Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Auto. Autoturg trotsib majanduslangust

13. juuni 2014, 00:00

Esimese kvartali majanduslangus ei ole veel ­automüüki kukutanud, kuid mõju võib tulla mõne­kuulise vahega. Aasta esimese viie kuuga on uusi sõiduautosid hoopis usinamalt ostetud.

Nissaneid vahendava Fakto Auto müügi­direktor Leino Luik toob esile kolm tegurit, miks automüügi tempo erineb Eesti SKPst. Trendi toetavad ­uute mudelite turuletulek ja kasutatud ­autode sissevoolu drastiline vähenemine, mistõttu on paljud autoostjad Luige hinnangul otsustanud uue ­auto kasuks. Kolmanda põhjusena näeb Luik rahalise võimekuse kasvu. “Kontojäägid on suuremad kui kunagi varem. Palju autosid ostetakse välja panga finantseeringuta,” märkis Luik.

Müük ootab hoopi pool aastat. Millal automüük Eesti majanduse sammule järele jõuab, on Luige sõnul raske öelda. Tema sõnul mõjutab müüki klientide ostu­vajadus, mis sõltub näiteks sellest, kas ­autot on parasjagu soodne ülal pidada. Luik peab tavapäraseks, et autoturg ja üldine majanduse tervis käivad ühes rütmis. Kui muutus peaks tulema viitega, võiks üheks teguriks olla ettetellitud ­autode saabumine.

Ðkoda edasimüüja Auto 100 Tallinn ASi tegev­juhi Toomas Kuuse sõnul reageerib autoturg makromajanduslikele tõusudele-langustele viitega, mis võib olla isegi kuue kuu pikkune. “Aga kui ta reageerib, siis valulisemalt. Need langused on oluliselt suuremad kui SKP tõusud või langused,” ütles Kuusk.

Samas ei usu Ðkoda esindaja, et lähiajal on ­oodata suuremat automüügi vähenemist. Tema sõnul on esimese kvartali 1,4protsendine SKP langus väike ja rohkem statistiline näitaja, mis igapäevaelus ei kajastu. Kuuse hinnangul ei ole muutus võrreldav kriisiaja langusega, kuid mõju võib olla nii tugev, et autoturg jääb mullusele tasemele. Eelmise aasta lõpus oodatud tõusu pole tõenäoliselt tulemas.

Silberauto Mercedes-Benzi sõiduautode müügidirektori Toomas Kreegi hinnangul ei pruugi kuni paari protsendi suurused ajutised majanduskõikumised ostuotsuseid mõjutada. Lisaks, kui muutused saabuvad, jõuavad need nihkega.

Kindlasti ei tasu Kreegi sõnul üle dramatiseerida praegust olukorda, kus majandusnäitaja võib olla ajutine.

Kasutatud autosid ostetakse rohkem. AMTELi (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) teatel kasvas tänavu esimese viie kuuga uute autode müük mullusega võrreldes 1%, millel ei pruugi Auto 100 Tallinna esindava Kuuse hinnangul olla erilist põhjust. “See on paljuski asjade kokkulangemine. See ei põhine tuleviku ootustel, vaid need on pigem juhused. Eesti turg on nii pisike, et 1%-lise kasvu võivad kutsuda esile mingid juhuslikud suured ostud, kus müüakse näiteks korraga 200 autot. Sellest põhjusi otsida on väga keeruline,” ütles Kuusk.

Kampaania pani kasutatud autost loobuma. Kõigist tänavu arvele võetud autodest on 45% uued. AMTELi teatel peitub põhjus kasutatud autode impordi vähenemises.

Seda kinnitavad nii Luik ja Kreek kui ka Volkswagenite edasimüüja M¸ller Auto Tallinn ASi juhatuse esimees Keijo Kaasik. Tema sõnul viitab impordi vähenemine tõhusamale tööle petu­skeemide kontrolli alla saamisel.

Kaasik hindab suurimaks võitjaks tarbijat, kes saab üha enam usaldada nii müüjat kui ka kaupa ega pea enam muretsema peidetud avariilisuse, manipuleeritud odomeetri näidu ja muu see­suguse pärast. “Sellist autot, mis on väga odav ja väga hea, ei ole olemas ning see jõuab ühe selgemini inimeste teadvusesse,” selgitas Kaasik.

Silberauto esindaja Kreek võrdles imporditud kasutatud auto hankimist põrsa kotis ostmisega.

Hooldus annab rohkem tööd. Citro?ne ja Hondasid vahendava Veho Eesti ASi juhatuse esimehe ­Ando Nõela sõnul on turul uute autode osakaal kasvanud, sest imporditud kasutatud autode maine on kampaania “Ära saa tünni” tõttu varasemast kehvem.

Kuna kasutatud autode müüjad avastavad kontrollimisel palju puudusi, mida avaldatakse ka meedias, eelistavad inimesed pigem Eesti ajalooga kontrollitud sõidukeid.

Ðkoda esindaja Kuuse sõnul on tänavu esimese viie kuuga näha hoolduses ja varu­osade müügis tõusu. “See ei põhine SKP-l või millelgi muul, vaid sellel, et oleme viimasel neljal aastal Ðkodat väga hästi müünud. Autod on kõik Eesti turul ja tänu sellele on meil korralises hoolduses olevate tööde maht suurem kui kunagi varem,” ütles Kuusk.

Hind autoostul suurt ei määra. Kuuse sõnul üritavad nad edasimüüjana saada võimalikult palju inimesi proovisõidule, et näidata eelisena ­auto häid sõiduomadusi. Tema sõnul autot hinna pärast ei osteta.

“Kui vaadata võrdlusteste, siis Saksa autod, eriti Volkswageni grupi autod, on sõiduomaduste testides esimesed. Auto on tehtud, et temaga oleks hea sõita. Lisasid ei pruugi alati olla kõige rohkem, aga sõiduomadustelt on ta alati tipus. Seda osatakse hinnata,” ütles Kuusk.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
12. June 2014, 19:11
Otsi:

Ava täpsem otsing