Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Maksuamet lükkas ettevõtjate hirmud ümber

Kadri Põlendik 04. juuni 2014, 18:19

Juulist rakenduvat töötajate registrit täna tutvustanud maksu- ja tolliameti teenindusosakonna juht Rivo Reitmann vastas murekohtadele, mis on tekkinud ettevõtjais seoses uue süsteemi rakendumisega.

Mais ilmunud artiklis „Töötajate register tekitab küsimusi“ selgus, et peagi tööd alustav uus keskkond on tekitanud segadust peamiselt ajutise tööjõu registreerimisel, samuti muretsetakse suureneva ajakulu pärast.

Küsimustele vastab Rivo Reitmann.

Kuidas teha töötajate registreerimine ettevõtjale võimalikult valutuks, et nad ei peaks asjatult maksma sotsiaalmaksu inimestelt, kes on tulnud ajutiselt tööle, aga ei ilmu mõne päeva pärast enam kohale?

Oluline on aru saada, et registreeritakse töösuhe. Ajutine töötaja tuleb samamoodi registrisse kanda, sest eeldus on, et see töösuhe algab. Kuna me eeldame, et ta tuleb tööle, aga ta esimesel päeval tegelikult ei tulegi, siis ei ole tööandjal ju kohustust maksta. Aga kui ta ikkagi tuleb ja me kontrollime, siis ta peab olema registris.

Kui on selline töötaja, kus ei ole kindel, kas ta tuleb, siis selleks ongi lihtustatud registreerimine SMSiga. Kui näiteks tööde juhataja vaatab, et see inimene tegelikult ei tulnud, siis personalitöötaja saab selle kande lihtsalt tühistada ja see ei lähe mujale infosüsteemidesse edasi.

Kui on selline juhus, et inimene ei tule pärast 1-2 päeva tööl olemist enam tagasi ja temast ei teata midagi, kas siis tasub igaks juhuks kanne tühistada või on mõni muu võimalus?

Kui ma töötaja registreerin ja mõne aja pärast tühistan selle kande, siis kui tegin väljamakse, tuleb see muidugi deklareerida, aga kui seal tegelikult makset ei olnud, siis ei pea. Lihtsalt meie jaoks võib tekitada küsimusi, kui on palju töötajaid, aga nad ei ilmu kunagi TSD-le (tulu- ja sotsiaalmaksu, kohustusliku kogumispenisoni makse ja töötuskindlustusmakse deklaratsioon - toim). Siis me ilmselt küsime mingil ajal, mis sul seal toimub. Kui ta lahti seletab, siis ei ole midagi. Kui neid on palju ja kogu aeg, siis on meie eeldus, et ta mängibki nendega. Töötajad peavad olema registris, see on eeldus, ja ettevõtja peab olema suuteline põhjendama, kuhu need inimesed siis kadusid. Kui nad kogu aeg ära kaovad, kes neid asju siis ehitab.

Kui ettevõttel on tarvis hooajaliselt palgata korraga palju inimesi, kas neid saab võimalikult väikse ajakuluga registrisse kanda?

Jah, oleme teinud sellise variandi, et ta saab csv-failiga andmed korraga üles laadida. Siis ei pea ükshaaval sisestama.

Miks on vaja registreerida vabatahtlikke ehk inimesi, kes ei saa töötasu?

Vabatahtliku puhul ei ole seadusandluses selgelt lahti kirjutatud, mis see vabatahtlik töötamine on. MTÜdes ja kampaaniates on see normaalne, et inimene läheb ja aitab midagi teha, sellest ta raha ja hüve ei saa. Aga need ettevõtted, kes on loodud kasumi teenimiseks ja kasutavad vabatahtlikku tööjõudu, peavad need isikud registreerima, sest vabatahtlik teenib ikkagi sellele ettevõttele kasu. Muidu oleme jälle selle olukorra ees, kus läheme riskisektorisse kontrollima ja seal öeldakse, et nad on kõik siin vabatahtlikud ja tulid mulle appi. Seda me ei taha. Me ei saa lõtku jätta.

Töötamise liikide all on abikaasatasu, mida see tähendab?

Abikaasatasu on pikaajalise välisteenistuja, näiteks diplomaadi abikaasa, kellele riik maksab abikaasatasu välisteenistuse seaduse alusel.

Kui hästi on maksuamet uue registriga valmis? Testversioon ei olnud teil veel töökorras.

Me veel testime seda. Loomulikult arenduse käigus teeb arendaja vigu, kus me testime üle ja teeme siis korda. See on tavapärane arendusprotsess, mida teeme selles tempos, et juuni lõpuks on korras ja valmis.

On see kindel, et selleks ajaks saab valmis?

Praeguse seisu järgi meil ei ole riske. Nii arendaja kui ka meie enda IT-pool on kinnitanud, et kõik ressursid on seal, et teha register selleks ajaks valmis. Meil ei ole seda kuhugi lükata.

Te ütlesite, et maksuamet tõhustab kontrolli, aga varem oiete öelnud, et tööjõudu selleks juurde ei palgata.

See on puhtalt sisemine efektiivsus ja prioriteetide seadmine. Kuna ümbrikupalk on meie jaoks selge prioriteet, siis me suuname oma jõud sinna. See töötamise registri kanne annab meile lihtsuse, et saame registrikannet kontrollida ega pea tervet maksumenetlust kohe läbi viima. Rutiinne ja lihtne kontroll, kus me oleme kohapeal ja kontrollime, kes need isikud on, kas nad on registris ja kui ei ole, siis alustame kohe menetlust.

Varasem praktika oli ju see, et meil ei olnud infot, kas ta peaks seal tööl olema. See tuli palgaaruandele, kuhu ta jõuab sisuliselt kaks kuud hiljem – see kuu töötan, järgmine kuu saan palga, see deklareeritakse ülejärgmine kuu. Nüüd me saame kohe aru, kas inimene peab olema seal tööl või mitte, sest ta peab registris olema. Me kontrollime seda fakti.

Kuidas jõutakse eraehitusi kontrollima?

See käib ikka analüüsi põhiselt. Me jälgime, mis turul toimub, meie analüüsivõimekus on suhteliselt hea. Selle järgi valime objektid, kuhu me läheme, aga me ei saa öelda nii, et oleme ainult ühes sektoris ja teisi ei puuduta. Eks see analüüs käibki laiemalt. Sellepärast ei ole ka töötajate register mõeldud ühele sektorile, sest sektori EMTAK koodi (Eesti majanduse tegevusalade kood - toim) äriregistris muuta on 10 minuti küsimus. See käib ikkagi riskipõhiselt. Me jälgime, kuidas isikud käituvad ja mida nad teevad.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. June 2014, 14:48
Otsi:

Ava täpsem otsing