Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pant paneks Tallinki hindeks kolm kahe miinusega
Tallinki aktsionärid otsustasid eile peetud koosolekul endale dividendiks maksta 3 eurosenti aktsia kohta ehk veidi enam kui 20 miljonit eurot.
Suuromanik Enn Pant hindas eelmises kvartalis rekordkahjumiga üllatanud laevakompanii käekäiku rahuldavaks. “Ise paneks endale hindeks koolipoisi kolme kahe miinusega,” tunnistas Pant eilsel koosolekul peetud sõnavõtus. Sellegipoolest on tema kinnitusel laenukoormuse vähendamine jätkuv trend, et ettevõte suudaks dividende maksta ka järgnevatel aastatel.
Pandile sekundeeris ettevõtte finantsjuht Janek Stalmeister, kelle sõnul on 2009. aastast laenukoormus vähenenud 400 miljoni euro võrra.
Eelmine kvartal pettis ootusi. Pandi kinnitusel jäi möödunud aasta tuntavalt ootustele alla. Enim kaotati reisijateveos Soome–Rootsi vahelistes liinides. Viimases kvartalis kahanes madalhooajal tehtud hooldustööde tõttu põhjanaabrite vaheliste liinide reisijate arv 6,1%. Nii teenis Tallink 23,4 miljoni euro suuruse puhaskahjumi, mis on ettevõtte börsiajaloo suurim.
Stalmeistri hinnangul raputas kasuminumbreid peamiselt tõsiasi, et laevad olid hoolduses võrdlusperioodist kauem.
Pandi sõnul ollakse esmakordselt ka olukorras, kus kõik koduturud on languses, ning isegi kui reisijatenumbrites mõõna ei paista, on tarbijad senisest ettevaatlikumad. “Ostetakse vähem, ostetakse odavamaid kaupu,” loetles Pant, kelle sõnul püütakse seda kompenseerida erinevate uute toodetega. “Meie siht on teha tänavu parem aasta kui mullu, ent see ei ole sugugi lihtne.”
Mureks väävlidirektiiv ja venelased. Samas rõhutas Pant, et võrreldes konkurentidega läheb kontsernil tunduvalt paremini ja lootust lisavad suvebroneeringud. Tema sõnul on samme astutud klientide rahulolu tõstmiseks. “Tõsi küll, pikk tee on veel minna,” nentis ta.
Tulevikuväljavaadetest rääkides toonitas Pant, et poliitilise olukorra tõttu on järsult vähenenud Venemaalt tulevate klientide arv ja positiivset trendimuutust ei paista. Lisaks sellele jõustub tuleval aastal Euroopa Liidus väävlidirektiiv, mis toob Tallinki teatel kaasa 25–40% hinnatõusu.
Direktiiviga tahetakse vähendada heitgaasi väävlisisaldus 1 protsendilt 0,1 protsendile. Pandi sõnul toob see kaasa kütuse kallinemise, mis rahasse ümberarvestatuna tähendab 20–25 lisamiljonit. “Kuskilt mujalt pole seda võtta kui panna juurde pileti- ja cargo hindadele,” selgitas Pant.
Väikeinvestor kasvatas portfelli
Tänavu Äripäeva investorite TOPis ligi 857 000eurose rahapaigutusega Tallinna börsile 13. kohale tulnud investor Rene Ilves on hiljuti positsiooni Tallinkis veidi suurendanud. Kui edetabeli koostamise ajal oli tal ligi 104 000 euro eest Tallinki aktsiaid, siis nüüd on see number 117 300. Ilvese sõnul reinvesteeris ta Tallinkisse teiste ettevõtete dividende. Viimase kvartali nigelaid numbreid ta üle ei tähtsustanud. “Sellel väikesel langusel suurt mõju pole,” ütles ta.
Suurimaks ohuks pidas ta Soome ja Rootsi majanduse jahtumist. “Rootsi kinnisvaraturg võib suure robinaga alla tulla ja Soome majandus on juba pikemat aega languses,” tõdes ta.
Ilvese hinnangul pole päris selge, kuivõrd peagi jõustuv kütusedirektiiv ettevõtte käekäiku mõjutab. “Eks väävlivaba kütuse hind ka tuleb alla, kui kõik peavad sellele üle minema,” märkis ta. “Arvan, et väga suurt mõju sellel kasumile ei ole.”