eest, edaspidi aga 1,25 euroga. Sealjuures on DPD-l Baltikumis loodud pakipoodide võrgustik, kus on üle 200 pakipoe. Taela väitel on see võrdne kõige suurema pakiautomaatide võrguga Baltikumis, ehk siis Eesti Posti pakiautomaatide võrguga.

Tael ütleb ka, et Cherryl on tegelikult nende pakkumine olemas ja läbirääkimised käivad praegugi nendega.

Cherry juht Martin Kõiva avaldas e-äri ärihommikul, et on istunud kõigi pakifirmadega. „Nad kõik saavad aru, et e-kaubandus on nende tulevik,“ rääkis Kõiva, kelle arvamusel võib suhteliselt lihtsate muutustega e-kaubanduse maht Eesti turul kolmekordistuda. „Ja just praegu on muutused toimumas,“ lisas Kõiva. Juba 2015. aasta lõpuks e-kaubanduse number vähemalt kahekordistub eeldusel, et pakifirmad teevad teoks oma visioonid ja lõpptarbijani pakitoimetamine muutub soodsamaks, ennustas Cherry juht.

 

ÜKS KÜSIMUS

Kas vastab tõele, et Hiina riik toetab oma veebikaubandust ja maksab riigist väljuva (ekspordi) kauba transpordi kinni?
Wang Aijun,
Hiina saatkonna majandus- ja kaubandus nõunik

Hiina ei maksa kinni ekspordiga tegelevate Hiina e-kaubanduse poodide transpordi kulusid. Kõikide ekspordi kaupade pealt tagastab Hiina riik tulumaksu ja käibemaksu, kaasaarvatud ettevõtetele, kes tegelevad e-kaubandusega.

 

TASUB TEADA
E-kaubandus Eestis

• Ansi Arumeel, Eesti Post: Eestis on keskmiselt 6-6,5 miljonit saadetist aastas. Keskmine saadetise hind (ilma käibemaksuta) on 20 eurot. Seega on pakimahtude ja keskmise ostu väärtuse järgi e-kaubanduse maht Eestis 120 miljonit eurot aastas.
• Martin Kõiva, Cherry: E-kaubanduse füüsiliste kaupade maht on 100-120 miljonit eurot aastas. E-kaubandus koos teenustega on kokku 500 miljonit eurot aastas. E-kaubanduse maht jääb kogu kaubandusest Eestis alla 2%.
• Eestis ostab e-kauplustest 46% inimestest (Euroopa Liidus kokku 45%), kelledest 30% on ostnud Eesti veebipoodidest, 15% teistest ELi riikide veebipoodidest ja 6% väljaspool ELi asuvatest e-kauplustest.
• Siseriiklikest e-kauplustest ostjate arv kasvas eelmisel aastal 16%, väljastpoolt Eestit asuvatest kauplustest ostjate arv kasvas 62%.
• Tänavu I kvartalis oli Eesti Postis Hiinast pakke 556% rohkem kui kaks aastat tagasi.
• Eesti Posti kaudu Sportdirectist saabuvate pakkide hulk on aastaga kasvanud 160%.

 

LISALUGU

Hiinlased tõusevad maailma suurimateks e-ostlejateks
Hiina tõuseb 2015. aastaks maailma suurimaks e-kaubanduse turuks saavutades mahuks 315 miljardit dollarit aastas.

Turu-uuringute firma Boston Consulting Group kirjutab oma uuringus, et Hiina e-kaubanduse turg ületab 2015. aastaks USA turu, jõudes 315 miljardi dollarini aastas.

2010. aastal oli Hiinas veebipoodide tarbijaid 145 miljonit. Sellega oldi USA järel teisel kohal, kus on veebipoodidest sisseostude tegijaid 170 miljonit inimest. 2015. aastaks saab Hiinast suurima interneti kasutajate arvuga riik maailmas. 2,3 korda kasvab ka online ostlejate hulk jõudes 329 miljoni inimeseni. Senine liider USA jääb kaugele maha, kuna seal kasvab internetis ostude tegijate hulk vaid 199 miljoni inimeseni. Hiina online ostude kulutused suurenevad kiiresti, kuna inimeste sissetulekud kasvavad.

Üllatuslikult on Hiina e-kaubanduse turg suures osas ühe e-kaubamaja käes. Taobao.com müük moodustas 2010. aastal Hiina online kaubanduse turust 79%. Taobao müük oli suurem kui näiteks Hiina viie suurima jaekaupluse müük kokku.
Reeglina on e-kaubanudse turud maailmas suhteliselt killustatud. Näiteks Jaapani suurima internetipoe Rakuten müük moodustab 30% riigi e-kaubanduse müügist. Amazonil on USAs 14%-line turuosa.

Kuna Taobao moodustab ligi 80% Hiina online kaubanduse turust, siis Hiina internetist ostja ei kasuta peaaegu kunagi otsingumootoreid, et leida toote kohta informatsiooni. Minnakse otse Taobao leheküljele ja sirvitakse teiste ostjate kommentaare kauba kohta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

27. märtsil ilmuv kuukiri Logistika kirjutab lisaks e-poodide tasuta transpordi võimalustele, mis on klientide veotellimuste peamised probleemid, võittudest ühisostudega, Eesti ja naaberriikide uue põlvkonna trammiprojektidest, maailma suurimatest veostest jpm.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. May 2014, 16:10
Otsi:

Ava täpsem otsing